شناسایی و اعتباریابی شایستگیهای منابع انسانی در نسل Z در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
مریم محمدی زائر
1
,
فروغ رودگرنژاد
2
*
,
کریم کیاکجوری
3
1 - گروه مدیریت دولتی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران
3 - گروه مدیریت، واحد بندرانزلی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرانزلی، ایران
کلید واژه: نیازهای نوآوری, مهارتهای ارتباطی, استفاده از فناوری, آگاهی فرهنگی, هوش هیجانی ,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی و اعتباریابی شایستگیهای منابع انسانی مرتبط با نسل Z در ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طراحی و اجرا شد. روش تحقیق بهصورت ترکیبی (کیفی-کمی) است که در دو مرحله انجام گردید. در مرحله کیفی، جامعه آماری شامل مدیران و مشاوران ارشد ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود که بهصورت هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند. نمونهگیری در این بخش با روش گلولهبرفی انجام شد تا افراد با بیشترین آگاهی و تجربه در این زمینه شناسایی شوند. حجم نمونه بر اساس اصل اشباع نظری تعیین شد. در مرحله کمی، جامعه آماری شامل مدیران، اعضای هیأت علمی و کارکنان ستاد وزارت علوم بود و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 384 نفر تعیین گردید. در این بخش، دادهها از طریق پرسشنامه پنجدرجهای لیکرت جمعآوری شد. دادههای کیفی با استفاده از روش تحلیل محتوای استقرایی و کدگذاری باز و محوری تجزیه و تحلیل شدند. در بخش کمی، دادهها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی، شامل تحلیل عاملی تاییدی و آزمونهای معتبر، تحلیل گردیدند. نتایج این پژوهش شایستگیهای کلیدی منابع انسانی مورد نیاز برای نسل Z را شناسایی کرده و بهطور خاص به نیازهای نوآوری، مهارتهای ارتباطی، استفاده از فناوری، آگاهی فرهنگی، هوش هیجانی و یادگیری مستمر پرداخته است. نتایج این تحقیق میتواند به سیاستگذاریها و برنامهریزیهای منابع انسانی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کمک شایانی نماید.
This study was designed and implemented with the aim of identifying and validating the human resource competencies related to Generation Z at the Ministry of Science, Research and Technology Headquarters. The research method is a mixed (qualitative-quantitative) method that was carried out in two stages. In the qualitative stage, the statistical population included managers and senior advisors at the Ministry of Science, Research and Technology Headquarters, who were selected purposefully and judiciously. Sampling in this section was carried out using the snowball method to identify individuals with the most knowledge and experience in this field. The sample size was determined based on the principle of theoretical saturation. In the quantitative stage, the statistical population included managers, faculty members, and staff at the Ministry of Science Headquarters, and the sample size was determined using the Cochran formula to be 384 people. In this section, data were collected through a five-point Likert questionnaire. Qualitative data were analyzed using inductive content analysis and open and axial coding. In the quantitative part, the data were analyzed using descriptive and inferential statistical methods, including confirmatory factor analysis and valid tests. The results of this study identified the key human resource competencies required for Generation Z and specifically addressed the needs for innovation, communication skills, use of technology, cultural awareness, emotional intelligence, and continuous learning. The results of this study can contribute significantly to human resource policies and planning in the Ministry of Science, Research, and Technology.
Rishno, F., & Rilma, M. (2022). The importance of leadership styles in managing Generation Z workforce. Journal of Human Resource Development, 34(2), 45-58.
Rilma, M., & Rishno, F. (2021). Transforming leadership models for Generation Z: Aligning leadership with values. Journal of Leadership Studies, 29(3), 90-102.
Johnson, L., & Smith, A. (2023). Digital literacy and the challenges of Generation Z in the workforce. Journal of Technology in Business, 18(4), 112-125.
Martinez, K., & Gonzales, P. (2022). Increasing digital problem-solving skills for Generation Z employees: Training strategies. International Journal of Digital Competencies, 16(1), 78-89.
Davis, S., & Williams, J. (2022). Work-life balance and flexibility preferences of Generation Z. Journal of Employee Wellness, 22(2), 60-73.
Williams, J., & Davis, S. (2023). Adapting to flexible work models for Generation Z: Implications for HR departments. Journal of Work Culture, 30(1), 45-58.
Gonzales, P., & Smith, R. (2021). Diversity, equity, and inclusion programs for Generation Z: Designing effective strategies. Journal of Organizational Behavior, 20(3), 25-36.
Smith, R., & Williams, J. (2021). Virtual team-building for Generation Z: Fostering workplace relationships in remote settings. International Journal of Organizational Psychology, 33(4), 150-165.
Miller, E., & Taylor, L. (2022). Generation Z and career development: Emphasizing continuous learning and career progression. Journal of Career Development, 17(2), 34-46.
Taylor, L., & Miller, E. (2021). Creating clear career paths for Generation Z employees: Expectations and implications. Journal of Human Resource Strategy, 28(1), 98-110.
Davis, S., & Johnson, L. (2022). Entrepreneurial mindset of Generation Z: Fostering innovation and ownership. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 25(3), 77-89.
Johnson, L., & Martinez, K. (2023). Managing mental health challenges in Generation Z workforce. Journal of Mental Health in the Workplace, 16(2), 120-132.
Brown, J., & Williams, J. (2022). The role of feedback in developing Generation Z professionals. Journal of Professional Development, 13(4), 55-68.
Williams, J., & Brown, J. (2023). Feedback mechanisms for Generation Z: Optimizing engagement and motivation in a digital workplace. Journal of Human Resource Management, 21(5), 88-101.
Hosseini, M., & Ahmadi, R. (2023). Designing a human resource competency model for the Mazandaran Gas Company. Journal of Human Resources in Public Sector, 10(2), 34-47.
Raeisi, F., & Jalali, H. (2023). Human resource competencies in the energy sector: Case study in the Ministry of Energy. Energy Management Journal, 19(1), 89-102.
Abidi, M., & Moradi, P. (2023). Digital transformation competencies in the HR sector: The role of soft skills. Journal of Digital Innovation, 22(3), 56-68.
Pashaei Vahid, R., & Rahimi, A. (2023). Competency development in crisis management for Generation Z: Case study in Kermanshah Power Distribution Company. Journal of Crisis Management and Operations, 30(2), 123-135.
Mazroui Nasr Abadi, M. (2023). Human resource competencies for Industry 4.0: A thematic analysis. Journal of Industrial Competencies, 18(4), 150-162.