فرهنگ بومی در شبکه استانی سیمای مرکز کرمان
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهروحالله احمدزاده کرمانی 1 , علی سلطانی 2
1 - عهدهدار مکاتبات
2 - -
کلید واژه: فرهنگ بومی, سیمای استانی, مرکز کرمان, مردم کرمان,
چکیده مقاله :
شبکه های محلی باتوجه به برخورداری از قابلیتهای خرده فرهنگ، تنوع قومی و زبانی و دیگر ویژگیهای متمایز از کل جامعه از اهمیت خاصی برخوردارند و حفظ و اشاعه ارزشهای بهجای مانده از گذشته، زمینه را برای همگرایی ملی فراهم میسازد. میزان پرداختن سیمای استانی کرمان به گویش، موسیقی، اشعار و ادبیات، ضربالمثل و صنایع دستی بهعنوان ملاکهایی برای استفاده از فرهنگ بومی در این شبکه استانی است. از اینرو در پیمایشی مشتمل بر400 نفر از افراد 15سال و بالاتر شهر کرمان که بهروش خوشهای سه مرحلهای انجام گرفت. نتایج نشان میدهد که 2/71 درصد مردم کرمان معتقدند شبکه سیمای استانی در حد خیلیزیاد یا زیاد در برنامههایش به فرهنگ بومی این استان پرداخته است. گفتنی است با افزایش سن پاسخگویان بر اعتقاد آنان به استفاده از فرهنگ بومی در برنامههای سیمای استانی کرمان افزوده شده است. همچنین مخاطبان با سطح تحصیلات پایینتر بیشتر به استفاده از فرهنگ بومی در برنامههای سیمای کرمان در حد خیلیزیاد یا زیاد اشاره کردهاند.
This research aims at recognizing public attitudes towards the cultural programs of Kerman provincial channel. Given the potentials of subcultures, ethnic and language diversity and other distinct features, local channels play a crucial role, and the preservation and development of ancient values paves the way for national integration. Dealing with native dialect, music, poems and literature, proverbs and handicrafts have been the native and cultural criteria of these programs. The research method was survey, and questionnaires were used as a tool for collecting data. The sample size was 400 adults, aged 15 and older in Kerman. Sampling was done through two stage cluster method. The findings show that the positive attitude towards cultural programs has increased by increasing the age of respondents. The younger respondents have asserted less positive attitudes towards cultural programs of the channel. In other words, there is a direct correlation between respondents' attitudes towards native culture and their attitude towards the cultural programs of the channel. In sum, public attitude regarding that how the provincial television station deals with cultural programs is positive and most of them have regarded the channel as successful in dealing with cultural programs.