جریان مقاومت در انیمیشن و سینمای ژاپن «مطالعه موردی: تحلیل و بررسی انیمیشن مدفن کرمهای شبتاب»
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهابراهیم کارگران 1 , محمدحسین فرجنژاد ابرقوئی 2
1 - پژوهشگر موسسه شناخت و کارشناس ارشد مدیریت راهبردی فرهنگ، دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایران
2 - دکترای حکمت هنر های دینی ، دانشگاه ادیان و مذاهب قم، ایران
کلید واژه: پویانمایی ژاپن, انیمیشن, جریانشناسی رسانه, مدفن کرمهای شبتاب, مقاومت,
چکیده مقاله :
جهت تحلیل دقیق و هوشمندانه هنر و سینمای هر کشور، اشراف بر جریانات فکری، دینی و سیاسی آن کشور، امری حیاتی است. شناسایی جریانات فعال ژاپنی از ابتدا تا کنون در عرصه حکومت، اندیشه، فرهنگ و رسانه ژاپن و همچنین تولید انیمیشن توسط کمپانیها و شرکتهای وابسته به این جریانات، از اهداف این پژوهش است که در تحلیل مرسوم، کاستی آن احساس میشود. در این تحقیق با توجه به نقصها و نقدهایی که به روششناسی نوفرمالیستی وارد است، جهت دستیابی به فهم عمیقتر حکمت، زیباییشناسی و تأثیرات رسانهای و اجتماعی انیمیشن، در کنار فهم دقیق فرم و تکنیک آن، به روششناسی ویژهای موسوم به فنی ـ حکمی استفاده شده است که از جنس روشهای تحلیل کیفی میباشد. در این روش، با فراروی از صرف فرم، به زمینههای اجتماعی و جریانات دینی، اندیشهای و سیاسی پشتیبان و همچنین ارزیابی حکمی تأثیرات انیمیشین بر تعالی یا هبوط بشر نیز توجه میشود. در نهایت، در این پژوهش جریان مقاومت در ساخت محصولات انیمیشن ژاپن شناسایی و پویانمایی مدفن کرمهای شبتاب نیز به عنوان مطالعه موردی بررسی شد. حاصل آنکه پویانمایی مدفن کرمهای شبتاب به عنوان یکی از آثار فاخر جریان مقاومت در ژاپن است که توانست با ادبیات مقاومت به خوبی نتایج ظلم آمریکاییها را در خلال جنگ جهانی دوم بر مردم ژاپن به تصویر کشد.
In order to have an accurate and intelligent analysis on every country’s cinema, religious and political typologies and schools of thought recognition is of a great interest. This research aims to recognize active Japanese movements in governance, thought, culture, media and also the animation produced by companies affiliate to the movements. In the research, regarding to the defects on new formalistic methodology and criticism level, a special method called “techno- rational”, which is calassified as one of the qualitative methodologies, has been used to achive a deeper understanding of aesthetics and media and social effects of the animation. Going beyond merely attention to the form, in this method, social, religious, thought and political backgrounds have been studied and also rational effects of animation on human sublimation or decline has been assessed. Finally, some “Resistance Movement” in Japanese animation production has been recognized and introduced and an animation called “Grave of the Fireflies” has been explored a case study on the animation. As a result, we can see Grave of the Fireflies, could be classified as one of the greatest animations in what so called resistance movement. This animation was successful to show American cruelties on Japanese nation in the World War II.
فهرست منابع
آشوری، داریوش. (1376). "فرهنگ علوم انسانی"، تهران، نشر مرکز.
بوردول، دیوید. و تامسون، کریستین. (1393). "هنر سینما"، ترجمه فتاح محمدی، تهران، نشر مرکز.
توفیقی، حسین. (1387). "آشنایی با ادیان بزرگ"، چاپ اول، تهران، نشر سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت). مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و مؤسسه فرهنگی طه و مرکز جهانی علوم انسانی.
خسروپناه، عبدالحسین. (1389). "جریانشناسی فکری ایران معاصر"، چاپ سوم، قم، نشر معارف.
ساسو، مایکل. و رید، دیوید. (1385). "ادیان چین و ژاپن"، ترجمه: محمدعلی رستمیان، چاپ اول، قم، مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب.
فرجنژاد، محمدحسین.، قشقایی، سعید. و عربسالاری، محمدجواد. (1396). "دین در سینمای شرق و غرب"، قم، اداره کل پژوهشهای اسلامی صدا و سیما و انجمن سواد رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
فعالی، محمدتقی. (1386). "آفتاب و سایهها؛ نگرشی بر جریانهای نوظهور معنویتگرا"، قم، نشر نجمالهدی.
کاوازاکی، ایشیرو. (1357). "ژاپن بینقاب"، ترجمه: مهدی نراقی، چاپ اول، تهران، سپهر.
وُ.آن، ژوزفین. (1351). "سرزمین و مردم ژاپن"، ترجمه: محمود کیانوش، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
ویلم، ژان پل. (1377). "جامعهشناسی ادیان"، ترجمه عبدالرحیم گواهی، تهران، انتشاراتی تبیان.
بدری، محمدحسین. "مصاحبه با نادر طالبزاده با عنوان «اگر آوینی زنده بود، شمشیر میکشید»"، مجله سوره، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، شماره ۳.
خسروی دهکردی، همایون. (1395) "ماهنامه سینما و ادبیات"، سال سیزدهم، شماره 54، شهریور و مهر، صص. 9-10.
گرجی، علیاکبر. (1387). "دموکراسی و آزادی مذهبی در بستر لائیسیته: نقدی بر پارادوکسهای لائیسیته فرانسوی"، حقوق و سیاست، دوره 10(25)، صص. 155-192.
_||_