رویکردی تطبیقی به سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافته
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - (عهده دار مکاتبات و نویسنده مسئول)دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق،
کلید واژه: سواد رسانه ای, تعریف سواد رسانه ای, آموزش سواد رسانه ای, بریتانیا, کانادا, ژاپن, آمریکا,
چکیده مقاله :
در عصر حاضر که انقلاب اطلاعات و ارتباطات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی خلق کردهاست، رسانه ها می توانند چون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی زندگی دلخواه ،آرمانی و پربار داشته باشد؛ ضمن آن که اگر ابزار مزبور غلط و یا با سؤنیت به کار گرفته شود می تواند چون نیرویی ویران کننده ومصیبت بار عمل کند. برای این که بتوان در برابر رسانه های متکثر موجود مخاطبانی داشت که بتوانند در کنار بهره گیری آگاهانه وفعالانه از این رسانه ها خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آن ها در زندگی محافظت کنند باید سوادی جدید ایجاد کرد که ازآن با نام سواد رسانه ای یاد می شود. سواد رسانه ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی که همان توان خواندن و نوشتن است ،توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت انتقال اطلاعات به دیگران را در قالب های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدیدمی آورد. هم چنین با توانمند کردن انسان برای درک شیوه کار رسانه ها و نحوه معنی سازی آن ها یعنی ماهیت و اهداف تولید پیام هایرسانه ای و تاثیرات و تکنیک های رسانه های گوناگون او را از مصرف زدگی صرف خارج کرده و در برابر اثرات مخرب رسانه هامقاوم می سازد.برای تبیین چنین موضوعی پژوهش مزبور در پی پاسخ به این سؤال است که رویکرد به سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافتهچگونه است؟ در این پژوهش از مطالعه تطبیقی بر پایه روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده که با استفاده از منابع اطلاعاتیمکتوب، اسناد و مدارک معتبر شواهد علمی لازم برای پاسخ به پرسش پژوهش ، جمع آوری و ارائه شده است . نگارنده در اینپژوهش سعی دارد رویکرد کشورهای توسعه یافته ای هم چون انگلستان کانادا ژاپن و آمریکا جهت ارتقاء سواد رسانه ای در جوامعخود را بازنمایاند.
In the present era of information and communication revolution pervades geographical boundaries and dramatic changes hasbeen created in the global arena, media can be such a useful tool to help the modern man have desired life, ideals and fruitfulusing the latest scientific phenomena; furthermore, if the tool is used incorrectly or in bad faith can act as a devastating andcatastrophic force. To have audience will be able to protect themselves against media destructive consequences andchallenges in life alongside present plural media by enjoyment of well informed and actively media should create newliteracy that is called by the name of media literacy. Literacy media in addition to considerable ability in traditional literacythat is reading and writing skills creates the ability to analyze and evaluate messages and data transmission to others invarious formats and by different instruments in man. It also enables people to understand media work procedure and howmeaning it, i.e. the nature and purposes of media produced messages and effects and techniques of various media which makehim out of the mere consumerism and resist him against the damaging effects of the media.To clarify this issue, the study seeks to answer the question that what is approach of media literacy in developing countries?In this research, comparative study is used based on library and document method using information written resources,documents and valid scientific evidence needed to answer the research question were collected and presented. The author hastried to represent the approach of developed countries such as UK, Canada, Japan and the United States to promote medialiteracy in their communities.