مک اینتایر در مقابل عقل گرایی و نسبی گرایی
محورهای موضوعی : فلسفه
1 - ندارد
کلید واژه: مک اینتایر, عقلانیت, سنت, نسبی گرایی, منظرگرایی, بحران معرفت شناختی, روشنگری,
چکیده مقاله :
مک اینتایر، فیلسوف معاصر اسکاتلندی، در فصل پانزدهم کتاب عدالت چه کسی؟ کدام عقلانیت؟(1988 ) نظریه ای درباره عقلانیت ارائه می دهد که مطابق آن سنت ها نه تنها تهدیدی برای عقلانیتنیستند بلکه عقلانیت اساساً وابسته به سنت است. وی در آن جا از یک سو استدلال هایی بر علیهنسبی گرایی و منظرگرایی مطرح می کند و از سوی دیگر روی خوشی به عق لگرایی مرسوم نشاننمی دهد. چنین موضعی او را در حالتی برزخی قرار م یدهد. حیوانات عقلانی وابسته ( 1999 ) کتابیاست از او که در آن مواضع م کاینتایر در باب عقلانیت به اردوگاه عقل گرایان نزدیک تر م یشود، هرچند که کماکان فاصله خود را با عقل گرایان سنتی حفظ می کند. مقاله حاضر نگاهی دارد به اینتغییر موضع وی در مورد عقلانیت
AbstractMacIntyre, the contemporary Scottish philosopher, in chapter fifteen ofhis book, Who’s Justice? Which Rationality? (1988), has developed atheory on rationality that accordingly not only the traditions have notbeen considered as a treat to rationality but also they are the principalconstitutes of rationality. On the one hand, he offered some argumentsagainst relativism and perspectivism and, on the other hand, he didn’ttake of rationalists. Later, he became nearer to the rationalist camp inDependent Rational Animals (1999), but not so near that could becalled a full blooded rationalist. This article has a review on thismodification of his ideas on rationality.