درد واقعي و چارۀ نوستالژيانه (خوانش و بررسی رمانهای شیرزاد حسن)
محورهای موضوعی : کردی
1 - استاديار گروه مطالعات کردي، دانشگاه اپسالاي سوئد
کلید واژه: شيرزاد حسن, ناتوراليسم, پوزيتيويسم, جبرگرايي,
چکیده مقاله :
شيرزاد حسن (متولد 1950) يکي از رمان نويسان مشهور کرد است که نوشتن را از همان ابتداي جواني آغاز کرد. او که به عنوان يکي از رمان نويسان مدرن کردستان مشهور شده است توانسته تعدادي رمان موفق و چندين جلد کتاب را از زبان انگليسي به زبان کردي برگرداند. حوادث در رمانهايش -که معمولاً در جامعۀ کردي اتفاق ميافتد- بازتاب وقايع جامعۀ خود است. شخصيتهاي رمانهاي شيرزاد حسن غالباً دچار دردي سخت و اندوهي جانکاه ميشوند که براي رهايي از آن به هر امري متوسّل ميشوند، اما ظاهراً هيچ گاه از آن رهايي نمييابند. تنها راه رهايي، بازگشتي نوستالژيک به گذشتۀ قبل از آن واقعه است. ويژگيهايي که در رمانهاي شيرزاد حسن ديده ميشود، خواننده را به سوي ناتوراليسم ميکشاند. به نوعي که فکر ميکند از مکتب ادبي ناتوراليسم از يک طرف و از طرف ديگر نوعي دترمينيسم و پوزيتويسم متأثر است. اين مقاله که با روش تحليلي-توصيفي با استفاده از منابع کتابخانهاي انجام شده است، ما را به اين نتيجه ميرساند که اگر چه عناصر ناتوراليستي در آثار شيرزاد حسن ديده ميشود، اما اين به آن معني نيست که به صورت مستقيم از اين مکتب متأثر بوده است. در واقع ميتوان گفت که برخي از عناصر ناتوراليستي در آثار شيرزاد حسن ديده ميشود.
Shirzad Hassan (born 1950) is a famous Kurdish novelist who began writing at a young age. He has become known as one of the modern novelists of Kurdistan and has translated a number of successful novels and several volumes of books from English into Kurdish. The events in his novels - which usually take place in Kurdish society - reflect the events of his own society. The characters in Shirzad Hassan's novels often suffer from severe pain and agonizing sadness from which they resort to anything to escape, but apparently they never find relief. The only way to escape is a nostalgic return to the past before that. The features seen in Shirzad Hassan's novels draw the reader towards naturalism. In a way that he thinks he is influenced by the literary school of naturalism on the one hand and a kind of determinism and positivism on the other. This article, which has been conducted with an analytical-descriptive method using library resources, leads us to the conclusion that although naturalistic elements are seen in Shirzad Hassan's works, this does not mean that he was directly influenced by this school. In fact, it can be said that a certain amount of naturalistic elements is seen in Shirzad Hassan's works.
Gauthier, paul, Zola on Naturalism in Art and history, Modern Language Notes, Vol. 70, No.7 (nov. 1955).
Thompson, Hannah, naturalism Redressed: Identity and clothing in the novels of Emile Zola, Oxford: Legenda, European Humanities Research Centre, university of Oxford, 2004.
Lehan, Richard, The Eroupean Background, Donald pizer, The Cambridge Componion to American Realism and naturalism, Howells to London, Cambridge: University press, 1999.
Jameson, Fredric, The Political Unconscius: Narrative as a Socially Symbolic Art, London: RoutledgeT 1996.
Diaz Lage, Jose M, Naturalism and Modes of Literary Production in George Gissing;s New Grub Street; Atlantis, Vol. 4, no,2 (December 2002).
شیرزاد حەسەن، سەجەمی بەرهەم ٢، هەولێر: ئاراس، ٢٠٠٥.
حەسەن، شیرزاد، کۆڕۆمان: سەرژەمی بەرهەم ١، سلێمانی: ڕەنج، ٢٠١٢.
ميرصادقي، ميمنت و جمال (1388). واژه¬نامۀ هنر داستان نويسي، تهران. کتاب مهناز.
Marchant, Elizabeth A, Naturalism, Race, and Nationalism in Aluisio Azevedo;s O mulato, Hispania, Vol, 83, No.3(sep. 2000)
Ross, Woodburn O, john Steinbeck: Naturalism;s Priest, College English, Vol, 10, No. 8 (may, 1949).
Pizer, Donald, Introduction; Donald pizer (ed), The Cambridge Companion to American Realism and Naturalism: Howells to London< Cambridge: Cambridge University press. 1999.