• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - مقایسه عوامل مؤثر برنگرش دانش‌آموزان در ورود باستان‌شناسی به محتوای درسی مدارس هوشمند و عادی شهر خرم‌آباد
        کریم حاجی زاده مهتاب اسلامی نسب مهتاب دادخواه مریم شاداب فر
        مباحث مربوط به باستان‌شناسی و میراث فرهنگی سهم بسیار ناچیزی در نظام آموزشی مدارس کشور دارند. همین سهم اندک نیز به‌صورت سنتی و شفاهی ارائه گردیده که منجر به کم رنگ شدن این مضامین و عدم علاقه در بین دانش‌آموزان گردیده است. هوشمندسازی مدارس و استفاده از تکنولوژی های فناوری چکیده کامل
        مباحث مربوط به باستان‌شناسی و میراث فرهنگی سهم بسیار ناچیزی در نظام آموزشی مدارس کشور دارند. همین سهم اندک نیز به‌صورت سنتی و شفاهی ارائه گردیده که منجر به کم رنگ شدن این مضامین و عدم علاقه در بین دانش‌آموزان گردیده است. هوشمندسازی مدارس و استفاده از تکنولوژی های فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) که زمینه را برای بصری شدن نظام آموزشی مهیا می کند، می تواند تاثیر شگرفی در جایگاه باستان‌شناسی در نظام آموزشی پیش از مقاطع دانشگاهی بگذارد. این پژوهش با هدف مقایسه عوامل مؤثر بر نگرش دانش‌آموزان در ورود باستان‌شناسی به محتوای درسی مدارس هوشمند و عادی، به بررسی برخی عوامل و میزان تأثیرگذاری آن‌ها در ورود مباحث باستان‌شناسی به مدارس عادی و هوشمند از دیدگاه دانش‌آموزان شهر خرم آباد لرستان می پردازد. روش تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی است. برای جمع آوری داده ها از پرسش‌نامه محقق ساخته برای دانش‌آموزان مدارس هوشمند و عادی استفاده شده است. با توجه به جامعه آماری کل دانش‌آموزان مقطع دبیرستان در شهر خرم آباد که بالغ بر 20587 نفر در سه شاخه نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش می باشند، نمونه آماری شامل 380 دانش آموز در مقطع دبیرستان (هوشمند و عادی) در نظر گرفته شد که در مجموع 430 پرسش‌نامه توزیع گردید که از داده‌های 400 پرسش‌نامه برای تجزیه و تحلیل استفاده گردید. نتایج بدست آمده نشان داد که منابع مالی، میزان انگیزه و آموزش از عوامل مؤثر بر ایجاد نگرش مثبت در ورود باستان‌شناسی به محتوای درسی مدارس عادی می باشد و فرهنگ جامعه، منابع مالی، تجهیزات و زیرساخت ها و آموزش، عوامل مؤثر بر ایجاد نگرش مثبت به ورود باستان‌شناسی به محتوای درسی مدارس هوشمند می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - رابطه شیوه‌های فرزندپروری با پرخاشگری و اضطراب کودکان پیش دبستانی شهر فردیس کرج
        بهاره نصیری زینب محمدزاده
        هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والدین با پرخاشگری و اضطراب کودکان آنها در مقطع پیش‌دبستانی استان البرز، شهر فردیس است. جامعه مورد بررسی تعداد 60 نفر از کودکان مشغول به تحصیل در مقطع پیش دبستانی به همراه مادران آنها می باشند. ابزار گردآوری اطلاع چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر شناسایی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والدین با پرخاشگری و اضطراب کودکان آنها در مقطع پیش‌دبستانی استان البرز، شهر فردیس است. جامعه مورد بررسی تعداد 60 نفر از کودکان مشغول به تحصیل در مقطع پیش دبستانی به همراه مادران آنها می باشند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه شیوه فرزند پروری بامریند، پرسشنامه پرخاشگری واحدی و همکاران و همچنین پرسشنامه اضطراب اسپنس و دیگران میباشد که هر دو برای کودکان می باشد. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها با کمک نرم افزار آماری SPSS21 و LISREL8. 8 استفاده شد. آمار توصیفی که شامل جداول فراوانی، نمودارهای شاخص پراکندگی و نمودارهای شاخص گرایش مرکزی و آمار استنباطی جهت تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی متغیرهای مستقل بر روی متغیر وابسته از رگرسیون گام به گام استفاده شد. سطح معنی داری01/0= a و 05/0=a به منظور آزمون فرضیه ها در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد شیوه سهل گیر با ضریب مسیر 0.19- پرخاشگری را پیش بینی می کند و شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.53 پرخاشگری را پیش بینی می کند. شیوه مستبد با ضریب مسیر 0.25 اضطراب را پیش بینی می نماید. این ارتباطات نشان می دهند فرضیه کلی پژوهش تایید شده است و بین شیوه های فرزند پروری با اضطراب و پرخاشگری کودکان پیش دبستانی رابطه وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی میزان تأثیر فیس‌بوک بر بیداری اسلامی و جنبش مردم مصر
        روح الله احمدزاده کرمانی امیرمسعود سیدآقایی
        در عصر حاضر در دنیای ارتباطات و اطلاعات، اتصال به شبکه جهانی اینترنت به اصلی حیاتی تبدیل شده است. استفاده از اینترنت باعث ایجاد پیوند میان سطوح مختلف ملی، منطقه ای و جهانی شده است. نقش و تاثیر رسانه های ارتباط جمعی و اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و چکیده کامل
        در عصر حاضر در دنیای ارتباطات و اطلاعات، اتصال به شبکه جهانی اینترنت به اصلی حیاتی تبدیل شده است. استفاده از اینترنت باعث ایجاد پیوند میان سطوح مختلف ملی، منطقه ای و جهانی شده است. نقش و تاثیر رسانه های ارتباط جمعی و اینترنت و به خصوص شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و تویتر در تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا و گسترش سریع این تحولات انکارناپذیر است، باید گفت که تفاوت عمده میان شبکه های اینترنتی با رسانه های سنتی تر مثل رادیو و تلوزیون و مطبوعات در دو طرفه یا چند طرفه بودن ارتباطات است. با توجه به هدف پژوهش و بر حسب روش اجرا، روش تحقیق توصیفی - تحلیلی است. نتایج این پژوهش نشان داد که به طور کلی با اینکه شبکه های اجتماعی در حرکت مردم مصر نقش داشتند، ولی در عین حال نباید بر نقش اینترنت در ارزیابی انقلاب مبالغه کنیم ؛ زیرا آنها صرفاَ یک ابزار برای هدفمند کردن ارتباط و سرعت بخشیدن به آن هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - میزان و ابعاد اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
        سمیه تاجیک اسماعیلی
        اعتماد اجتماعی و تبیین ابعاد و میزان آن و تفاوت در سطوح مختلف اعتماد در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موضوع اصلی پزوهش حاضر است. اهمیت انجام این پژوهش از این نقطه نظر ناشی می شود که شرایط امروزین دانشگاهای ایران و بیش از چهار میلیون دانشجو موسسات عالی آموزشی و با ت چکیده کامل
        اعتماد اجتماعی و تبیین ابعاد و میزان آن و تفاوت در سطوح مختلف اعتماد در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موضوع اصلی پزوهش حاضر است. اهمیت انجام این پژوهش از این نقطه نظر ناشی می شود که شرایط امروزین دانشگاهای ایران و بیش از چهار میلیون دانشجو موسسات عالی آموزشی و با توجه به وجود آمدن شاخصه هایی چون توسعة مراکز دانشگاهی، گسترش شهرنشینی، ایجاد عرصه های جدید اشتغال، حضور دانشجویان روستایی در دانشگاهای شهری، تغییرات جمعیتی شدید، دگرگونی ساختار طبقاتی و نیز تغییرات اقتصادی- اجتماعی وسیع و در نتیجه افزایش فزایندة تعامل با افرادی خارج از محورهای خویشاوندی و نظایر آن، نیاز به سنجش اعتماد اجتماعی در سطوح و ابعاد گوناگون را دارای اهمیت دو چندان می نماید. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه دانشجویان زن و مرد دانشگاه آزاد تهران که در نهایت 385 دانشجوی زن و مرد دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان جامعه نمونه انتخاب گردید. در این پژوهش جهت خلاصه کردن، توصیف و نمایش اطلاعات از جداول توزیع فراوانی، شاخص های توصیفی (مانند میانگین، انحراف استاندارد، کمترین و بیشترین نمره) و ... استفاده شد. علاوه بر آن، جهت آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون t مستقل استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میزان اعتماد اجتماعی در میان کل دانشجویان تقریبا بالا و در حد مطلوب بوده است. هم چنین عدم تفاوت معنی دار میان دختران و پسران دانشجو - درمقایسه با تحقیقات پیشین که همگی میان این دو گروه آزمودنی، تفاوت نشان داده و میزان اعتماد اجتماعی را در تقریباً در سطح پایینی نشان می دهند - این نکته را مورد تاکید قرار می هد که جامعه جوان ایرانی در حال حاضر نسبت به گذشته معتمدانه تر به روابط اجتماعی و میان فردی و گروهی نگریسته و اعتماد بیشتری به ساختارهای گوناگون در حوزه های روحی- روانی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی جامعه ایران ابراز می دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - رسانه‌های اجتماعی و مدیریت ارائه خدمات بانکی به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایت‌مندی
        علیاکبر فرهنگی مجید حیدری
        در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بانکداری خرد به استفاده از شبکه های اجتماعی هم چون فیسبوک، یوتیوب و غیره مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمده ای از مشتریان خود که عمدتاً از نسل دیجیتال هستند، در فضائی ملموس با این نسل، که هماناً گستره ای مجازی است، ارتباط برقرار نم چکیده کامل
        در بسیاری از کشورهای توسعه یافته بانکداری خرد به استفاده از شبکه های اجتماعی هم چون فیسبوک، یوتیوب و غیره مبادرت ورزیده تا از این طریق با بخش عمده ای از مشتریان خود که عمدتاً از نسل دیجیتال هستند، در فضائی ملموس با این نسل، که هماناً گستره ای مجازی است، ارتباط برقرار نمایند. اهمیت محیط های مجازی هم چون زندگی ثانویه (second life) آن چنان قابل ملاحظه بوده که شاهد پیدایش و ابداع واحدهای پولی جدید مانند لیندن دلار، بیت کوین و غیره هستیم که رسماً واحدهای پولی رایج در دنیا را به چالش کشیده اند. در این مقاله 3 تاثیر ناظر بر فرصت ورود به دنیای شبکه های اجتماعی به بحث گذارده می شود که شاید برای بانک هائی که تمایل به ایجاد تغییر و ورود به عرصه های مجازی مطلوب نسل دیجیتال را دارند مفید واقع گردد. نظریه استفاده و رضایت مندی در این مقاله مدنظر بوده و تلاش می شود طی انطباق با نظریه فوق فرصت های بهره جوئی از شبکه های اجتماعی در ارائه خدمات بانکی لحاظ گردد. هدف پژوهش دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال با توجه به فضای مأنوس رسانه های اجتماعی و اینترنت برای ایشان است. آیا به کارگیری رسانه های اجتماعی موجب دسترسی بیشتر به مشتریان نسل دیجیتال می شود؟ آیا این دسترسی موجب کاهش هزینه های بانک در جذب مشتری می گردد؟ آیا ایجاد فضای شبکه های اجتماعی و ارائه خدمات بانکی درون این قبیل رسانه ها موجبات اعتماد این نسل را فراهم می سازد؟روش پژوهش اکتشافی و شامل مطالعه کتابخانه ای در خصوص زمینه کاربرد رسانه های اجتماعی و ارائه خدمات به نسل دیجیتال با رویکرد نظریه استفاده و رضایت مندی است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که ارائه خدمات بانکی در فضای رسانه های اجتماعی می تواند به دسترسی به مشتریان نسل دیجیتال، کاهش هزینه ها و اعتمادسازی مجدد مشتریان این نسل منتهی گردد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی میزان تاثیر استرس و فشارهای روانی بر عملکرد خبرنگاران شهر تهران در 5 خبرگزاری (دانا پرس، موج، خبرآنلاین، مهر و آنا)
        سید عبدالله سجادی جاغرق فیروز دیندار فرکوش چکاوک ابراهیمی
        این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر استرس و فشارهای روانی بر عملکرد خبرنگاران شهر تهران انجام شد. جامعة آماری را تمامی خبرنگاران 5 خبرگزاری دانا پرس، موج، خبرآنلاین، مهر و آنا تشکیل دادند. حجم نمونه 250 نفر بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. تجزیه چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی میزان تأثیر استرس و فشارهای روانی بر عملکرد خبرنگاران شهر تهران انجام شد. جامعة آماری را تمامی خبرنگاران 5 خبرگزاری دانا پرس، موج، خبرآنلاین، مهر و آنا تشکیل دادند. حجم نمونه 250 نفر بود که از طریق روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش ضریب رگرسیون، تحلیل واریانس و هم‌چنین آزمون t برای دو گروه مستقل انجام شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که استرس شغلی می‌تواند عملکرد شغلی خبرنگاران در محیط کاری را پیش‌بینی‌ نماید و با توجه به مقادیر t مشاهده شد که تأثیر استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار است. (05/0 > P) این در حالی است که استرس شغلی نتوانست عملکرد شغلی خبرنگاران در ارتباط با دیگران را پیش‌بینی نماید و بر همین اساس، تأثیر استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار نبود. (05/0 < P) نتایج همچنین نشان داد که استرس شغلی می‌تواند عملکرد شغلی خبرنگاران را پیش‌بینی نماید و با توجه به مقادیر t مشاهده شد که تأثیر استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار است. (01/0 > P) نتیجة دیگر پژوهش حاضر این بود که عوامل سازمانی استرس شغلی می‌تواند عملکرد شغلی خبرنگاران را پیش‌بینی نماید و با توجه به مقادیر t مشاهده شد که تأثیر عوامل سازمانی استرس شغلی در معادله رگرسیون معنادار است. (01/0 > P) پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی شیوه‌های بازنمایی قومیت‌های ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مجازی
        حمیده گوهری بهاره بخشی سید حمید رضوی
        ظهور شبکه های اجتماعی در دنیای جدید فرصت های بی نظیری را برای گروه هایی که تا اکنون شانس رسانه ای شدن را نداشتن، فراهم نموده است. تولد هزاران وبلاگ، شبکه های اجتماعی و رسانه های کاربرمحور، انسان ایرانی را پیش از در برقراری ارتباط و بیان دغدغه های قومی فرهنگی خویش توان چکیده کامل
        ظهور شبکه های اجتماعی در دنیای جدید فرصت های بی نظیری را برای گروه هایی که تا اکنون شانس رسانه ای شدن را نداشتن، فراهم نموده است. تولد هزاران وبلاگ، شبکه های اجتماعی و رسانه های کاربرمحور، انسان ایرانی را پیش از در برقراری ارتباط و بیان دغدغه های قومی فرهنگی خویش توانمند نموده است. ایران به لحاظ تنوع قومی، فرهنگی و نژادی کشور بی نظیری است که از پتانسیل های بیشماری جهت حضور در فضای مجازی برخوردار است. طی چند سال گذشته قومیت های ایرانی با ظهور شبکه های اجتماعی فرصت بی نظیری برای آنچه تا اکنون توانایی نمایش ان را نداشتند، فراهم نموده است. پژوهشی که پیش رو دارید تلاشی است برای بررسی شیوه های بازنمایی قومیت های ایرانی در فیس‌بوک. محقق با استفاده از روش تحلیل محتوا به بررسی مطالب قومیتی در این رسانه پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان از تجلی مفاهیم فرهنگی قومیت های ایرانی در این رسانه دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تاملی بر رابطه فضای مجازی و هویت جنسیتی مطالعه موردی کاربران اینترنت در شهر کاشان
        نرگس نیکخواه قمصری فاطمه منصوریان راوندی
        در تمام جوامع انسانی همواره ساخت فرهنگی جنسیت، تکوین مجموعه‌ای از پندارها و انگاره‌های فردی و اجتماعی درباره رفتارهای مناسب زنانه و مردانه را سبب می‌شود که در شرایط زمانی و مکانی متفاوت، متغیر هستند؛ بنابراین هم برخاسته و متأثر از شرایط اجتماعی و هم متأثر از نگاه فرد به چکیده کامل
        در تمام جوامع انسانی همواره ساخت فرهنگی جنسیت، تکوین مجموعه‌ای از پندارها و انگاره‌های فردی و اجتماعی درباره رفتارهای مناسب زنانه و مردانه را سبب می‌شود که در شرایط زمانی و مکانی متفاوت، متغیر هستند؛ بنابراین هم برخاسته و متأثر از شرایط اجتماعی و هم متأثر از نگاه فرد به خویشتن براساس ایده ال ‌سازی‌ها و ابزارهایی است که جامعه یا خود فرد از من خویش بنا می‌کند. در پی گسترش فناوری‌های نوین ارتباطی - اطلاعاتی و توسعه فضای مجازی، توجه به سهم آن در تغییر قواعد حاکم بر تعامل انسان‌ها و نگرش آنان به جنسیت خود از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. پژوهش حاضر در پی پاسخ به آن بود که الگوهای متفاوت استفاده از فضای مجازی چه رابطه ای با هویت جنسیتی کاربران داشته است؟ در این راستا با استفاده ازروش پیمایش مقطعی و ابزار پرسشنامه 260 کاربر اینترنت 25-15 ساله شهر کاشان با روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای مورد بررسی قرارگرفته‌اند. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که سابقه و مدت زمان استفاده هفتگی از اینترنت در تقویت و تضعیف هویت جنسیتی موثر بوده است. بدین نحو که هرچه میزان و سابقه استفاده از اینترنت از سوی کاربران افزایش پیدا می کند، هویت جنسیتی قوی تر می شود. مثبت و معنادار بین میزان و سابقه استفاده کاربران از اینترنت و هویت جنسیتی کاربران، وجود داشته است. اما این رابطه با توجه به نوع کاربری (سرگرم‌کننده و اجتماعی)، در بین کاربران زن و مرد متفاوت بوده؛ به‌نحوی‌که هویت جنسیتی زنانی که به دنبال اطلاعات و جستجوهای علمی بوده‌اند، قوی تر از مردان بوده است. میانگین بالاتری در هویت جنسیتی داشته‌اند. این درحالی است که حضور در محیط چت، بازی و سرگرمی، تعلق به جنسیت را در آنان کاهش داده است. این امر می‌تواند ناشی از ویژگی‌های تعامل در فضای مجازی (سرعت عمل، ناشناس ماندن و ...) باشد که فضایی یکسان و مشابهی را فارغ از الزامات ساختی جنسیتی در اختیار کاربران قرار می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - نشانه‌شناسی تبلیغات اخلاقی در سطح شهر تهران مطالعه موردی " جنگ، کار تا پیروزی... "
        آرش طاهری افسانه مظفری
        تبلیغات محیطی، متون رسانه‌ای فراگیر و مهمّی هستند که مخاطبان آنها تمام اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. به‌همین‌خاطر، گفتمان فرهنگی حاکمیّت می‌کوشد تا از ظرفیّت این رسانه پرنفوذ، بوسیله طراحی پیام‌هایی عمومی در قالب توصیه‌های اخلاقی، برای ایدئولوژیک ساختن محیط‌های خنثای تر چکیده کامل
        تبلیغات محیطی، متون رسانه‌ای فراگیر و مهمّی هستند که مخاطبان آنها تمام اقشار جامعه را در بر می‌گیرد. به‌همین‌خاطر، گفتمان فرهنگی حاکمیّت می‌کوشد تا از ظرفیّت این رسانه پرنفوذ، بوسیله طراحی پیام‌هایی عمومی در قالب توصیه‌های اخلاقی، برای ایدئولوژیک ساختن محیط‌های خنثای ترددهای شهری شهروندان، استفاده نماید. استفاده بجا، از فضای خالی و مناسب شهری، می‌تواند تأثیر بسزایی در تثبیت گفتمان فرهنگی غالب در اذهان شهروندان داشته باشد. هدف از تحقیق حاضر، تحلیل نحوه به‌کارگیری "اسطوره‌های فرهنگی" در متن تبلیغات محیطی اخلاقی به نمایش درآمده در شهر تهران بوده است. در این پژوهش با استفاده از روش نشانه‌شناسی و از طریق تحلیل محورهای همنشینی/ جانشینی و هم‌زمانی/ درزمانی در طراحی عناصر نشانه‌ای تشکیل‌دهنده متن انتخابی، چگونگی‌های خلق اسطوره‌های فرهنگی را از خلال تحلیل کارکرد مجموعه تبلیغات محیطی- اخلاقی "جنگ، کار تا پیروزی..."، به‌عنوان یک نمونه موردی، مطالعه و ارزیابی می‌کنیم. یافته‌های این پژوهش نشان داد که ترکیب عناصر نشانه‌ای مختلف در قالب فنون متنوع طراحی تبلیغات محیطی اخلاقی به‌مثابه متن رسانه‌ای، در نمونه‌های انتخابی این پژوهش به خدمت خلق اسطوره‌های فرهنگی مرتبط با گفتمان غالب حاکمیّت در زمینه آرمان‌های مذهبی-سیاسی انقلاب اسلامی، مقاومت و پایداری اجتماعی بر سر این اصول و آرمان‌ها و تبلور اندیشه و روحیه معنویت‌گرایی قرار گرفته‌ است. در نتیجه‌گیری این تحقیق آمده است که تبلیغات محیطی اخلاقی با استفاده از عناصر ساختاری تشکیل‌دهنده متن، گفتمانی مبتنی بر ارزش‌های بومی و ملّی درجهت تثبیت اسطوره‌های فرهنگی خلق می‌کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - نقش رسانه‌های تخصصی حوزه حمل و نقل در توسعه گردشگری ملی
        اکبر نصراللهی فرزانه شریفی محمدرضا حقیقی
        پدیده گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی یکی از اشتغال زاترین صنایع دنیا محسوب می شود. صنعت گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند. صنعت گردشگری چکیده کامل
        پدیده گردشگری به عنوان یک پدیده اجتماعی یکی از اشتغال زاترین صنایع دنیا محسوب می شود. صنعت گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت در دنیا به حساب می آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را منبع اصلی درآمد، اشتغال‌زایی، رشد بخش خصوصی و توسعه زیرساخت‌ها می‌دانند. صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز می‌نامند. گذر از عصر صنعتی به دوران طلایی عصر اطلاعات فضایی جوامع اطلاعاتی را با تغییر روبه رو کرده است. با توجه به پتانسیل های فراوان گردشگری و امکانات بیشمار تکنیکی، فنی و نیروی انسانی فراوان در ایران باید از این موج و فرصت های حاصله از تحول اطلاعاتی در تغییرات فناوری گردشگری استفاده کنیم. در این مقاله نقش کلیه رسانه های داخلی که به صورت کاملاً تخصصی بر حوزه حمل و نقل متمرکز می باشند در توسعه صنعت گردشگری مورد بررسی قرار گرفته است و با توجه به جامعه آماری نسبتاً محدودی که رسانه های مزبور داشته اند، نتایج به دست آمده از عدم برخورداری این رسانه ها از جذابیت بصری و شاخصه های رسانه فعال حاکی است که در نتیجه نشان می دهد شمار مخاطبان این رسانه ها و میزان اثرگذاری آن ها در تشویق مخاطبان به گردشگری پایین و اندک می باشد. پرونده مقاله