تأملی بر تفوق مفهومی « نبأ » بر « خبر » در قرآن کریم
محورهای موضوعی : مدیریت رسانه
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبه
کلید واژه: قرآن کریم, نبأ, خبر, ارتباطات, پیام و مخاطب,
چکیده مقاله :
بر مبنای جهان بینی توحیدی همۀ اجزای نظام هستی به اقتضای خلقت خود و به طور تکوینی قابلیت های ارتباطی گوناگونی دارند کهاین قابلیت ها در انسان به دلیل برخورداری از روح به اوج خود می رسد و ظرفیت های ارتباطی مادی و فرامادی بی انتهایی در اختیار اوقرار می دهد. در همین حال به دلیل مأموریت و مسئولیتی که بشر به عنوان اشرف مخلوقات دارد علاوه بر هدایت تکوینی - که تمامیموجودات را در برگرفته 2- از هدایت تشریعی نیز بهره مند شده است تا بر مبنای رهنمودهای انبیاء (ع) و کتب آسمانی که سرآمدشانپیامبرمکرّم اسلام(ص) و قرآن کریم است به بهترین نحو ممکن بتواند از عهدة برقراری ارتباطات لازم برای دستیابی به اهداف و انجاموظایف خود برآید. کلام وحی نه تنها چهار عرصۀ ارتباط تکوینی و تشریعی انسان در هستی یعنی ارتباط با خداوند، ارتباط باخویشتن، ارتباط با همنوعان و ارتباط با مخلوقات (محیط زیست و طبیعت) را از نظر دور نداشته و دستورالعمل های جاودانه ای برایآنها ارائه کرده، بلکه در موارد لازم نظر آدمی را به نکات قابل تأمل دیگری در حوزة ارتباطات معطوف ساخته است که از جملۀ آنهااست نکته ای که به ویژه در خبرپراکنی های کنونی تدبر در آن برای انسان خبر بر نبأ تبیین تفوق و برتری ارتباطی- مفهومی واژةگم گشته در آشفته بازار ارتباطات، راهگشا و نجات بخش خواهد بود. آن چه که در این مقاله ملاحظه می شود تأملی بر مفاهیممترتب بر این دو عبارت ارتباطی از منظر مفسران و لغتنامه نویسان کلام وحی است.
According to divine world-views, all parts of the universe have various potential and actual communicative capacities interms of nature as well as the Creation, which reach to their height in human being because he enjoys the spirit. The spirit inturn provides human with infinite material as well as trans-material communicative capacities.Thus, in addition to natural guidance, which there are among all the Creature. Human has guidance by prophets since he havea critical responsibility and mission as a best among the Creature. As a result, human can communicate in order to achievegoals and carry out his tasks and duties through utilizing instructions by prophets and most importantly, Mohammed theHoly. The Holy Quran spells out four natural and religious communicative domains: communication with God with humanspecies; himself; and with the universe, and of course, proposes eternal instructions regarding them. In this framework, thisarticle argues that the Holy Quran reflects Nabā’s(extra ordinary news), conceptual primacy over Khabar (news), which canbe useful in contemporary turbulent world.