اثر بخشی آموزش تفکر مثبت بر کیفیت زندگی زنان در شهرستان قشم
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیزهرا شیری 1 , سلطانعلی کاظمی 2 , نادره سهرابی 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
3 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
کلید واژه: کیفیت زندگی, آموزش تفکر مثبت,
چکیده مقاله :
هدف از اجرای این تحقیق، بررسی اثر بخشی آموزش تفکر مثبت بر کیفیت زندگی زنان در شهرستان قشم بود. در این پژوهش از روش آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون همراه با گروه کنترل و گمارش تصادفی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را 300 نفر از زنان مراجعه کننده به دو مرکز مشاوره شهرستان قشم تشکیل می دادند که60 نفر از آنها به طور تصادفی به دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا از هر دو گروه کنترل و آزمایش آزمون کیفیت زندگی به عمل آمد و سپس آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، تحت آموزش تفکر مثبت قرار گرفتند، اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند و بعد از آموزش مجددا آزمون کیفیت زندگی گرفته شد. داده های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس چند متغیره نشان داد که آموزش تفکر مثبت باعث بهبود کیفیت زندگی زنان شده، به ویژه در عملکرد جسمانی، خستگی یا نشاط، سلامت عاطفی، عملکرد اجتماعی تاثیرات معنی داری مشاهده شد.
The purpose of this study is to investigate the effectiveness of teaching positive thinking on womens life quality in Gheshm city. Method of this investigation is experimental. Statistic population of this study is all women reffered to the two consating centers of GHeshm from 1.7.88 to 1.7.89, who are 300 and were selected as the sample size and eventually 60 of them with lower life quality were chosen. Then they were divided into two groups of 30, randomly. One of them experimental group and the other one control group.teachings of experimental group in to sessions were exposed to positive thinking teaching, but control group was not received any intervention. Gaind data was compared by analysis statistical method of pre-test and post- test scores covariance by eliminating pro-test effect, and statistical method of independent groups was also used. Homogeneity of two groups of experiment and control were investigated before using experimental variable and difference of two groups was studied after using experimental variable. Results show that womens life quality improved meaningfully in experimental group according to positive thinking teaching compare to control group. So it can be concluded that teaching of positive thinking cause the improvement of womens life quality and especially in components of physical performance, faligue or joy, mental health, physical performance has a meaningful effect and also effects of teaching at school and consaltilly centers can be used.