پرسش از زیبایی در عرفان یهودی قباله از دیدگاه فلسفه جاویدان
محورهای موضوعی :
یهودیت
سمیه جلالیان
1
,
ایرج داداشی
2
1 - پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران.
2 - پژوهش هنر، دانشکده علوم نظری و مطالعات عالی هنر، دانشگاه هنر ،تهران، ایران
تاریخ دریافت : 1402/03/11
تاریخ پذیرش : 1402/09/19
تاریخ انتشار : 1402/06/01
کلید واژه:
یهود,
حکمت خالده,
زیبایی,
عرفان قباله,
چکیده مقاله :
زیبایی یکی از مفاهیم بنیادین در عرفان قباله-جریان اصلی سنت عرفانی در دین یهود -است. در این نظریه عرفانی زیبایی یکی از اسماء و تجلیات الهی محسوب میشود.اصحاب حکمت خالده نیز به این مفهوم به عنوان یک مفهوم مهم در نظریات عرفانی دوران پیش از مدرن پرداختهاند. آنها این مفهوم را در تقابل با تلقی مدرن از آن قرارداده و خداوند را منشأ زیبایی قلمداد میکنند. مسئله پژوهش حاضر چیستی این مفهوم در عرفان قباله با توجه به رویکرد اصحاب حکمت خالده است. سوالات پژوهش عبارتند از زیبایی در عرفان قباله به چه معناست؟ این مفهوم تحت چه مبحثی بیان شده است؟ پژوهش پیشرو با رویکرد سنتگرایانه و با رجوع به آراء دانشمند یهودی گرشوم شولم در صدد تحلیل و تبیین مفهوم زیبایی در عرفان قباله است. اهداف پژوهش حاضر تبیین مفهوم زیبایی در عرفان قباله و تشریح مباحثی است که این مفهوم تحت آنها بیان شده است. نتایج نشان میدهد که زیبایی در بحث اسماء و صفات الهی مطرح شده و با اصطلاح تیفئرت در ادبیات قباله بهکار رفتهاست و به معنای هماهنگی، نظم و تعادل است. این هماهنگی و تعادل یک امر جهانشمول است که شامل هماهنگی در صفات باری تعالی، در هستی و در نفس انسان میشود.
چکیده انگلیسی:
Beauty is one of the fundamental concepts in Kabbalah mysticism.Kabbalah is the main current of mystical tradition in Jewish religion.In this mystical theory beauty is considered as one of the divine manifestations of God.The companions of perennial philosophy also discussed this concept as an important concept in the mystical theories of the pre-modern era.They contrast this concept with the modern perception of it and consider God as a source of beauty.The problem of this research is what beauty is in Kabbalah according to the approach of perennial philosophy.Research questions are:What does beauty mean in Kabbalah?What topics are this concept expressed under?This research with the approach of the perennial philosophy and referring to the opinions of Jewish scholar Gershom Sholem aims to analyze and explain the concept of beauty in this mysticism.The goals of the current research are to explain the concept of beauty in the Kabbalah and to explain the topics under which this concept is expressed.The results show t:beauty is used with the term Tiferet is mentioned under the topic of God's manifestations and it means harmony and balance.This is a universal harmony that includes the harmony between the two attributes of God,harmony in the world and human soul.
منابع و مأخذ:
کتاب مقدس، کتابهای شریعت یا تورات براساس کتاب مقدس اورشلیم، ترجمه پیروز سیار،تهران، نشر نی و هرمس،1399.
اپستاین، ایزودور، یهودیت بررسی تاریخی، ترجمه بهزاد سالکی، تهران، انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، چاپ سوم، 1388.
بینای مطلق، محمود، نظم و راز،تهران، انتشارات هرمس، چاپ اول، 1385.
توفیقی، حسین(1378)، رازهای خنوخ، هفت آسمان، شماره 2، 1378، 21تا 56.
سلیمانی اردستانی، عبدالرحیم، بررسی متنی و سندی متون مقدس یهودی- مسیحی،تهران، انتشارات سمت،1398.
شوآن، فریتهوت، حقایق و خطاهایی درباره زیبایی، هنر و معنویت، ترجمه انشاالله رحمتی، تهران،انتشارات فرهنگستان هنر،1394.
شوآن، فریتهوت، مسائل نظری هنر و زیبایی مبانی جامع زیبایی شناسی جامع، ترجمه محمدرضا ریخته گران، فصلنامه نقد و نظر، سال چهارم،1377، شماره 3، 20 تا29.
شولم، گرشوم، جریانهای بزرگ عرفان یهود، ترجمه فریدالدین رادمهر،تهران، انتشارات نیلوفر، 1389.
صفیزاده، فاروق،کابالا عرفان آریای یهود،تهران، ایران جام،1392.
کاویانی، شیوا، آیین قباله عرفان و فلسفهی یهود، تهران،انتشارات فراوان،1393.
کوماراسوآمی، آناندا، مبانی زندگی هنر و زندگی، ترجمه امیر حسین ذکرگو، تهران، فرهنگستان هنر، چاپ اول، 1390.
گنون، رنه، سمبولهای بنیادین زبان جهانشمول علم مقدس، ترجمه دلآرا قهرمان،تهران، انتشارات حکمت،1399.
گنون، رنه(1374)، معنای رمز صلیب تحقیقی در فن معارف تطبیقی، ترجمه بابک علیخانی، تهران، انتشارات سروش، 1374.
نصر، سید حسین، معرفت و امر قدسی، ترجمه فرزاد حاجی میرزائی، تهران، نشر فرزان،1398.
The Zohar, https://www.sefaria.org/Zohar?tab=contents
Broydé, Isaac, SEFIROT, THE TEN, The Jewish encyclopedia, Funk and Wagnalls,NewYork,1906 ,v.11.
Chanoch Henoch Leiner of Radzin , Rabbi Gershon ,Shaar HaEmunah Ve'Yesod HaChassidut,Entrance to the Gate of Beit Yaakov, https://www.sefaria.org/search?q=(Shaar%20HaEmunah%20Ve%27Yesod%20HaChassidut%2CEntrance%20to%20the%20Gate%20of%20Beit%20Yaakov&tab=text&tvar=1&tsort=relevance&svar=1&ssort=relevance
Sanford L, The Sefirot:Kabbalistic Archetypes of Mind and Creation, CrossCurrents,Spring,1997, Vol 47,Num 1,pp5-29.
Ferretter,Luke, The Power And The Glory : The Aesthetics Of The Hebrew Bible, literature and Theology,2004, Vo. 18.No.2.pp 123-138.
Guenon, Rene,The Lord of the World, University Press, Oxford,1958.
Hover-Johag, טוֹב ,Botterweck,G .Jahannes . Ringgren,Helmer,Theological Dictionary of The OldTestament,VERLAG .W.KOHLHAMMER GMBH STUTTGART,W.GERMANY ,VOL 5,1997 .
Jacobs,Joseph, A. Biram, MA'ASEH BERESHIT; MA'ASEH MERKABAH (literally, "work of Creation" and "work of the Chariot", The Jewish encyclopedia,Funk and Wagnalls,NewYork,1906,v.8.
Kaplan, Aryeh, Sefer Yetzirah: The Book of Creation, Red Wheel\Weiser,Boston,York Beach,1997.
Kohler, Kaufmann, Ginzberg,Lousis, CABALA, The Jewish encyclopedia,Funk and Wagnalls,NewYork,1906,v.3.
Kohler, Kaufmann, B,M. M. Eichler, GRACE, DIVINE, The Jewish encyclopedia, Funk and Wagnalls,NewYork,1906,v.6.
Scholem, Gershom, Kabbalah, Keter Publishing House Jerusalem Ltd.P.O. Box 7145,Jerusalem,Israel,1978.
_______________, Kabbalah and its Symbolism,Schocken books Inc.,New York,1960.
_||_