رابطه شیوههای فرزندپروری با پرخاشگری و اضطراب کودکان پیش دبستانی شهر فردیس کرج
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهبهاره نصیری 1 , زینب محمدزاده 2
1 - استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکترای تخصصی علوم ارتباطات اجتماعی
عهده دار مکاتبات
2 - کارشناسیارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
کلید واژه: شیوههای فرزندپروری, پرخاشگری, اضطراب, کودکان پیشدبستانی ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والدین با پرخاشگری و اضطراب کودکان آنها در مقطع پیشدبستانی استان البرز، شهر فردیس است. جامعه مورد بررسی تعداد 60 نفر از کودکان مشغول به تحصیل در مقطع پیش دبستانی به همراه مادران آنها می باشند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شیوه فرزند پروری بامریند، پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همکاران و همچنین پرسشنامه اضطراب اسپنس و دیگران میباشد که هر دو برای کودکان می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS21 و LISREL8. 8 استفاده شد. آمار توصیفی که شامل جداول فراوانی، نمودارهای شاخص پراکندگی و نمودارهای شاخص گرایش مرکزی و آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته از رگرسیون گام به گام استفاده شد. سطح معنی داری01/0= a و 05/0=a به منظور آزمون فرضیه ها در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد شیوه سهل گیر با ضریب مسیر 0.19- پرخاشگری را پیش بینی می کند و شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.53 پرخاشگری را پیش بینی می کند. شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.25 اضطراب را پیش بینی می نماید. این ارتباطات نشان می دهند فرضیه کلی پژوهش تایید شده است و بین شیوه های فرزند پروری با اضطراب و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد.
The aim of the current study was to identify the relation between parental styles and aggression and anxiety of pre-school children in Alborz province, Fardis city. The sample comprised 60 children,studying in pre-school grade,with their mothers and teachers. Applied tools included Bamurind's Parenting Style, Vahedi's children Aggression , and Spence's Children Anxiety Questionnaires. The data were analyzed using SPPS 21 and LISREL8. 8software. To examine the effects of predicting variables on independent variable, step-by-step regression was used. Significance levels for investigating the hypothesis were considered a=0.01and a=0.05. Results showed that indulgent style, with direction coefficient of -0.19, predicated aggression, while, authoritative style, with direction coefficient of 0.25, could predict anxiety. These findings confirmed the study hypothesizes. In other words, a relationship was revealed between parenting styles and aggression and anxiety of pre-school children.