طراحی و اعتبار سنجی مدل ویژگی آموزش منابع انسانی در افزایش تعهد سازمانی در سازمان های دولتی
محورهای موضوعی : آموزش منابع انسانیسیدعلیرضا میرجعفری 1 , عبدالخالق غلامی 2 * , کرمالله دانشفرد 3
1 - گروه آموزشی مدیریت ، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی ،قشم،ایران
2 - مدیریت،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج،یاسوج ،ایران
3 - گروه مدیریت،علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات،تهران،ایران
کلید واژه: آموزش منابع انسانی, تعهدسازمانی, ادارات دولتی ایران,
چکیده مقاله :
از آنجا که توسعه آموزش، درسالهای اخیربه عنوان یکی ازاستراتژ یهای سازمانها تبدیل شده است و یک مزیت رقابتی محسوب میشود. با کنار رفتن استخدا م های مادام العمر، و شکل گرفتن استخدام های قراردادی شکاف بین مهارت ها و توانایی های که افراددر زمان استخدام دارا هستند، با مهارت ها و توانایی های که با توجه به تغییرات مداوم، باید داشته باشند بیشتر نمایان می شود، به همین دلیل نیاز به آموزش و توسعه ی افراد و هماهنگ شدن آن ها با توجه به نیازهای سازمان ضرورت می یابد . تعهد سازمانی از آن جهت که یکی از مولفه های کلیدی در اثربخشی و بهره وری سازمانی است، موضوع متداول پژوهش های سازمانی در طول دهه های مختلف بوده است . محقق در ای ن مطالعه قصد دارد به ارائه و اعتبارسنجی مدل ویژگی آموزش منابع انسان ی در افز ایش تعهد سازمانی در سازمانهای دولتی بپردازد. این پژوهش از نوع کمی است و از نظر هدف،کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کارکنان سازمان های دولتی شهر تهران می باشد که به با استفاده از فرمول تعداد 217 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدن د. تجریه و تحلیل اطلاعات پژوهش حاضر با کمک تحلیل عاملی تاییدی انجام شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که آموزش اولیه، آموزش فراگیر، آموزش مداوم، آموزش ضمن خدمت و آموزش توسعه ای در افزایش تعهد سازمانی در سازمان های دولتی اثر مثبت و معناداری دارد .
Because the development of education has become one of the strategies of organizations in recent years and is considered a competitive advantage. can be With the removal of lifelong employment, and the formation of contract employment, the gap between the skills and abilities that people have at the time of employment, and the skills and abilities that they should have due to continuous changes, becomes more visible. For this reason, there is a need to train and develop people and coordinate them according to the needs of the organization. Organizational commitment because it is one of the key components in effectiveness and productivity It is organizational, it has been a common topic of organizational researches during different decades. The researcher intends in this study To present and validate the model of human resources training characteristics in increasing organizational commitment in government organizations. This research is of a quantitative type and is applied in terms of purpose. The statistical population of the research includes the employees of government organizations in Tehran, who were selected as a sample using the formula of 217 people. The experiment and data analysis of the current research has been done with the help of confirmatory factor analysis. The research findings show that basic education, comprehensive education, continuous education, In-service training and developmental training have a positive and significant effect on increasing organizational commitment in government organizations.