اعتباریابی تطبیقی تاثیر عوامل فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی و شغلی در کیفیت زندگی کارمندان در نسل های مختلف کاری در بانک مسکن
محورهای موضوعی : پایش و ارزیابی عملکردسنجر سلاجقه 1 , سارا غلامرضایی پور کرمانی 2 * , اکبر نظری 3 , رستم پوررشیدی 4
1 - دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان
3 - Department of Pure Mathematics‎, ‎Faculty of Mathematics and Computer‎, ‎Shahid Bahonar University of Kerman‎, ‎Kerman‎, ‎Iran.
4 - گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی کرمان
کلید واژه: کیفیت زندگی کاری, عوامل فردی, عوامل خانوادگی, عوامل شغلی, عوامل سازمانی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف اعتباریابی تطبیقی تأثیر عوامل فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی و شغلی بر کیفیت زندگی کارمندان در نسلهای مختلف کاری بانک مسکن انجام شد. این تحقیق از نوع بنیادی بوده و به شیوه آمیخته (کیفی-کمی) و بهصورت اکتشافی اجرا شد. جامعه آماری بخش کیفی شامل مدیران ارشد بانک مسکن استان کرمان و اساتید دانشگاهی با تخصص در حوزههای رهبری سازمانی، منابع انسانی و مدیریت سازمانی بود. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد و 12 نفر از این مدیران و اساتید برای مصاحبه نیمهساختاریافته انتخاب شدند. تحلیل مضمون برای شناسایی مقولات مرتبط با کیفیت زندگی کاری مورد استفاده قرار گرفت و نتایج نشان داد 189 مضمون پایه، 19 مضمون سازماندهنده و 5 مضمون فراگیر شامل عوامل فردی، خانوادگی، سازمانی، اجتماعی و شغلی استخراج شد. با بهرهگیری از تکنیک دلفی فازی و نظرات خبرگان، مولفههای شناسایی شده اعتبارسنجی شدند. در ادامه، مدلسازی ساختاری تفسیری برای تعیین روابط بین این مولفهها انجام شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل کلیه کارکنان بانک مسکن بود که با توجه به در دسترس بودن نامحدود این جامعه، 384 نفر به عنوان نمونه برای تحلیل در نظر گرفته شدند. تحلیل دادهها در بخش کمی با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS نسخه 3 انجام شد. سپس، با استفاده از تحلیل بینگروهی، ارتباط بین مقولات مدل در نسلهای مختلف کاری بررسی شد. نتایج حاکی از آن بود که الگوی کیفیت زندگی کاری بر اساس تفاوتهای نسلی در بانک مسکن از مطلوبیت برخوردار است.
This research was conducted with the aim of comparative validation of the influence of individual, family, organizational, social and occupational factors on the quality of life of employees in different working generations of Maskan Bank. This research is of a fundamental type and was carried out in a mixed (qualitative-quantitative) and exploratory manner. The statistical population of the qualitative part included senior managers of Maskan Bank of Kerman province and university professors with expertise in the fields of organizational leadership, human resources and organizational management. Sampling was done purposefully and 12 of these managers and professors were selected for semi-structured interviews. Thematic analysis was used to identify the categories related to the quality of working life and the results showed that 189 basic themes, 19 organizing themes and 5 comprehensive themes including individual, family, organizational, social and occupational factors were extracted. Using the fuzzy Delphi technique and experts' opinions, the identified components were validated. Next, interpretive structural modeling was done to determine the relationships between these components. In the quantitative part, the statistical population included all the employees of Maskan Bank, and due to the unlimited availability of this population, 384 people were considered as a sample for analysis. Data analysis was done in the quantitative section using structural equation modeling and SmartPLS version 3. Then, using intergroup analysis, the relationship between the categories of the model in different work generations was investigated. The results indicated that the model of the quality of work life based on generational differences in Maskan Bank is favorable.
آزادارمکی، تقی؛ غفاری، غلامرضا (1383) جامعه شناسی نسلی در ایران، پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاددانشگاهی، تهران
آزادارمکی، تقی(1386)فرآیند تغییر نسلی بررسی فراتحلیلی در ایران، دوفصلنامه جوانان و مناسبات نسلی، سال اول، ش 1، بهار و تابستان
ذکایی، محمد سعید؛ فتحی نیا، محمد(1392) نحوه بازنمایی روابط بین نسلی در سریالهای ایرانی پر بیننده، جامعه پژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال چهارم، زمستان.
رودکی، ع. (1392). برنامه های کیفیت زندگی کاری به عنوان استراتژی مدیریت منابع انسانی. مجله مدیریت و کارایی سازمانی، 20(4)، 432-448.
چیت ساز قمی، محمد جواد (1386) بازشناسی مفاهیم نسل و شکاف نسلی، دوفصلنامه جوانان و مناسبات نسلی، سال اول، ش 1، بهار و تابستان.
میمی زاده، ع. (1397). اندازه گیری کیفیت زندگی کاری: دو دیدگاه. مجله مدیریت منابع انسانی، 28(3)، 401-418.
Baba, S., Jamal, M. (1991). Indicators of Quality of Work Life: A Conceptual Framework and Research Agenda. Journal of Organizational Psychology, 26(2), 189-205.
Baghtasos, A. (2011). The Impact of Capitalism on Labor Gains: A Historical Analysis. Journal of Economic Perspectives, 25(3), 87-104.
Balls, R. (2010). Beyond the family: Factors influencing socialization in new generations. Journal of Socialization Studies, 28(2), 89-104.
Celia, J., Karthik, S., & Johnson, K. L. (2022). Subjective Evaluation in Describing and Examining Work Progress. International Journal of Organizational Psychology, 35(2), 321-339.
Chen, X., Powell, J. H. (2020). Generational Differences and Work Outcomes: A Meta-Analysis. Journal of Organizational Psychology, 35(4), 567-584.
Cooper, R., Mumford, M. (2020). Components of Quality of Work Life: A Pragmatic Approach. International Journal of Management Studies, 45(3), 321-339.
Costelius, A., Tornas, L. (2021). Perceived Organizational Support and Its Impact on Quality of Work Life Across Generations. International Journal of Workplace Health Management, 42(3), 220-235.
Cruz, R., Simons, L. Rawandi, K. (2014). Factors influencing quality of work life in diverse environments. Workplace Diversity Journal, 16(3), 112-128.
Dobrin, P., Ireland, R., & Williams, C. (2009). Employees' Perceptions of Quality of Work Life. Journal of Organizational Psychology, 35(4), 543-560.
Ekdare, S. (2016). Balancing Work and Personal Life: A Contemporary Management Challenge. International Journal of Management Studies, 42(2), 189-205.
Ellis, A., Pompelli, M. (2002). Factors Influencing Quality of Work Life in Nurses: A Case Study. Journal of Nursing Management, 18(4), 567-584.
Grijalova, M., Harms, P., Joseph, K. (2021). Generational Differences in Work Values: A Comparative Study. Journal of Organizational Behavior, 28(2), 189-205.
Gursoi, O., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2013). Generational Differences in Personal and Professional Expectations. Journal of Work and Aging, 18(4), 567-584.
Hackman, J., Oldham, G. (1976). Psychological Growth Needs and Quality of Work Life. Journal of Applied Psychology, 61(4), 395-402.
Hadoni, F., & Hemkaan, R. (2018). Impact of Changing Customer Needs on the Banking Industry. International Journal of Banking and Finance, 42(1), 123-140.
Hockman, D., Oldham, G. (1976). Psychological Growth Needs and Quality of Work Life. Journal of Applied Psychology, 61(4), 395-402.
Jafarzadehpour, M. (2016). The impact of historical events on generational values: A case study of working generations in Iran. Iranian Journal of Organizational Sociology, 40(6), 245-260.
Jahanbakhsh, S., & Sarokhani, B. (2011). Societal changes and their impact on generational values. Social and Cultural Perspectives, 14(3), 120-135.
Koltlati, A., & Vitala, L. (2014). Human resource management: A strategic and coherent approach. Journal of Organizational Management, 20(3), 45-58.
Kumar, R. (2021). Work-Life Balance Across Generations: A Comparative Analysis. International Journal of Management Studies, 45(1), 45-62.
Lopes, A., Faucondes, J. (2020). Burnout Across Generations: A Comparative Study. Journal of Occupational Psychology, 22(5), 654-670.
Luna-Amaya, P. (2015). Quality of work life and job satisfaction: A contemporary analysis. Journal of Organizational Behavior, 28(1), 75-89.
Lutans, R. (2018). Importance of Quality of Work Life for Employees and Employers. International Journal of Organizational Psychology, 35(2), 220-235.
Macho, R., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2020). Quality of Work Life: Multidimensional Perspectives. Work and Occupations, 40(2), 210-228.
Martinez-Bueloas, C. (2013). Redefining quality of work life: An individual-focused perspective. Journal of Applied Psychology, 22(2), 145-160.
McGonigle, L., Maynard, A. (2021). Turnover Intentions Among Generations: A Comparative Analysis. Journal of Human Resource Management, 33(1), 78-95.
Midori, Y., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2021). Components of Quality of Work Life Model: A Comparative Study Among Working Generations. Journal of Human Resource Management, 29(4), 556-573.
Mirvis, P., Lawler, E. (1984). Essential Elements of a Good Quality of Work Life. Journal of Organizational Behavior, 17(1), 45-62.
Nairoyi, P. (2012). Defining Quality of Working Life: Two Perspectives. Journal of Human Resource Management, 28(3), 401-418.
Nairoyi, P. (2012). Employee Perception and Interpretation of Quality of Working Life. Encyclopaedia of Human Resource Management, 10(2), 220-235.
Patlan Perez, J. (2016). Quality of work life: A concept for humanizing work environments. Journal of Workplace Development, 25(1), 30-45.
Poza, J., & Prior, A. (2010). Defining Quality of Work Life: Objective and Subjective Conditions. Journal of Occupational Health and Safety, 17(1), 45-62.
Quedza, P., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2020). Conceptual Problems in Assessing Quality of Working Life: A Critical Review. Journal of Management Studies, 28(3), 401-418.
Segurado Torres, R., & Agulo, M. (2018). Classic and contemporary perspectives on quality of work life. Management Journal, 40(5), 215-230.
Shuman, M., & Scott, L. (2009). Generational characteristics and their impact on organizational values. Journal of Organizational Psychology, 14(1), 45-62.
Silva, E. (2016). Exploring the dimensions of quality of work life. International Journal of Organizational Behavior, 12(4), 67-81.
Sinouri, Z., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2019). Massive Changes in the Banking Landscape: Impact on Traditional Business Models. Journal of Banking and Finance, 22(5), 654-670.
Sirgi, H., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2001). Quality of Work Life: A Second-Order Factor Model. Journal of Occupational Psychology, 35(4), 543-560.
Su Ling, C., Chang, A., & Lin Yin, L. (2022). Global competition and the importance of quality of work life for employee attraction and retention. International Journal of Business Excellence, 30(4), 112-127.
Taylor, R., Cooper, R., Mumford, M. (1979). Components of Quality of Work Life: Extrinsic and Intrinsic Factors. International Journal of Workplace Health Management, 33(1), 78-95.
Thomas, J. (2012). Understanding the factors influencing quality of work life. Journal of Human Resource Development, 18(3), 102-118.
Torres, A., Smith, J. M., Johnson, K. L. (2022). Theoretical Perspectives on Quality of Work Life: A Comprehensive Review. Journal of Organizational Behavior, 36(1), 120-136.
van der Berg, L., & Martins, H. (2013). Global Work Situation: Unsustainable Level Increases. Global Economic Review, 19(2), 189-205.
Wadi, D. (2017). Subjective and Objective Aspects of Quality of Work Life. International Journal of Workplace Health Management, 33(1), 56-72.
Warr, P., Smith, J. M., Johnson, K. L. (1979). Factors Influencing Quality of Work Life: A Comprehensive Study. Journal of Organizational Psychology, 22(5), 654-670.
Wells, D. (2010). Coining the Term "Quality of Work Life": Historical Perspective. Workplace Well-being Journal, 12(3), 345-362.