• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - کاوشی نظری پیرامون پدیده جهانی‌شدن و امپریالیسم فرهنگی- رسانه‌ای: یکسان‌سازی و همگونی فرهنگی
        میثم فرخی
        جهانی شدن پدیده ای است که از دهه های پایانی قرن بیستم و سال های آغازین قرن بیست و یکم بر مسائل جهانی، ملی و حتی فردی سایه افکنده است. روند بی وقفه ی این پدیده تقریباً همه عناصر خرد و کلان جامعه بشری را در سطوح گوناگون در معرض تغییر قرار داده است. بر این مبنا مقاله ی مذک چکیده کامل
        جهانی شدن پدیده ای است که از دهه های پایانی قرن بیستم و سال های آغازین قرن بیست و یکم بر مسائل جهانی، ملی و حتی فردی سایه افکنده است. روند بی وقفه ی این پدیده تقریباً همه عناصر خرد و کلان جامعه بشری را در سطوح گوناگون در معرض تغییر قرار داده است. بر این مبنا مقاله ی مذکور بر آن است که در ابتدا به واکاوی مفهوم جهانی شدن، بستر زمانی آن، تعاریف جهانی‌شدن، مکاتب و رویکردهای مرتبط با این پدیده بپردازد. در ادامه مفاهیم امپریالیسم فرهنگی و رسانه ای مورد مداقه نظری و علمی قرار می‌گیرند و پس از آن نویسنده به نسبت و به عبارت دیگر پیوند میان جهانی شدن و امپریالیسم فرهنگی - رسانه ای می‌پردازد. بر این اساس جهانی شدن و امپریالیسم (فرهنگی رسانه ای) به مثابه ی مفاهیمی بین المللی هم راستا و هم جهت با یک دیگر در نظر گرفته می‌شوند که در یک مسیر مشترک گام بر می دارند و هدف آن گسترش و صدور ارزش ها، باورها و اولویت های سبگ زندگی کشورهای مسلط در جهان جهت تسخیر افکار عمومی سایر کشورها می باشد. این مفاهیم دو روی یک سکه هستند که در جهت همگون‌سازی، یکپارچه سازی و یکسان سازی دیگر فرهنگ ها حرکت می کنند و هدف آن ها تضعیف فرهنگ های بومی و محلی و استحاله آن ها در فرهنگ جهانی است. در انتهای این نوشتار نیز نویسنده در پاسخ به مشکلات متعدد بین المللی در قرن 21 در نظام جهانی به عنوان پیشنهاد این موضوع را عنوان می کند که امروزه در عصر نوین اطلاعاتی و ارتباطی، فرایند جهانی شدن نیازمند بازسازی و آرایش مجدد بر اساس تنوع و تکثرهای فرهنگی و اجتماعات محله ای و منطقه ای می باشد؛ به گونه ای که هر یک از فرهنگ‌های مذکور به مثابه ی یک کنشگر و یا بازیگر بتوانند در عرصه و صحنه بین المللی و جهانی به ایفای نقش و جایگاه فرهنگ خود بپردازند و همچنین توانایی ارائه و انتقال مداوم سرمایه ی فکری و فرهنگی خود به دیگر فرهنگ ها را داشته باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - ارائه مدلی برای بررسی تأثیر رسانه‌ها در ایجاد رغبت به سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار از طریق پیام‌های تبلیغاتی
        هاشم آقازاده طاهر روشن دل اربطانی سماء بانی فاضل
        امروزه بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از ستون های اصلی اقتصاد هر کشور مطرح می باشد. متأسفانه در کشور ایران به دلیل آگاه نبودن سرمایه گذاران، بورس اوراق بهادار کارایی مطلوبی ندارد. تنها راه ایجاد آگاهی، ارتباط است و یکی از بهترین روش های برقراری ارتباط رسانه ها می باشند. چکیده کامل
        امروزه بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از ستون های اصلی اقتصاد هر کشور مطرح می باشد. متأسفانه در کشور ایران به دلیل آگاه نبودن سرمایه گذاران، بورس اوراق بهادار کارایی مطلوبی ندارد. تنها راه ایجاد آگاهی، ارتباط است و یکی از بهترین روش های برقراری ارتباط رسانه ها می باشند. بنابراین در این پژوهش به دنبال ارائه مدلی می باشیم که به وسیله آن بتوانیم تاثیر رسانه را بر ایجاد رغبت به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار بررسی کنیم. بدین منظور جمع آوری داده ها از طریق پرسش نامه و نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفته است و آزمون معادلات ساختاری از طریق نرم افزار AMOS برای تجزیه و تحلیل داده ها مورد استفاده قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی افرادی هستند که در تالار بورس اوراق بهادار تهران درسال 1393-1392 حضور می یابند و نمونه این جامعه نیز با استفاده از فرمول کوکران 157 نفر بدست آمده است. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهند که بین جذبه ساختاری پیام، جذبه احساسی پیام و جذبه شناختی پیام با رغبت به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار رابطه معنی داری وجود دارد. بنابراین رسانه ها در ارائه پیام جهت ترغیب به سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار باید به هر سه این عوامل در ساختار پیام خود دقت کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزش‌های ادبیات کودکان و نوجوانان
        هما درودی نادیا رمضانی
        امروزه رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی هستند. یکى از مسائلى که از دیرباز، توجه اندیشمندان حوزه‌هاى گوناگون علوم انسانى را به خود جلب کرده و موجب قلم ف چکیده کامل
        امروزه رسانه‌ها به‌عنوان یکی از ابزارهای اصلیِ انتقال و گسترش ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار کودکان و نوجوانان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، دارای نقش مهمی هستند. یکى از مسائلى که از دیرباز، توجه اندیشمندان حوزه‌هاى گوناگون علوم انسانى را به خود جلب کرده و موجب قلم فرسایى این اندیشمندان شده، مسئله رابطه رسانه‌ها با کودک و نوجوان است.هدف کلیپژوهش حاضر بررسی نقش تلویزیون در تحکیم ارزش‌های ادبیات کودکان و نوجوانان شهر زنجان بوده است. گروه نمونه این پژوهش که با روش پیمایشی انجام شده است، 384 نفر از کودکان و نوجوانان (174 دختر و 210 پسر) 7 تا 12 سال زنجانی بوده‌اند. حجم نمونه بر اساس فرمول جامعه نامتناهی 384 نفر تعیین و نمونه‌گیری به‌صورت تصادفی ساده انجام شده است. ابزار گردآوری داده، پرسش‌نامه محقق ساخته بوده است. روایی پرسش‌نامه با استفاده از روش صوری تأیید و پایایی به‌وسیله آزمون آلفای کرونباخ برای محک قابلیت اطمینان پرسش‌نامه با ضریب 0.91 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری شده از نرم افزار SPSS و روش‌های آمار توصیفی و استنباطی مناسب استفاده شده است و شاخص‌های آمار توصیفی و هم‌چنین شاخص های آمار استنباطی ارائه شد. یافته‌های پژوهش بیان‌گر آن است که بین میزان تماشای تلویزیون و نقش اطلاعاتی و آموزشی آن و نقش آن در شناخت هویت فرهنگی و رفتار در خرید (مانند کتاب‌هایی که منتقل‌کننده فرهنگ ایرانی هستند، کالاهای ایرانی مانند اسباب‌بازی‌هایی که هویت ایرانی دارند و...)، برای کودکان و نوجوانان رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - فرهنگ بومی در شبکه استانی سیمای مرکز کرمان
        روح‌الله احمدزاده کرمانی علی سلطانی
        شبکه های محلی باتوجه به برخورداری از قابلیت‌های ‌خرده فرهنگ، ‌تنوع قومی و زبانی و دیگر ویژگی‌های متمایز از کل جامعه از اهمیت خاصی برخوردارند و حفظ و اشاعه ارزش‌های به‌جای مانده از گذشته، ‌زمینه را برای همگرایی ملی فراهم می‌سازد. میزان پرداختن سیمای استانی کرمان به گویش، چکیده کامل
        شبکه های محلی باتوجه به برخورداری از قابلیت‌های ‌خرده فرهنگ، ‌تنوع قومی و زبانی و دیگر ویژگی‌های متمایز از کل جامعه از اهمیت خاصی برخوردارند و حفظ و اشاعه ارزش‌های به‌جای مانده از گذشته، ‌زمینه را برای همگرایی ملی فراهم می‌سازد. میزان پرداختن سیمای استانی کرمان به گویش، موسیقی، اشعار و ادبیات، ضرب‌المثل و صنایع دستی به‌عنوان ملاک‌هایی برای استفاده از فرهنگ بومی در این شبکه استانی است. از این‌رو در پیمایشی مشتمل بر400 نفر از افراد 15سال و بالاتر شهر کرمان که به‌روش خوشه‌ای سه مرحله‌ای انجام گرفت. نتایج نشان می‌دهد که 2/71 درصد مردم کرمان معتقدند شبکه سیمای استانی در حد خیلی‌‌زیاد یا زیاد در برنامه‌هایش به فرهنگ بومی این استان پرداخته است. گفتنی است با افزایش سن پاسخگویان بر اعتقاد آنان به استفاده از فرهنگ بومی در برنامه‌های سیمای استانی کرمان افزوده شده است. هم‌چنین مخاطبان با سطح تحصیلات پایین‌تر بیشتر به استفاده از فرهنگ بومی در برنامه‌های سیمای کرمان در حد خیلی‌زیاد یا زیاد اشاره کرده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی تاثیر فناوری‌های نوین ارتباطی بر جوانان (اینترنت)
        آمنه بختیاری
        در دوره کنونی اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین فناوری های نوین ارتباطی که به صورت های متنوع تصویری صوتی با محتوای آموزشی، حرفه ای، شغلی، بهداشتی و سرگرمی، تاثیر فروانی بر جوامع بشری به ویژه قشرجوان گذاشته است. با توجه به استفاده فراگیر از آن و باتوجه به اینکه، این ابز چکیده کامل
        در دوره کنونی اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین فناوری های نوین ارتباطی که به صورت های متنوع تصویری صوتی با محتوای آموزشی، حرفه ای، شغلی، بهداشتی و سرگرمی، تاثیر فروانی بر جوامع بشری به ویژه قشرجوان گذاشته است. با توجه به استفاده فراگیر از آن و باتوجه به اینکه، این ابزار به عنوان یک نیاز اجتناب ناپذیر در عصر ارتباطات مورد توجه خانوادههاست و میتواند کارکردهای متفاوتِ آشکار و نهانی در خانواده به دنبال داشته و باعث افزایش یا کاهش ضریب امنیت در خانواده گردد، این مقاله به معضلات فردی و اجتماعی پیامدهای استفاده نادرست از اینترنت بر جوانان پرداخته است. مساله اساسی پژوهش حاضر؛ آسیبشناسی اینترنت و معضلات و پیامدهای امنیتی و اجتماعی درخانواده و جوانان راهکارهای اصلاح و بازنگری آن است. بر این اساس سه سوال پژوهشی در مورد ویژگیهای رسانهای اینترنت، معضلات امنیتی، پیامدهای نامناسب اجتماعی درخانواده و راهکارهای اصلاح و بازنگری آن طرح و مورد بررسی واقع شده است. روش انجام پژوهش پیمایشی - توصیفی بوده و ابزار پژوهس پرسشنامه محقق ساخته که شامل 13 سوال پژوهشی که با روش نمونه گیری تصادفی انجام گردید. به منظور گردآوری دادههای لازم برای پاسخگویی به سوالات پژوهش، اسناد و مدارک موجود و مرتبط با استفاده از فرم گردآوری داده ، جمع‌آوری و به شیوه کیفی تحلیل شده‌اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با توانمندسازی روزنامه نگاران روزنامه‌های سراسری چاپ تهران
        حسن خجسته باقرزاده امید جهانشاهی علی دلاور محمد سلطانی‌فر
        فرهنگ سازمانی یکی از جدیدترین موضوعات مطرح در مدیریت است که اغلب به آن شخصیت سازمان گفته می شود. فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تحولات و مدیریت تغیر در سازمان ها دارد. بر این اساس هدف این تحقیق، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با توانمندسازی نیروی انسانی است. در این تحقیق از روش چکیده کامل
        فرهنگ سازمانی یکی از جدیدترین موضوعات مطرح در مدیریت است که اغلب به آن شخصیت سازمان گفته می شود. فرهنگ سازمانی نقش مهمی در تحولات و مدیریت تغیر در سازمان ها دارد. بر این اساس هدف این تحقیق، بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با توانمندسازی نیروی انسانی است. در این تحقیق از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای استفاده شده است. به این ترتیب که 14 روزنامه از 58 روزنامه سراسری چاپ تهران انتخاب شدند و بین خبرنگاران‌شان پرسشنامه توزیع شد که در نهایت 256 پرسشنامه تکمیل شد و مبنای تحقیق قرار گرفت و از نرم افزار SPSS برای تحلیل داده‌ها استفاده شد. در این تحقیق مشخص شد بین فرهنگ سازمانی و توانمندسازی رابطه معنی‌داری وجود دارد. همچنین یافته های توصیفی نشان داد بر اساس الگوی سانی فیلد می توان گفت نوع فرهنگ سازمانی روزنامه های سراسری از نوع فرهنگ سنگری است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی نقش برنامه‌های آموزشی و سریال‌های شبکه 5 تلویزیون در آموزش مهارت‌های شهروندی
        عبدالرضا شاه‌محمدی سعیده سادات هاشمی‌پور
        دراین تحقیق در راستای بررسی نقش برنامه های آموزشی و سریال های شبکه 5 تلویزیون در آموزش مهارت های شهروندی، دیدگاه‌های اندیشمندان مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات دانشجویان رشته علوم ارتباطات تهران مرکز از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها، استفاده شده است. جا چکیده کامل
        دراین تحقیق در راستای بررسی نقش برنامه های آموزشی و سریال های شبکه 5 تلویزیون در آموزش مهارت های شهروندی، دیدگاه‌های اندیشمندان مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات دانشجویان رشته علوم ارتباطات تهران مرکز از دیدگاه های ارائه شده از سوی آنها، استفاده شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته علوم ارتباطات تهران مرکز است. در تحقیق حاضر، از روش نمونه گیری تمام شماری وهدفمند استفاده شده است. بدین ترتیب تعداد کل جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شده است. این پژوهش از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایشی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش از نوع میدانی و کتابخانه‌ای و ابزار گردآوری اطلاعات و داده‌های مورد نیاز در این پژوهش پرسشنامه می‌باشد که شامل 35 گویه بوده و توسط محقق تنظیم گردیده است و اعتبار آن بر اساس ضریب آلفای کرونباخ 74/0 برآورد گردیده است که بیانگر اعتبار بالای ابزار اندازه‌گیری است. محقق در فصل چهارم به تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش پرداخته است، تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت گرفته است. توصیف داده‌ها در دو بخش متغیرهای زمینه‌ای و متغیرهای اصلی با استفاده از شاخص‌های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین، انحراف معیار و واریانس در قالب جداول ارائه شده و از آزمون‌های کلموگروف اسمیرنوف و t یک جامعه برای تست فرضیه ها استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی تاثیر برنامه‌های ماهواره‌ای بر رشد اجتماعی نوجوانان دبیرستان‌های دخترانه و پسرانه مهرشهر کرج
        لیلا نیرومند زهرا محمدزاده
        امروزه ماهواره به عنوان یکی از رسانه ها و ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار قشر نوجوان و جوان بویژه دانشجویان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، نقش مهمی را ایفا می کند. گسترش روز افزون ماهواره ها، گسترش بی بندوباری و به وجود آمدن فساد فراگیر در چکیده کامل
        امروزه ماهواره به عنوان یکی از رسانه ها و ابزارهای اصلی انتقال و گسترش ارزش های فرهنگی و اجتماعی، در رفتار قشر نوجوان و جوان بویژه دانشجویان و تغییر رفتار اجتماعی آنان، نقش مهمی را ایفا می کند. گسترش روز افزون ماهواره ها، گسترش بی بندوباری و به وجود آمدن فساد فراگیر در جامعه و به انحطاط کشیده شدن برخی از جوانان و گسترش روز افزون مشروبات الکلی، ایجاد گروه‌های غربی همه نشان از تاثیر روز افزون این شبکه های ماهواره ای بر مخاطبین خود می باشد. هدف: پدیده ای که می تواند در دوران نوجوانی باعث تغییر در میزان رشد اجتماعی نوجوانان باشد، ماهواره و برنامه های ماهواره می باشد. در پایان دوره نوجوانی، رشد اجتماعی کامل می شود و نوجوان به عنوان یک جوان اجتماعی وارد اجتماع می شود. لذا در پژوهش حاضر به بررسی فرضیه اصلی که چه رابطه ای میان تماشای برنامه های ماهواره بر میزان رشد اجتماعی نوجوانان وجود دارد، پرداختم. نظریه پژوهش ما مبنی بر نظریه کاشت و یادگیری اجتماعی است. روشاجرا: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دختران و پسران دبیرستانی اول و دوم و سوم (رشته های ریاضی، تجربی و انسانی) 16 مدرسه دخترانه و پسرانه منطقه 20 شهرستان کرج به 12213 نفر و به تفکیک پسران 5470 نفر و دختران 6743 نفر و تعداد نمونه مورد نظر 382 نفر انتخاب شدند که پس از طی مراحل آموزش در زمینه نحوه پاسخ به سوالات مقیاس از خود دانش آموزان مصاحبه به عمل آمد و برای هر دانش آموز پرسشنامه مخصوص تکمیل گردید. در این تحقیق به منظور بررسی روابط متغیرها و تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیری گام به گام، آزمون تی مستقل، واریانس چند متغیری و آزمون تعقیبی ال.اس.دی برای آزمودن فرضیه های پژوهش استفاده شده است. به منظور کاهش خطا از نرم افزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است. علاوه بر این شاخص ها در هر گروه از داده ها وضعیت انحراف از توزیع نرمال توسط آزمون کالموگروف-اسمیرنوف بررسی شده است نتیجه: با توجه به اهداف و سوالات پژوهش مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت که ضریب تعیین استاندارد نهایی با مقدارF=157.7 در سطح p<0.0001 معنی دار است که نشان میدهد فرضیه اصلی پژوهش تایید شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - دیپلماسی رسانه‌ای؛ توان نوین استراتژیک کشورها
        رها خرازی آذر
        دیپلماسی رسانه ای را با تاثیرات بینهایت گسترده به صورت کلی: "کاربری رسانه‌ها از سوی رهبران و دیپلمات ها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی" توصیف می کنند که به طور ویژه امتداد دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور با هر نظام رسانه‌ای و در هر نظام سیاسی- حاکمیتی است چکیده کامل
        دیپلماسی رسانه ای را با تاثیرات بینهایت گسترده به صورت کلی: "کاربری رسانه‌ها از سوی رهبران و دیپلمات ها به منظور تحلیل و پیشبرد دیپلماسی و سیاست خارجی" توصیف می کنند که به طور ویژه امتداد دیپلماسی و سیاست خارجی هر کشور با هر نظام رسانه‌ای و در هر نظام سیاسی- حاکمیتی است. مقاله پژوهشی حاضر ضمن بررسی مفهوم دیپلماسی رسانه ای به بررسی نقش رسانه ها در امور دیپلماتیک و چالش های حضور رسانه ها در فرایندهای دیپلماتیک می پردازد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - نگره‌ای بر چالش‌های سایبر فمینیسم از فناوری‌های نوین اطلاعاتی
        بهاره نصیری
        در این نوشتار، از نگاه سایبر فمینیسم رابطه میان مردسالاری در شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار گرفته و سپس علیرغم پیش بینی آرمان گرایی فردی از فضای مجازی، با انواع گوناگون روش‌های حذف، بازی با ایده‌های سنتی جنسیت و نابودی آن در این فضاها آشنا شده و در می یابیم که نوع تازه‌ چکیده کامل
        در این نوشتار، از نگاه سایبر فمینیسم رابطه میان مردسالاری در شبکه های اجتماعی مورد بحث قرار گرفته و سپس علیرغم پیش بینی آرمان گرایی فردی از فضای مجازی، با انواع گوناگون روش‌های حذف، بازی با ایده‌های سنتی جنسیت و نابودی آن در این فضاها آشنا شده و در می یابیم که نوع تازه‌ای از مردسالاری گسترش و منتج به پاکسازی زنان، تشدید نظارت بر جنبش‌ها و انجمن‌های زنان، تولید مصرف‌کننده‌های ابَرمرد، فرسایش زندگی اجتماعی، و کاهش راهکارهای مقاومت در برابر این نمودهای نوین قدرت گردیده است. پرونده مقاله