• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارزیابی عناصر ساختاری معماری در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب
        ماندانا صنیعی علی دلاور
        مذهب به عنوان عامل ارتباط انسان با مبدا آفرینش و فرهنگ تبلور یافته، عامل ارتباط انسان با انسان و انسان با خویشتن می باشد .همزیستی این دو عامل به نحوی در شهرهای سنتی دیده می شود و این نکته اثبات می شود که خویشتن انسان همواره ارتباطی مستمر باجامعه و خدا دارد.از آنجا که مخ چکیده کامل
        مذهب به عنوان عامل ارتباط انسان با مبدا آفرینش و فرهنگ تبلور یافته، عامل ارتباط انسان با انسان و انسان با خویشتن می باشد .همزیستی این دو عامل به نحوی در شهرهای سنتی دیده می شود و این نکته اثبات می شود که خویشتن انسان همواره ارتباطی مستمر باجامعه و خدا دارد.از آنجا که مخاطب هنر معماری همچون هنرهای دیگر انسان است، سازنده و مجری آنها نیز انسان، پژوهشی در این زمینه هرچند بهاجمال برای شناخت انسان و در مرحله بعد دریافت و نوع پیامهایی که این نوع معماری به انسان منتقل می کند، ضروری می نمود.حال این سوال مطرح می شود که معماری با تمام ویژگی هایی که از آن یاد شد در انتقال پیام های مذهبی به مخاطب یا مخاطبان خودچه نقشی دارد؟در این پژوهش از روش پیمایشی و جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه به عنوان ابزاری برای سنجش نظرات نمونه مورد بررسیاستفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه بازدیدکنندگان و صاحب نظران بناهای مذهبی (دانشگاهی و غیردانشگاهی) که با نوع معماریمورد پژوهش آشنا بودند در نظر گرفته شد.اگر مخاطب بتواند پیامهای مذهبی را بیان کند به معنی آن است که این پیامها توانسته اند در مخاطب نفوذ پیدا کند و اگر باعث انج امکار و اعمال دینی شود به معنی آن است که پیامهای توانسته اند در مخاطب تغییر بوجود آورند و اگر نفوذ و تغییر با هم انجام شود بهمعنی انتقال پیامهای مذهبی در مخاطب است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران
        افشین محمدی علیرضا تلخابی علیشاه کبری لشکری
        هدف کلی از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران است. نمونۀ آماری اینپژوهش را 93 نفر از مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران واحد های دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران ، وزارتخانه ها ،سازمانها و ادارات دولتی و غیر دولتی سازم چکیده کامل
        هدف کلی از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران است. نمونۀ آماری اینپژوهش را 93 نفر از مدیران روابط عمومی سازمان های شهر تهران واحد های دانشگاه آزاد اسلامی مستقر در تهران ، وزارتخانه ها ،سازمانها و ادارات دولتی و غیر دولتی سازمان های شهر تهران که در سال 1391 در این مراکز مشغول به کار می باشند، تشکیل می-دهند.در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است و ابزار اندازهگیری این پژوهش را آزمون 17 سوالی سنجشصفات کارآفرینی مدیران بر حسب دیدگاه 5 عاملی لامپ کین ودس و میشل هیت ساخته شده استتشکیل میدهد . دراین پرسشنامهپنج بعداز صفات کارآفرینان شامل نوآوری، ریسک پذیری ، رفتاراثرگذار ، استراتژی مبتنی بر رقابت و استقلال مورد ارزیابیدارد.پرسشنامه مورد استفاده به وسیلۀ مقیاس لیکرت کاملا" مخالفم، مخالفم، تاحدودی موافقم، موافقم و کاملا"موافقم) درجه بندی گردیده است. اعتبار پرسشنامه بر پایۀ آلفای کرونباخ برای تمامی مواد پرسشنامه ( 17 سؤال) کارآفرینی مدیران برابر با 0/855 دست آمد. که این میزان بیانگر هماهنگی درونی پرسشنامه در حد قابل قبولی است. همچنین در برآورد روایی پرسشنامه مشخص گردید کهتمامی سؤالها، همبستگی معناداری با کل تست دارند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از جدول فراوانی و جدول توافقی مجذور کای تحت نرمافزار Spss استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که همبستگی مثبت و معناداری بین مولفه های نوآوری ، ریسک پذیری ، استراتژی مبتنی بر رقابت واستقلال و جنسیت با کارآفرینی وجود دارد اما بین مولفه رفتار اثرگذار و سابقه کاری با کارآفرینی رابطه معنیداری وجود ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سنجش مدیریت ارتباط با مشتری با بررسی مقایسه ای دیدگاه های مشترکان با کارشناسان و سردبیران نشریه های تخصصی
        بهارک ناطقی پور
        پژوهش حاضر پنج پیامد اساسی را به همراه خواهد داشت: اول اینکه، توضیحی نظری در مورد این که چرا مدیریت ارتباط با مشترکاندر به دست آوردن پیامدهای مطلوب از رابطه ی میان مشترک و ارائه دهنده ی خدمات تأثیرگذار است، ارائه میدهد. دوم اینکه،ارزیابی کاملتری از نقش فنآوری اطلاعات در چکیده کامل
        پژوهش حاضر پنج پیامد اساسی را به همراه خواهد داشت: اول اینکه، توضیحی نظری در مورد این که چرا مدیریت ارتباط با مشترکاندر به دست آوردن پیامدهای مطلوب از رابطه ی میان مشترک و ارائه دهنده ی خدمات تأثیرگذار است، ارائه میدهد. دوم اینکه،ارزیابی کاملتری از نقش فنآوری اطلاعات در فعالیتهای مدیریت ارتباط با مشترکان ارائه میدهد. سوم اینکه، چندین دسته ازمقیاسهای اندازه گیری را که برای آزمودن مدل مفهومی پیشنهادی لازم هستند، توسعه داده و تعیین اعتبار میکند. چهارم اینکه، بابررسی پدیدهی مدیریت ارتباط با مشترکان مبتنی بر رویکرد ارتباطی به پررنگ کردن قدرت توضیحی و تفسیری نظریهی ارتباطاتبازاریابی میپردازد و نهایتاً، این مطالعه به این دلیل که شاهدی تجربی در مورد ارزش مدیریت ارتباط با مشتری برای مدیران وکارشناسان سازمان ها فراهم میکند و مجموعهای از معیارها و مقیاس های مشتری محور را ارائه میدهد که مدیران را قادر میسازند تابهتر وضعیت تلاشهای مدیریت ارتباط با مشتری سازمان خود را ارزیابی نمایند و علت ریشهای اقدامات ناموفق را تشخیص دهند،دارای ارزش بالایی می باشد. چارچوب نظری این پژوهش، یک مدل مفهومی مبتنی بر روابط تئوریک میان نه بعد مطرح شده در اینمدل می باشد که در قالب ده فرضیه مطرح شده اند. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و با آزمون مدل سازی معادلات ساختاری وتحلیل عاملی تاٌییدی، با کمک نرم افزار لیزرل، مدل مفهومی آزمون شد و با توجه به نتایج بدست آمده، تمامی فرضیه های اینپژوهش تاٌیید شدند. با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق، می توان نتیجه گیری نمود که مدل مفهومی تحقیق در دو جامعه آماری اینپژوهش از برازش مناسبی برخوردار بوده است و برازش مدل تاٌیید شده است و با مقایسه ی سنجش مدل مفهومی پژوهش در دو جامعهآماری می توان دریافت که میزان تاٌثیر متغیرهای مدل بر یکدیگر به طور تقریبی در جامعه آماری مربوط به سردبیران و روزنامه نگاراننسبت به مشترکان بیشتر است که این بیانگر این است که سردبیران و روزنامه نگاران نشریه های تخصصی غیردولتی شهر تهران درمقایسه با مشترکان این نشریه ها، دیدگاه های موافق تری با روابط حاکم بر اجزای این مدل دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تأثیر تبلیغات تلویزیونی شرکت آب و فاضلاب استان تهران بر میزان صرفه جویی آب در میان شهروندان مناطق شش گانه آبفای تهران
        بیتا شاه منصوری فاطمه توکل
        تحقیق حاضر، به منظور بررسی تأثیر تبلیغات تلویزیونی شرکت آبفای استان تهران، بر میزان صرفه جویی آب آشامیدنی توسطشهروندان تهرانی، انجام شده است. علاوه بر این، تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر ارتقای سطح دانش شهروندان در زمینه وضعیت آبآشامیدنی شهر تهران، تأثیر دانش آنها بر نوع نگ چکیده کامل
        تحقیق حاضر، به منظور بررسی تأثیر تبلیغات تلویزیونی شرکت آبفای استان تهران، بر میزان صرفه جویی آب آشامیدنی توسطشهروندان تهرانی، انجام شده است. علاوه بر این، تأثیر تبلیغات تلویزیونی بر ارتقای سطح دانش شهروندان در زمینه وضعیت آبآشامیدنی شهر تهران، تأثیر دانش آنها بر نوع نگرش نسبت به بهینه سازی مصرف آب و تأثیر نگرش آنان بر رفتارشان برای صرفه جوییآب، در قالب تلفیقی از الگوی اقناعی فیش بین و آیزن 1 و الگوی ارتباطی کی. ای. پی. 2 بررسی شده است.روش این تحقیق، پیمایشی با استفاده از ابزار پرسشنامه است و 385 نمونه آن به روش خوشه ای از مناطق شش گانه آبفای تهران انتخابشده اند. داده های تحقیق حاکی از آن است که شهروندان تهرانی نظر مثبتی نسبت به تبلیغات تلویزیونی دارند و ارتقای دانش آنان، سببایحاد تغییر در نگرش و در نتیحه رفتارهای مناسب در رابطه با آب آشامیدنی شهر تهران شده است.نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که با وجود نگاه مثبت نمونه های تحقیق به تبلیغات تلویزیونی، فرضیه اصلی تحقیق یعنیوجود رابطه بین تبلیغات تلویزیونی و میزان صرفه جویی آب آشامیدنی، معنادار نبوده است. رابطه بین تبلیغات تلویزیونی و میزان دانششهروندان تهرانی در مورد کمبود آب آشامیدنی نیز معنادار نبوده است . بین دانش، نگرش، رفتار و میزان صرفه جویی آب توسطنمونه ها، همبستگی وجود داشته ولی این متغیرها تابعی از تبلیغات تلویزیونی نبوده است. علاوه بر فرضیه های یاد شده رابطه چند متغیرمستقل دیگر با میزان صرفه جویی آزمون شد که تنها میزان صرفه جویی ساکنان مناطق شش گانه آبفای تهران تفاوت معناداری بایکدیگر داشته است. داده های پژوهش نظریه فیش بین و آیزن و الگوی ارتباطی کی. ای. پی را پشتیبانی کرده است. تایید الگوی تحلیلیپژوهش به معنای آن است که دانش فرد می تواند نگرش او را تحت تأثیر قراردهد و نگرش فرد می تواند به رفتاری هم جهت با نگرش اومنجر شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأملی بر تفوق مفهومی « نبأ » بر « خبر » در قرآن کریم
        حسین صدری نیا
        بر مبنای جهان بینی توحیدی همۀ اجزای نظام هستی به اقتضای خلقت خود و به طور تکوینی قابلیت های ارتباطی گوناگونی دارند کهاین قابلیت ها در انسان به دلیل برخورداری از روح به اوج خود می رسد و ظرفیت های ارتباطی مادی و فرامادی بی انتهایی در اختیار اوقرار می دهد. در همین حال به د چکیده کامل
        بر مبنای جهان بینی توحیدی همۀ اجزای نظام هستی به اقتضای خلقت خود و به طور تکوینی قابلیت های ارتباطی گوناگونی دارند کهاین قابلیت ها در انسان به دلیل برخورداری از روح به اوج خود می رسد و ظرفیت های ارتباطی مادی و فرامادی بی انتهایی در اختیار اوقرار می دهد. در همین حال به دلیل مأموریت و مسئولیتی که بشر به عنوان اشرف مخلوقات دارد علاوه بر هدایت تکوینی - که تمامیموجودات را در برگرفته 2- از هدایت تشریعی نیز بهره مند شده است تا بر مبنای رهنمودهای انبیاء (ع) و کتب آسمانی که سرآمدشانپیامبرمکرّم اسلام(ص) و قرآن کریم است به بهترین نحو ممکن بتواند از عهدة برقراری ارتباطات لازم برای دستیابی به اهداف و انجاموظایف خود برآید. کلام وحی نه تنها چهار عرصۀ ارتباط تکوینی و تشریعی انسان در هستی یعنی ارتباط با خداوند، ارتباط باخویشتن، ارتباط با همنوعان و ارتباط با مخلوقات (محیط زیست و طبیعت) را از نظر دور نداشته و دستورالعمل های جاودانه ای برایآنها ارائه کرده، بلکه در موارد لازم نظر آدمی را به نکات قابل تأمل دیگری در حوزة ارتباطات معطوف ساخته است که از جملۀ آنهااست نکته ای که به ویژه در خبرپراکنی های کنونی تدبر در آن برای انسان خبر بر نبأ تبیین تفوق و برتری ارتباطی- مفهومی واژةگم گشته در آشفته بازار ارتباطات، راهگشا و نجات بخش خواهد بود. آن چه که در این مقاله ملاحظه می شود تأملی بر مفاهیممترتب بر این دو عبارت ارتباطی از منظر مفسران و لغتنامه نویسان کلام وحی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی نقش شبکه های مجازی در ابعاد مختلف رضایتمندی از دیدگاه کاربران اینترنتی شهر تهران
        حسین ملایی نوشهر
        در این پژوهش، نقش شبکه های مجازی در ابعاد مختلف رضایت مندی (انتشار اخبار، ارتقاء سطح اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی واعتماد به رسانه های اجتماعی) از دیدگاه کاربران اینترنتی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی -پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق چکیده کامل
        در این پژوهش، نقش شبکه های مجازی در ابعاد مختلف رضایت مندی (انتشار اخبار، ارتقاء سطح اطلاع و آگاهی، استفاده اجتماعی واعتماد به رسانه های اجتماعی) از دیدگاه کاربران اینترنتی شهر تهران مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی -پیمایشی و ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته می باشد. برای تعیین پایایی، پرسشنامه بین 25 نفر از کاربران توزیع و با استفاده ازنرم افزارSPSSو با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ، مقدار 0/859بدست آمد. با توجه به نامشخص بودن حجم جامعه آماری وبراساس قاعده کفایت 100 نفر نمونه برای تحقیقات پیمایشی، تعداد 149 نفر از کاربران اینترنت در شهر تهران از طریق نمونه گیریدردسترس انتخاب و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.برای تحلیل آماری فرضیه های پژوهش از آزمون های آمار استباطیT و ANOVA استفاده شد. به طور کلی نتایج بدست آمده نشان داد بین دیدگاه کاربران و رضایت مندی در ابعاد انتشار اخبار، اطلاع و آگاهی، استفادة اجتماعی واعتماد به رسانههای اجتماعی تفاوتوجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - دیپلماسی دیجیتال و روابط میان دولت ها در جوامع معاصر
        علی اکبر فرهنگی علیرضا قرائتی حسن کربلایی حاجی اوغلی
        عصر اطلاعات با مؤلفه هایی چون رشد معجزه آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه ساز تحول در همه جنبه های حیات بشریگردیده است. در این میان، مقوله دیپلماسی که با قدمتی به بلندی تاریخ همواره بر دو عنصر اطلاعات و ارتباطات استوار بوده است،بیش از سایر حوزه های اجتماعی در معرض ت چکیده کامل
        عصر اطلاعات با مؤلفه هایی چون رشد معجزه آسای فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه ساز تحول در همه جنبه های حیات بشریگردیده است. در این میان، مقوله دیپلماسی که با قدمتی به بلندی تاریخ همواره بر دو عنصر اطلاعات و ارتباطات استوار بوده است،بیش از سایر حوزه های اجتماعی در معرض تأثیرپذیری از مشخصه های عصر ارتباطات است. اتصال دورترین دولت ها به یکدیگر ازطریق شبکه های الکترونیکی، تسهیل ورود بازیگران جدید به عرصه روابط بین الملل، چرخش آزاد اطلاعات، حاکمیت بر فضایاینترنت و... حاکی از روندی است که محتوا و شکل دیپلماسی را متحول و نیازمند بازتعریف و تغی یرات ساختاری نموده و اشکالنوینی چون دیپلماسی دیجیتال را با توجه به نقش آن در مناسبات میان دولت ها و سازمان های بین المللی تبدیل به مسئله ای پراهمیتنموده است.دیپلماسی دیجیتال در یک تعریف کلی به معنی حل مشکلات سیاست خارجی از طریق استفاده از فضای مجازی است و ضمن توجهویژه به بعد فنی پیشرفت های ارتباطی و نقش رسانه را در خدمت دیپلماسی می بیند. نوشتار حاضر به اثبات این مدعا می پردازد کهفضای مجازی در حال تغییر چارچوب های دیپلماسی و سیاست بین الملل است. برای این منظور ابتدا به ارائه شواهدی از این امرمی پردازد که رسانه ها و شبکه های پرنفوذ بین المللی با به کارگیری امکانات گسترده فضای مجازی ضمن عملیاتی کردن اهدافسیاست خارجی خود در کشورهای غربی، به طور خاص در امریکا هستند. در گام بعدی استدلال می شود که این رسانه ها از یکسوی با به کارگیری چرخه رسانه ای کارآمد و اتخاذ دیدگاه تعاملی به جذب مخاطب فعال می پردازند و از سوی دیگر با بسیج افراد درشبکه های اجتماعی به همسو کردن اهداف و نمادین کردن آرمان های گروه ها و جماعت ها پرداخته و بر روند تحولات جهانیتأثیرگذار هستند. این چنین است که قابلیت رسانه های بین المللی و شبکه های اجتماعی در شکل دهی به تحولات و حرکات هایاجتماعی فرهنگی توسط بسیاری از اصحاب سیاست درک شده و بخش مهمی از اولویت های دیپلماسی را تشکیل می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - عملکرد روزنامه های ایران و همشهری از دیدگاه مخاطبان
        فیروز دیندار فرکوش
        با توجه به تأثیر روزافزون رسانه ها به ویژه مطبوعات بر مخاطبان، مطالعه و بررسی ذائقه مخاطبان برای جذب هر چه بیشتر آنها ضروریبه نظر می رسد لذا در این تحقیق بر آن شدیم تا میزان رضایتمندی مخاطبان دو روزنامه پر تیراژ " ایران " و" همشهری " را موردبررسی و مقایسه قرار دهیم و پس چکیده کامل
        با توجه به تأثیر روزافزون رسانه ها به ویژه مطبوعات بر مخاطبان، مطالعه و بررسی ذائقه مخاطبان برای جذب هر چه بیشتر آنها ضروریبه نظر می رسد لذا در این تحقیق بر آن شدیم تا میزان رضایتمندی مخاطبان دو روزنامه پر تیراژ " ایران " و" همشهری " را موردبررسی و مقایسه قرار دهیم و پس ازاین بررسی رسانه ها قادر خواهند بود در جذب مخاطبان خود با قدرت بیشتری به فعالیت بپردازند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - رویکردی انتقادی به پدیده تروریسم: نظریه سنتی و انتقادی
        کیهان برزگر رحمت حاجی مینه
        مطالعات تروریسم، همانند هر رشته دانشگاهی تا اندازه زیا دی توسط مجموعه معین و سازگاری از فرضیه ها، روایت ها و طبقهبندی های مشترک درباره موضوع آن و همچنین رویه های تولید دانش در این خصوص شکل گرفته است. دراین راستا، کارکرد اینروایت ها، فرضیه ها و رویه های تولید دانش، تعریف چکیده کامل
        مطالعات تروریسم، همانند هر رشته دانشگاهی تا اندازه زیا دی توسط مجموعه معین و سازگاری از فرضیه ها، روایت ها و طبقهبندی های مشترک درباره موضوع آن و همچنین رویه های تولید دانش در این خصوص شکل گرفته است. دراین راستا، کارکرد اینروایت ها، فرضیه ها و رویه های تولید دانش، تعریف مبانی هستی شناختی، معرفت شناختی، روش شناختی و هنجاری- اخلاقی استکه در نوشته های اولیه بسیاری از دانشمندان برجسته حوزه تروریسم دیده می شوند. بر این اساس، امروزه دانش بیشتری در مورد ابعادمتفاوت تروریسم وجود دارد که لازم است به لحاظ تحلیلی و ابعاد میان رشته ای آن بیشتر مطالعه شود. در این بین می توان به شکلگرفتن مطالعات تروریسم انتقادی اشاره کرد که با اتخاذ یک رویکرد انتقادی سعی در توضیح پدیده تروریسم دارد. لذا سوال اصلیاین مقاله آنست که آیا رویکرد انتقادی برگرفته از مکتب فرانکفورت که در حوزه مطالعات اجتماعی به پیشرفت های زیادی منجرشده است، می تواند چارچوب جامعی را برای تبیین پدیده تروریسم و مطالعات آن فراهم کند که فراتر از محدودیت های رویکردسنتی قرار گیرد. برای این منظور، این مقاله با اتخاذ رویکرد انتقادی به پدیده تروریسم در دو مرحله تعمیق بخشیدن و گسترش دامنهمطالعات تروریسم، نشان می دهد که چنین رویکرد انتقادی نه تنها رویکرد سنتی حاکم بر مطالعات تروریسم را نقد می کند بلکهکمبودهای موجود در داخل رویکرد سنتی از جمله؛ عدم خود انعکاسی، عدم بافت نگری، غیرتاریخی بودن، تعصب دولت- محور،سانسور رسانه ای، انجام نگرفتن کارهای میدانی و غیره را بیان می کند و چارچوب جامع تری را برای مطالعه تروریسم فراهم می کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی میزان رعایت اخلاق رسانهای در روزنامه همشهری از دیدگاه دانشجویان رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی
        نازنین ملکیان سیده نسرین پور انواری
        پژوهش حاضر تحت عنوان " بررسی میزان رعایت اخلاق رسانهای در روزنامه همشهری از دیدگاه دانشجویان رشته علوم ارتباطات و1393 انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی - روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی" در سال تحصیلی 1392است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و تکن چکیده کامل
        پژوهش حاضر تحت عنوان " بررسی میزان رعایت اخلاق رسانهای در روزنامه همشهری از دیدگاه دانشجویان رشته علوم ارتباطات و1393 انجام گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات کاربردی - روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی" در سال تحصیلی 1392است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایش است و تکنیک جمع آوری داده ها نیز پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیهدانشجویان مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته علوم ارتباطات و روزنامه نگاری دانشگاه علامه طباطبایی تهران که در93 در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند، که تعداد آنها 1280 نفر اس ت. در این تحقیق از روش - طول سال تحصیلی 92نمونه گیری تصادفی استفاده شده است، برای برآورد حجم نمونه از فرمول نمونه گیری کوکران استفاده شده که حجم نمونه برابر 384نفر میباشد.بررسی نتایج تحقیق نشان داد که بین پایگاه اقتصادی اجتماعی و رضایت از آزادی بیان همبستگی منفی و ضعیف ( 0,144 ) وجودداشته و این رابطه در سطح 95 درصد اطمینان تایید شده است، بین میزان رعایت آزادی بیان و رعایت اخلاق رسانه ای در این روزنامهدر بین پاسخگویان رابطه معنادار وجود دارد، با ضریب همبستگی شدیدی ( 0,736 ) و معنادار وجود داشته است، رابطه بین میزانصحت اطلاعات روزنامه همشهری و رعایت اخلاق رسانهای با ضریب همبستگی شدید ( 0,774 ) و سطح معناداری 99 درصد اطمینانتایید شد، بین میزان رعایت حریم خصوصی توسط روزنامه همشهری و رعایت اخلاق رسانه ای با شدت همبستگی ( 0,427 ) و 99درصد اطمینان تایید شده است. همچنین بین کیفیت اطلاع رسانی، توجه به هویت دینی و ملی، میزان پرهیز از تضاد منافع و رعایتاخلاق رسانهای رابطه معنادار وجود داشته است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - نقش رسانه های جدید در روابط اجتماعی دانشجویان با تاکید بر اینترنت (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران)
        سید محمد مهدی زاده سعید ابراهیمی
        امروزه ظهور وگسترش رسانه های جدید و تأثیر انکارناپذیر آنها بر جامعه، بالاخص جنبه ارتباطی آن که بر تمام ابعاد زندگی بشریتسری یافته است، از دیدگاه جامعه شناسی ماهیتی اجتماعی پیداکرده است. رویکردها و رهیافت هایی که مبین نقش این رسانه ها درمیزان تعاملات و ارتباطات اجتماعی ه چکیده کامل
        امروزه ظهور وگسترش رسانه های جدید و تأثیر انکارناپذیر آنها بر جامعه، بالاخص جنبه ارتباطی آن که بر تمام ابعاد زندگی بشریتسری یافته است، از دیدگاه جامعه شناسی ماهیتی اجتماعی پیداکرده است. رویکردها و رهیافت هایی که مبین نقش این رسانه ها درمیزان تعاملات و ارتباطات اجتماعی هستند، آنها را مبنای کلیدی بهبود روابط اجتماعی و تعامل بین افراد جامعه و نهادها قرار می دهند.در این بین اینترنت به عنوان اصلی ترین رسانۀ نوین ارتباطی نقشی اساسی را در این تعاملات ایفا می کند. از آنجایی که دانشجویان ازجمله اولین گروه هایی بودند که فرصت استفاده از این رسانه را به دست آوردند و با توجه به نقش بی بدیل و انکار ناپذیر این قشر ازجامعه در تحولات اجتماعی و سیاسی معاصر، ایجاب می کند نسبت به آنها و تأثیراتی که این رسانه در روابط اجتماعی آنها دارد تاحدی حساس بود.در تحقیق حاضر قصد داریم تا با دیدی جامعه شناختی، به بررسی نقش رسانۀ اینترنت در روابط اجتماعی دانشجویان بپردازیم. از اینرو در این پژوهش اینترنت متغیر مستقل و روابط اجتماعی متغیر وابسته است. روش تحقیق از نوع پیمایش و جامعه آماری پژوهششامل دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران است که از میان آنها 368 نفر براساس فرمول کوکران به عنوان نمونهانتخاب شده اند. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه که دارای سوالات مرتبط با متغیر مستقل و متغیر وابسته بود، به دست آمد. اطلاعاتمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و در پایان از سه spss مندرج در پرسشنامه ازطریق آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزارفرضیه مطروحه درباره میزان روابط اجتماعی (در سطوح خانواده، دوستان و افراد جامعه) که به ترتیب با متغیرهای (میزان استفاده،مدت استفاده و نوع استفاده از اینترنت) مطرح شده اند، یافته های تحقیق نشان داد، رابطه معناداری بین میزان استفاده از اینترنت و میزانروابط در سطح خانواده وجود ندارد اما این رابطه در سطح رابطه با دوستان و افراد جامعه معنادار است. همچنین بین مدت آشنایی واستفاده از اینترنت و میزان روابط در سطح خانواده رابطه وجود دارد و این رابطه در سطح دوستان و افراد جامعه وجود ندارد. همچنینمشخص شد درخصوص رابطه نوع استفاده از اینترنت و میزان روابط افراد، فعالیت های اجتماعی در اینترنت در میزان روابط اجتماعیافراد در هر سه سطح نقش ایفا کرده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - رویکردی تطبیقی به سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافته
        سید غلامرضا فلسفی
        در عصر حاضر که انقلاب اطلاعات و ارتباطات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی خلق کردهاست، رسانه ها می توانند چون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی زندگی دلخواه ،آرمانی و پربار داشته باشد؛ ضمن آن که اگر اب چکیده کامل
        در عصر حاضر که انقلاب اطلاعات و ارتباطات مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و تحولاتی شگرف را در عرصه جهانی خلق کردهاست، رسانه ها می توانند چون ابزاری مفید به انسان معاصر کمک کنند تا با استفاده از آخرین پدیده های علمی زندگی دلخواه ،آرمانی و پربار داشته باشد؛ ضمن آن که اگر ابزار مزبور غلط و یا با سؤنیت به کار گرفته شود می تواند چون نیرویی ویران کننده ومصیبت بار عمل کند. برای این که بتوان در برابر رسانه های متکثر موجود مخاطبانی داشت که بتوانند در کنار بهره گیری آگاهانه وفعالانه از این رسانه ها خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آن ها در زندگی محافظت کنند باید سوادی جدید ایجاد کرد که ازآن با نام سواد رسانه ای یاد می شود. سواد رسانه ای علاوه بر توانایی ملحوظ در سواد سنتی که همان توان خواندن و نوشتن است ،توانایی تحلیل و ارزشیابی پیام ها و قدرت انتقال اطلاعات به دیگران را در قالب های مختلف و با ابزارهای گوناگون در انسان پدیدمی آورد. هم چنین با توانمند کردن انسان برای درک شیوه کار رسانه ها و نحوه معنی سازی آن ها یعنی ماهیت و اهداف تولید پیام هایرسانه ای و تاثیرات و تکنیک های رسانه های گوناگون او را از مصرف زدگی صرف خارج کرده و در برابر اثرات مخرب رسانه هامقاوم می سازد.برای تبیین چنین موضوعی پژوهش مزبور در پی پاسخ به این سؤال است که رویکرد به سواد رسانه ای در کشورهای توسعه یافتهچگونه است؟ در این پژوهش از مطالعه تطبیقی بر پایه روش کتابخانه ای و اسنادی استفاده شده که با استفاده از منابع اطلاعاتیمکتوب، اسناد و مدارک معتبر شواهد علمی لازم برای پاسخ به پرسش پژوهش ، جمع آوری و ارائه شده است . نگارنده در اینپژوهش سعی دارد رویکرد کشورهای توسعه یافته ای هم چون انگلستان کانادا ژاپن و آمریکا جهت ارتقاء سواد رسانه ای در جوامعخود را بازنمایاند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - نقش مؤلفه های فرهنگی دراستقرار مدیریت دانایی در دانشگاه آزاد اسلامی 1
        اسماعیل کاوسی سید محمود هاشمی
        دراین تحقیق در راستای شناخت نقش مؤلفه های فرهنگی در استقرار مدیریت دانایی در دردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق -قیام دشت دیدگاه های اندیشمندان مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات کلیه کارکنان و اعضائ هیئت علمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق-قیام دشت، از د چکیده کامل
        دراین تحقیق در راستای شناخت نقش مؤلفه های فرهنگی در استقرار مدیریت دانایی در دردانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق -قیام دشت دیدگاه های اندیشمندان مختلف مطرح و بررسی شده و سپس ضمن بررسی نظرات کلیه کارکنان و اعضائ هیئت علمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق-قیام دشت، از دیدگاههای ارائه شده از سوی آنها، استفاده شده است. روش به کار گرفته شدهدر این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده ها کمی و از نظر نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعه ی آماری مورد مطالعه در این پژوهش را کلیه کارکنان و اعضائ هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق -قیامدشت تشکیل می دهند که حدود 300 نفر می باشند. روش نمونه گیری در این تحقیق، هدفمند بود. روایی و پایایی پرسشنامه نیز بااستفاده از دیدگاه خبرگان و نیز آزمون آلفای کرونباخ 82 / مورد سنجش قرار گرفته و تایید شدند . در مرحله بعد بر اساس مدلمفهومی پژوهش، سوالات و فرضیه های پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته, گویه های مستخرجه در نمونه آماری تحقیق(کارکنان و اعضائ هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق-قیام دشت) مورد پرسش قرار گرفت. در بخش آمارتوصیفی،توصیف داده ها در دو بخش متغیر های زمینه ای و متغیر های اصلی با استفاده از شاخص های فراوانی مطلق، فراوانی نسبی، میانگین،انحراف معیار و واریانس در جداول ارائه گردیده و در بخش استنباطی از آزمون کای اسکوئر استفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - بررسی مشکلات، موانع و راهکارهایی در جهت ایجاد و بهبود روابط عمومی الکترونیک
        محمد رضا حقیقی محمد سلطانی فر
        پیشرفت فناوری در تولید، پردازش، انتشار و استفاده از اطلاعات سبب دگرگونی عمیق در روابط بین انسان ها و سازمان ها شده است .امروزه در جوامع پیشرفته سازمان ها با استراتژی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در قلمرو اهداف خود در حرکت هستند. دراین میان روابط عمومی در هر چکیده کامل
        پیشرفت فناوری در تولید، پردازش، انتشار و استفاده از اطلاعات سبب دگرگونی عمیق در روابط بین انسان ها و سازمان ها شده است .امروزه در جوامع پیشرفته سازمان ها با استراتژی استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در قلمرو اهداف خود در حرکت هستند. دراین میان روابط عمومی در هر سازمان یکی از اساسی ترین و مهم ترین واحد سازمانی به منظور اطلاع رسانی و پل ارتباطی قوی مابینکارکنان سازمان و محیط بیرونی سازمان نقش ایفا می کنند. این واحد سازمانی می تواند رهرو تغییرات درسازمان باشد و با آموزش وابزارهایی که در اختیار دارد آگاهی های لازم را برای تسریع روند تغییرات ارائه نماید. همچنین روابط عمومی با مهارت های لازم میتواند بر مدیریت عالی سازمان تاثیر گذار باشد به طوری که مدیریت در روند تغییرات همراه شود. اگر استفاده از فناوری های اطلاعاتو ارتباطات را در یک تغییر بنیادی، موثر و مثبت بدانیم با این پذیرش روابط عمومی جلوه ای نوین می یابد که یکی از راههای ارائهاین جلوه تغییر روابط عمومی از حالت سنتی به الکترونیک است. روابط عمومی الکترونیک با استفاده از فناوری های اطلاعاتی وارتباطی با اطلاع رسانی های سریع و بهنگام و توجه به اصل مخاطب محوری می تواند فعالیت های خود را با سنجش برنامه های دقیقاستوار کند. به طوری که با ارائه خدمات بهینه، شفاف سازی اطلاعات، حس اعتماد و تصویر ذهنی مطلوبی در ابعاد درون و برونسازمان از خود بر جای گذارد . هدف اساسی در این مقاله بررسی عوامل موثر بر توسعه روابط عمومی الکترونیکمی باشد و همچنین سعی خواهیم کرد مفهوم، مزیتها، تنگناها و چالشهای فراروی روابط عمومی الکتروونیک را تا حد امکان تبیین وارائه کنیم. پرونده مقاله