فهرست مقالات برحسب موضوع معماری معاصر
-
دسترسی آزاد مقاله
1 - از فضاهای دیگر تا نامکان ها
سیامک پناهی فریبا تقی شاهبازیاین پژوهش به معرفی فضاهای "دیگر" در فلسفه، روانشناسی، معماری و چگونگی شکل گیری مفهوم "نا مکان" از درون آن پرداخته است. اصطلاح "دیگری" در روانکاوی ژاک لکان به قطب دیالکتیک میان سوژه و ابژه اطلاق می گردد که خاستگاه آن در تفکر دیالکتیک هگل بوده و نمود آن را به طور مشخص می چکیده کاملاین پژوهش به معرفی فضاهای "دیگر" در فلسفه، روانشناسی، معماری و چگونگی شکل گیری مفهوم "نا مکان" از درون آن پرداخته است. اصطلاح "دیگری" در روانکاوی ژاک لکان به قطب دیالکتیک میان سوژه و ابژه اطلاق می گردد که خاستگاه آن در تفکر دیالکتیک هگل بوده و نمود آن را به طور مشخص می توان در خوانش الکساندر کوژو از پدیدارشناسی روح وی در دهه سی سده بیستم میلادی یافت. نظریه فوکو از"دیگر بودگی" به کانسپت "تفاوت و تمایز" دریدا بسیار شباهت دارد. این چنین به نظر می رسد که مفهوم "نا مکان" مارک اوژه نیز در یک دیالکتیک خاص، در برابر مفهوم "مکان" قرار گرفته است. روش پژوهش در این تحقیق به صورت تحلیلی، توصیفی و تلفیقی از روش کمی (از نظریه به مورد مطالعه: قیاسی) و کیفی (از مورد مطالعه به نظریه: استقرایی) است.این پژوهش نظریه نا مکان و فضاهای دیگر در فضای پسا مدرن و جهان سوپر مدرن و جایگاه آن در دیالکتیک خاص مکان و نا مکان و همچنین وجه تمایز آن در معماری و شهرسازی را معرفی نموده و در نهایت این پژوهش به ارائه مدلی در چگونگی شکل گیری فضاهای دیگر و ارتباط آن با نا مکان ها دست یافته و به این نتیجه رسیده است که "نامکان ها" بخش دائما فزاینده ای از زندگی شهری را در برگرفته و بین آنها و "فضاهای دیگر" ریشه های مشترکی وجود دارد و نامکان با افراط در زمان، افراط در فضا و افراط در فردیت به ظهور رسیده است. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
2 - تبیین مؤلفههای کیفیتبخشی و ایجاد سرزندگی در مجتمعهای تجاری (نمونه مطالعاتی: مجتمع تجاری چارسو)
مریم کریمی فریبا البرزیفضاهای تجاری از دیرباز مورد توجه مخاطبان بودهاند و یکی از فضاهای مهم شهری هستند که از پویایی بالایی برخوردارند. از بارزترین نمونههای آنها بازارهای سنتی شهرها هستند. مراکز خرید و فضاهای تجاری امروزی برگرفته از همان بازارهای تاریخی گذشته هستند. امروزه این مراکز به مجت چکیده کاملفضاهای تجاری از دیرباز مورد توجه مخاطبان بودهاند و یکی از فضاهای مهم شهری هستند که از پویایی بالایی برخوردارند. از بارزترین نمونههای آنها بازارهای سنتی شهرها هستند. مراکز خرید و فضاهای تجاری امروزی برگرفته از همان بازارهای تاریخی گذشته هستند. امروزه این مراکز به مجتمعهای تجاری چندمنظوره تبدیل شدهاند و این تنوع فعالیتی بر سرزندگی این فضاها افزوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای کیفیتبخشی و ایجاد سرزندگی در مجتمعهای تجاری است. فرضیات پژوهش بیان میدارند که توجه به جنبههای کالبدی معماری در یک مجتمع تجاری بر ارتقای مؤلفه سرزندگی و افزایش حضور افراد و جلب رضایت آنها مؤثر است. از طرفی افزایش میزان پویایی و سرزندگی در مجتمعهای تجاری بر تحریک حس حضور مخاطبان و تعاملات اجتماعی تأثیر بسزایی دارند. روش تحقیق بهصورت توصیفی-تحلیلی و پیمایشی است و ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل مطالعات اسنادی و منابع مکتوب، مشاهدات عینی، برداشتهای میدانی و پرسشنامه است. بهمنظور تحلیل مؤلفههای اصلی هر یک از متغیرها، بیشترین فراوانی نسبی و انحراف از معیار، از نرمافزار Spss 20 برداشت گردیدند. نتایج حاصل نشاندهنده آن هستند که در مجتمعهای تجاری برای دستیابی به تعاملات اجتماعی که منجر به پویایی و سرزندگی میشود باید توجه به جنبههای کالبدی- عینی و مفهومی- ادراکی لحاظ شوند، بهکارگیری مؤلفههای فوق در یک مجموعه بر کیفیت فضاها تأثیرگذار است و سبب تحریک حس حضور افراد و ارتقای تعاملات اجتماعی میشود و در جلب رضایت افراد مؤثر خواهدبود. پرونده مقاله -
دسترسی آزاد مقاله
3 - استعاره عنصری از بُعدِ زبانیِ معماری، تطبیق و کلام شاعرانه؛ به تعبیر آلبرتو پرز-گومز
سحر لری علی خانی مهرداد متیندر قرن هفدهم دکارت نگاه ها را از عینیت به ذهنیت معطوف کرد؛ در تداوم آن معماری مدرن به طور معمول با مفهوم انتزاع گره خورده است و کمتر می توان از معناگرایی و نشانه پردازی در فرمهای مدرن نسبت به دورانهای قبل، سراغ گرفت. در این مقاله سعی شده است ارتباطاتی بین زبان شاعرانه چکیده کاملدر قرن هفدهم دکارت نگاه ها را از عینیت به ذهنیت معطوف کرد؛ در تداوم آن معماری مدرن به طور معمول با مفهوم انتزاع گره خورده است و کمتر می توان از معناگرایی و نشانه پردازی در فرمهای مدرن نسبت به دورانهای قبل، سراغ گرفت. در این مقاله سعی شده است ارتباطاتی بین زبان شاعرانه و معماری مدرن برقرار شود. استعاره با زبان و تفکر در معنای عام آن آمیخته است. معمار، با پذیرش استراتژی هایی که از زبان استعاره استفاده می کنند، شروع به طراحی مکان های مرتبط با فرهنگ می کند. فرم معماری با بیان استعاری فرهنگ، طبیعت و تاریخ معنامند می شود. روش تحقیق از نوع تحلیلی، توصیفی و کیفی است؛ پرسش اصلی تحقیق این است که چگونه می توان با زبان شاعرانه و عنصر استعاره از بحران های معماری مدرن رهایی یافت؟. به منظور پاسخ به این پرسش، صداهای معماری، صدای معمار و کاربرد استعاره در معماری بررسی شد. سپس به کمک گونه بندی انواع استعاره در معماری به سه شکل محسوس، نامحسوس و ترکیبی، به بررسی نمونههای معماری معاصر پرداخته شد تا نمودهایی از استعاره های محسوس یا نامحسوس در آثار بررسی شود.نتبجه این پژوهش نشان میدهد، راه نجات برای برون رفت از بحران های معماری مدرن که در پنجاه سال اخیر با آن مواجه شده است، درگیر کردن هرمنوتیک و توجه به زبان شاعرانه، در معماری است. پرونده مقاله