شناسایی پیشران های بازاریابی کارآفرینانه در حوزه کسب و کارهای نوپا تکنولوژی محور حوزه خدمات با روش فراترکیب
محورهای موضوعی : درک نگرش بازارخدماتامیر ابراهیم پور آزادبنی 1 * , سحر سپیدیان 2
1 - دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی- انتقال تکنولوژی علوم و تحقیقات تهران
2 - گروه حسابداری، دانشکده حسابداری، دانشگاه ایرانیان، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی کارآفرینانه, کسب و کار نوپا, تکنولوژی محور,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران های بازاریابی کارآفرینانه در حوزه کسب و کارهای نوپا تکنولوژی محور با روش فراترکیب انجام شده است. در پژوهش حاضر 27 پژوهش مرتبط با موضوع، در پایگاه های مختلف علمی از سال 2010 تا 2024 استخراج شده که با استفاده از الگوی هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو مورد بررسی قرار گرفته است. با تحلیل محتوای آن ها مفاهیم و مقوله های مربوط استخراج گردید و میزان اهمیت و اولویت مفاهیم با روش آنتروپی شانون تعیین شده است. بر اساس یافته های پژوهش 45 مفهوم در قالب 13 مقوله شناسایی شدند. مقولههای (شبکه سازی، اهرم کردن منابع، اعتبار افراد مشهور، گرایش به نوآوری، کارآفرینی گرایی، مشکلات دولتی، بازارگرایی، آشفتگی محیط، قابلیت های ارتباطی، کنترل و ارزیابی بازار، قابلیت بازار محوری، قابلیت رصد محیطی) به ترتیب ضریب اهمیت در بین مقولههای بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد راه اندازی استارتاپ های تکنولوژی محور می باشند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برای طراحی الگویی بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد راه اندازی کسب و کار نوپا تکنولوژی محور ، به چه پیشرانهایی باید توجه کرد و این پیشرانها با چه سازوکار و چگونه بر روی همدیگر اثرگذار بوده و از همدیگر اثر میپذیرند.یافتههای این پژوهش نشان میدهد که برای طراحی الگویی بازاریابی کارآفرینانه با رویکرد راه اندازی کسب و کار نوپا تکنولوژی محور ، به چه پیشرانهایی باید توجه کرد و این پیشرانها با چه سازوکار و چگونه بر روی همدیگر اثرگذار بوده و از همدیگر اثر میپذیرند.
The present study aims to identify the drivers of entrepreneurial marketing in the field of technology-based start-ups using a meta-synthesis method. In the present study, 27 related studies were extracted from various scientific databases from 2010 to 2024 and examined using the seven-stage model of Sandelowski and Barroso. By analyzing their content, the relevant concepts and categories were extracted, and the importance and priority of the concepts were determined using the Shannon entropy method. Based on the findings of the study, 45 concepts were identified in 13 categories. The categories (networking, resource leveraging, celebrity credibility, innovation orientation, entrepreneurship, government problems, market orientation, environmental turbulence, communication capabilities, market control and evaluation, market-oriented capability, and environmental monitoring capability) are, in order, the most important factors among the categories of entrepreneurial marketing with the approach of launching technology-based startups. The findings of this study show what drivers should be considered in designing an entrepreneurial marketing model with a technology-based start-up business approach, and how and by what mechanism these drivers affect and are influenced by each other.
The findings of this study show what drivers should be considered in designing an entrepreneurial marketing model with a technology-based start-up business approach, and how and by what mechanism these drivers affect and are influenced by each other.
قاسمی، بهروز؛ علیزاده، سوده(1399). بررسی قصد بازاریابی کارآفرینانه با تمرکز بر تاثیرات محیط پست مدرن، مدیریت توسعه و تحول، دوره 42، صص: 65-57.
برهانی نژاد، عبدالرضا؛ علیزاده مشکانی، فتانه؛ رضوانی چمن زمین، موسی؛ رحمانی، کمال الدین(1401) طراحی و تبیین مدل بازاریابی کارآفرینانه بر بازاریابی الکترونیکی با تاثیرگذاری تمایز شخصیت برند بر تمایل خرید، مدیریت بازاریابی، شماره 57.
خاکزادیان، سید مهدی؛ فتاحی، مجید؛ صالحی، محمد(1399) ارائه مدل بازاریابی کارآفرینانه جهت بهبود عملکرد نوآورانه از منظر اعضای هیئت علمی دانشگاه ها: پارادایم کیفی، فصلنامه آموزش در علوم انتظامی، سال هفتم، شماره 25.
بناییان مفرد، محمد؛ طغیانی، شیرین؛ صابری، حمید(1401) شناسایی پیشران تحقق برنامه ریزی راهبردی در ساختار برنامه ریزی شهری (مطالعه موردی شهر اصفهان)، فصلنامه چشم انداز شهرهای آینده، دوره سوم، شماره چهارم، پیاپی(12)، صص 41-17.
Kotler, P., Keller, K. L., Ang, S. H., Tan, C. T., & Leong, S. M. (2021). Marketing management: An Asian perspective.
Hoque, A.S.M.M., & Awang, Z.B. (2019). “Does gender difference play moderating role in the relationship between entrepreneurial marketing and Bangladeshi SME performance?”, Accounting, Vol. 5(1), PP. 35-52.
Khouroh, U., Sudiro, A., Rahayu, M., & Indrawati, N. (2020). The mediating effect of entrepreneurial marketing in the relationship between environmental turbulence and dynamic capability with sustainable competitive advantage: An empirical study in Indonesian MSMEs. Management Science Letters, 10(3), 709-720.
Adel, H. M., Mahrous, A. A., & Hammad, R. (2020). Entrepreneurial marketing strategy, institutional environment, and business performance of SMEs in Egypt. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies.
Eggers, F., Niemand, T., Kraus, S., & Breier, M. (2018). Developing a scale for entrepreneurial marketing: Revealing its inner frame and prediction of performance. Journal of Business Research, 113, 72-82.
Fiore, A. M., Niehm, L. S., Hurst, J. L., Son, J., & Sadachar, A. (2013). Entrepreneurial Marketing: Scale Validation with Small, Independently Owned Businesses. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 7(4), 86-61.
Ionitã, D. (2012). Entrepreneurial marketing: a new approach for challenging times. Management & Marketing, 7(1), 131-150.
Sadiku-Dushi, N., Dana, L.-P., & Ramadani, V. (2019). Entrepreneurial marketing dimensions and SMEs performance. Journal of Business Research, 100, 86-99.
Slávik, Š. (2019). The Business model of start-up — Structure and consequences. Administrative Sciences, 9(3), 69. https://doi.org/10.3390/admsci9030069.
Hashemian, M (2000). Foresight of science and technology, foresight and evaluation of regional competitors and world champions in the field of science and technology, Tehran: university publishing center.
Sorokin, J. (2012). "Strategies for choosing influentials in buzz marketing." Journal of International Studies 5(2): 82-87.
Askarzadeh, A, Yung,K , Najand, M (2023) Managerial sentiment and predicted and opportunistic special items, Corporate Accounting & Finance, Volum 34, Issu 3, https://doi.org/10.1002/jcaf.22626.
Hall, J. K., Daneke, G. A., & Lenox, M. J. (2010). Sustainable development and entrepreneurship: Past contributions and future directions. Journal of Business Venturing, 25(5), 439–448.