بررسی شاخص های روان شناسی محیط در طراحی خوابگاههای دانشجویی
محورهای موضوعی : روش ها و مدل های روانشناختیمحمد علی آبادی 1 , آرزو بهزادبهبهانی 2 , حسین پورنادری 3
1 - استادیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شیراز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
3 - مربی دانشکده معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان
کلید واژه: خوابگاه دانشجویی, روان شناسی محیطی, ازدحام, خلوت شخصی,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این پژوهش، بررسی برخی از شاخص های روان شناسی محیطی در بین دانشجویان خوابگاهی و ارتباط آن ها با موضوع جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع خوابگاه می باشد. نمونه ی مطالعه ی این پژوهش شامل 201 دانشجو از 8 خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته ها و مقاطع گوناگون تحصیلی می باشد که از این بین، 81 نفر دانشجوی مرد و 120 نفر دانشجوی زن بوده اند. ابزار پژوهش برای گردآوری داده ها، پرسشنامه ای چهار بخشی شامل پرسش هایی در مورد رضایت مندی دانشجویان از وضعیت کنونی خوابگاهشان بود. نتایج نشان داد که رابطه ای معنادار بین شاخص های روان شناختی و جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع خوابگاه محل سکونت دانشجویان، وجود دارد. به طور خلاصه، به عنوان نتیجه گیری، جنسیت، مقطع تحصیلی و نوع خوابگاه محل سکونت از جمله عناصری هستند که لزوما باید در طراحی خوابگاهها در نظر گرفته شوند چرا که این عناصر بر برخی از شاخص های روان شناختی دانشجویان از جمله احساس آرامش، احساس ازدحام، احساس برخورداری از خلوت شخصی، احساس فرصت و قلمروپایی، حس حضور در خانه و غیره، تاثیر گذارند. هم چنین، بر اساس نتایج بدست آمده از این پژوهش، پیشنهادهایی جهت بهینه شدن شرایط زندگی خوابگاهی در طراحی های آینده ارایه شده است.
The aim of this research was to explore several environmental psychology features among dormitory students and their relationships with sexuality, academic levels and types of dormitories. Method: The sample consists of students in different majors and academic levels living in eight different fraternities and sororities of Shiraz University of Medical Sciences. The instrument for gathering data was a questioner which consisted questions about their satisfaction of their present dormitories. Results: The results reveal that there is a meaningful relationship between environmental psychology features and sexuality, academic levels and types of dormitories. In summary as a conclusion, sexuality, academic levels and types of dormitories are the three main elements that must necessarily be considered in designing dormitories. These elements would be effective on a number of students’ psychological characteristics such as crowding, personal space, control and territorial behavior. Conclusion: The study also recommends ideas for further improvement of designing dormitories