ارزیابی رفتار مسیریابی در زنان و مردان با تأکید بر هوش هیجانی
محورهای موضوعی : شهرسازی
1 - دانشجوی دکترا، گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - دانشیار گروه شهرسازی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
کلید واژه: هوش هیجانی, جنسیت, شهر مشهد, مسیریابی, محله سجاد,
چکیده مقاله :
هوش هیجانی ازجمله عامل تأثیرگذار در حیطه روانشناسی است و با عواملی مانند خودآگاهی، خود مدیریت، آگاهی اجتماعی، مدیریت روابط با مسیریابی میتواند ارتباط داشته باشد. لذا هدف از این پژوهش بررسی رفتار مسیریابی زنان و مردان با تأکید بر هوش هیجانی است. روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی است و در این راستا بهمنظور گردآوری دادهها از مشاهدات میدانی، پرسشنامه، بازدید سایت استفادهشده است. بر اساس حجم جامعه در محله سجاد با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 296 نفر محاسبهشده است و پرسشنامه بهصورت نمونهگیری هدفمند در میان از مردان و زنان تکمیل گردیده است. تحلیل دادهها برای تأثیر هوش هیجانی بر مسیریابی با آزمونهای آمار استنباطی در نرمافزار spss صورت گرفته است و به دادهها پس از بررسی نرمال بودن دادهها بر اساس آزمون کولموگروف- اسمیرنف، ماتریس همبستگی متغیرها، بررسی ضریب همبستگی متغیرهای مسیریابی مردان و زنان، آزمون t تحلیل گردیده است. نتایج حاکی از آن است که رفتار مسیریابی زنان و مردان متفاوت است و زنان در مسیریابی از دانش مسیر و نشانه استفاده میکنند، زنان در فرآیند مسیریابی کنترل اضطراب و نگرانی کمتری دارند و همچنین خودآگاهی کمتری نیز نسبت به مردان دارند. همچنین زنان در ارتباط برقرار کردن در مسیریابی احساس صمیمت و همدلی بیشتری دارند اما در مدیریت استرس دچار مشکل میشوند و توانایی پایینی دارند و در مقابل مردان در مسیریابی از دانش مختصات و پیمایشی استفاده میکنند. همچنین مدیریت استرس مردان بالا است و خودآگاهی و خود مدیریتی مردان بالاتر است.
wayfinding behavior in the urban space under the influence of information received from the environment, including location identification in terms of position and correct perception of spatial relationships between environmental elements, makes it easier to determine the route. Different people use different strategies in wayfinding according to environmental conditions and individual characteristics, and also the wayfinding behavior of women and men in urban space is different. It is also effective in the perception process of how to recognize the environment, and different cognitive factors influence the wayfinding behavior of men and women. Emotional intelligence is one of the influential factors in the field of psychology and can be related to factors such as self-awareness, self-management, social awareness, relationship management and navigation. Therefore, the purpose of this research is to investigate the wayfinding behavior of women and men with an emphasis on emotional intelligence. The research method in the present study is descriptive-analytical, and in this regard, field observations, questionnaires, and site visits were used to collect data. Based on the size of the community in Sajjad neighborhood, using Cochran's formula, the sample size was calculated to be 296 people, and the questionnaire was completed in the form of targeted sampling among men and women. Data analysis for the effect of emotional intelligence on routing has been done with inferential statistics tests in spss software, and after checking the normality of the data based on the Kolmogorov-Smirnov test, the correlation matrix of the variables, checking the correlation coefficient of the wayfinding variables of men and women, t-test analysis has been The results indicate that the wayfinding behavior of women and men is different and women use route and sign knowledge in wayfinding , women control less anxiety and worry in the wayfinding process and also have less self-awareness than men. Also, women feel more intimacy and empathy in communicating in wayfinding, but they have problems in managing stress and have low ability, and in contrast to men, they use the knowledge of coordinates and wayfinding in navigation. Also, men's stress management is high, and men's self-awareness and self-management are higher.
امیری،مهدی،پرتابیان،اکبر،رابطه مولفه های هوش هیجانی با خلاقیت دانشجویان دانشگاه پیام نور با نقش تعدیل کننده جنسیت،سن و تحصیلات،نامه آموزش عالی، دوره جدید،سال یازدهم،شماره چهل و چهارم،زمستان1397،صص213-237.
امینایی، علیرضا، شهابی کاسب، محمدرضا، مقایسه هوش هیجانی منجیان غریق بر اساس جنسیت و سابقه، مطالعات روان شناسی ورزشی، شماره7،بهار1393.
بنی هاشمیان،کوروش،بهرامی احسان،هادی،موذن،منصور، رابطه سلامت عمومی و هوش هیجانی مدیران و رضایت شغلی معلمان،مجله علوم رفتاری،دوره 4،شماره1،بهار1389.
حنایی،تکتم،حبیب،فرح،چگونگی مسیریابی مردان و زنان در فضای شهری،مجله معماری و شهرسازی آرمان شهر، شماره19،تابستان1396.
دنیوی راد،م،تدقیق چارچوب طراحی شهری با تاکید بر عوامل کالبدی مؤثر بر مسیریابی افراد پیاده در محیط های شهری،پایان نامه مقطع ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد،1397.
رنجبردار،سمیرا.1389،هوش هیجانی وراه های افزایش آن ،مشاور رشد،12.14:3.
رضائی،روح الله،بادسار،محمد،صلاحی مقدم،نفیسه،رویکرد جنسیتی در سنجش رابطه هوش هیجانی و قابلیت های کارآفرینی دانشجویان،نشریه ی زن در توسعه و سیاست،دوره11،شماره3،پاییز1392.
شکیبا،شیما،فتی،لادن،فرید،علی.1387،رابطه تیپهای روان شناختی و هوش هیجانی –اجتماعی :نکاتی کاربردی درباره هوش هیجانی ،فصلنامه روانشناسی کاربردی ،607.625:4).
شورچی گلنگدری،فاطمه،حسین ثابت،فریده،مهاجر،یحیی،بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی به روش درونگردی جذب و انطباق بر تاب آوری و پرخاشگری در دختران و پسران،فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، سال چهارم،شماره15،پاییز92.
عابدی،شیما،سعیدی مفرد،ساناز،بررسی تأثیر نشانه های شهری بر مسیریابی کودکان نمونه موردی محله سجاد مشهد، نشریه علمی-پژوهشی مطالعات شهری،مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 بهمن 1399.
عابدی،شیما،حنایی، تکتم،تحلیل نقش مولفه های مؤثر بر شناخت فضایی در افزایش خوانایی محیط موردپژوهی: محله سجاد مشهد،فصلنامه علمی - پژوهشی پژوهش و برنامه ریزی شهری،مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ، انتشار آنلاین از تاریخ 1 شهریور 1400.
قمری،اخلاص،طلیسچی،غلامرضا،امیددژدار،رویکردی تحلیلی به بررسی
جنسیت و تفاوت های آن در ادراک فضای کالبدی،نمونه موردی :فرهنگسراهای شهر تهران،نشریه معماری و شهرسازی آرمان شهر،شماره21،زمستان1396.
مرتضوی ،شهرناز .1380.روانشناسی محیط و کاربرد آن .تهران:انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.
Al-Haddad, Sara, Verghote, Antoine, Goodrum, Paul, The effects of spatial cognition individual wayfinding performance, vancover Canada, May 31 – June 3, 2017/ Mai 31 – Juin 3, 2017.
Bas,A, Dörfler,V,(2021) INTUITIVE WAYFINDING AS AN APPROACH TO RESEARCH DESIGN, University of Strathclyde Business School, UK Alina Bas Consulting.
Bentley, L., Alcock, A., Murrain, P., McGlynn, S. and Smith, G. (1985). Responsive environments: A manual for designers. Oxford: Butterworth Architecture.
Chen,H, Sato,K, Zheng,M,(2021) Differences in wayfinding performance across types of navigation aids and understanding of environmental information among travelers, JOURNAL OF ASIAN ARCHITECTURE AND BUILDING ENGINEERING 2021, VOL. 20, NO. 4, 383–397 https://doi.org/10.1080/13467581.2020.1799795.
Casakin, Hernan, Thomas Barkowsky, Alexander Klippel, and Christian Freksa. (2000). "Schematic Maps as Wayfinding Aids." Lecture Notes In Computer Science 1849: 54-71. doi: 10.1007/3-540-45460-8_5.
Davis,H, Cashdan,E, Spatial cognition, navigation, and mobility among children in a forager-horticulturalist population, the Tsimane of Bolivia, Cognitive Development 52 (2019) 100800.
Esnaola,I, Revuelta,L , Sarasa,M, The development of emotional intelligence in adolescence, anales de psicología, 2017, vol. 33, nº 2 (may), 327-333.
Elizabeth Cashdan, Steven J C Gaulin, Why Go There? Evolution of Mobility and Spatial Cognition in Women and Men : An Introduction to the Special Issue, Springer Science+Business Media New York 2016, DOI 10.1007/s12110-015-9253-4.
Extremera,N, Fernández-Berrocal,P, Salovey,P, Spanish version of the Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence Test (MSCEIT). Version 2.0: Reliabilities, age and gender differences, Psicothema 2006. Vol. 18, supl., pp. 42-48.
Ewart, I. J., Johnson, H. (2021) Virtual reality as a tool to investigate and predict occupant behaviour in the real world: the example of wayfinding. ITcon, 26. pp. 286-302. ISSN 1874-4753 doi: https://doi.org/10.36680/j.itcon.2021.016 Available at http://centaur.reading.ac.uk/79744/.
Güler Ufuk Doğu Demirbaş, SPATIAL FAMILIARITY AS A DIMENSION OF WAYFINDING, A THESIS FOR THE DEGREE OF DOCTOR OF PHILOSPHY IN ART, DESIGN AND ARCHITECTURE, September, 2001.
Irshad,sh,Perkis.A,Azam.W.(2021) Wayfinding in Virtual Reality Serious Game: An ExploratoryStudy in the Context of User Perceived Experiences, Appl. Sci. 2021, 11, 7822. https://doi.org/10.3390/app11177822.
John N. N. Ugoani, Christain U. Amu, Emenike O. Kalu, DIMENSIONS OF EMOTIONAL INTELLIGENCE AND TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP: A CORRELATION ANALYSIS, INDEPENDENT JOURNAL OF MANAGEMENT & PRODUCTION (IJM&P) v. 6, n. 2, April - June 2015.
Kitchin, R., Freundschuh, S. (2000). Cognitive mapping. In R. Kitchin & S. Freundschuh (Eds.), Cognitive mapping (pp. 1-8). New York: Routledge.
Kuliga,S, Berwig,M, Roes,M,(2021) Wayfinding in People with Alzheimer’s Disease: Perspective Taking and Architectural Cognition—A Vision Paper on Future Dementia Care Research Opportunities, Sustainability 2021, 13, 1084. https://doi.org/10.3390/su13031084.
Lynch, Kevin (1960). The Image of the City. The MIT Press: Massachusetts Institute of Technology.
Li,H, Xu,J, Zhang,X, Ma,F,(2021) How Do Subway Signs Affect Pedestrians’Wayfinding Behavior through Visual Short-Term Memory, Sustainability 2021, 13, 6866. https://doi.org/10.3390/su13126866.
Masoomeh Khameh, Iraj Etessam, Azadeh Shahcheraghi, The analysis of effective Wayfinding and Pathfinding process in the old cities in Iran, Bagh- e Nazar, 13 (41):75-902016.
Megan E. Martin, The Relationship Between Way-Finding Strategies, Spatial Anxiety, and Prior Experiences (2017). Brescia Psychology Undergraduate Honours Theses. 9.
Nasir,maliha,Masrur.R. An exploration of emotional intelligence of the students of IIUI in relation to gender, age and academic achirvement. Bulletin of Education and Research June 2010, Vol. 32, No. 1 pp 37-51,
Nayak,M, Impact of culture linked gender and age on emotional intelligence of higher secondary school adolescents, International Journal of Advancements in Research & Technology, Volume 3, Issue 9, September -2014.
Shipley,N, Jo Jackson,M, Larisa Segrest,sh, The effects of emotional intelligence, age, work experience, and academic performance, Research in Higher Education Journal.
Verma,p, Dash, P, Gender and Emotional Intelligence of Collage going students, The International Journal of Indian Psychology: Volume: 01 | Issue: 04 | ISSN 2348-5396,2014.
Preeti, B, Role of Emotional Intelligence for Academic Achievement for Students, Research Journal of Educational Sciences ,ISSN 2321-0508.Vol. 1(2), 8-12, May (2013).
Passini, R. (1984a). Wayfinding in Architecture. NY: Van Znostrand Reinhold. Passini, R., Proulx, G., & Rainville, C. (1990). The spatio-cognitive abilities of the visually impaired population. Environment and Behavior, 22 (1), 91–118. doi: 10.1177/0013916590221005 .
Passini, R. (1981). Wayfinding: A conceptual framework. Urban Ecology, 5(1), 17-31.
Srinivas, S., & Hirtle, S. C. (2007). Knowledge Based Schematization of Route Directions. In T. Barkowsky, M. Knauff, G. Ligozat & D. R. Montello (Eds.), Spatial Cognition V (Vol. 4387, pp. 346-364). Bremen, Germany: Springer.
Xia J., C. Arrowsmith, M. Jackson, and W. Cartwright, The wayfinding process relationships between decision-making and landmark utility, Tourism Management 29 (2008): 445–457.
Zomer, L. (2021). Unravelling Urban Wayfinding: Studies on the development of spatial knowledge, activity patterns, and route dynamics of cyclists. https://doi.org/10.4233/uuid:122bcbc0-72c6-4ab9-8aeae39716961f46.
_||_