بهبود راندمان در سرمایه¬گذاری¬های صادراتی بانک ملی با واکاوی اثرات گسترش توان بازاریابی تجارت الکترونیکی و کارآیی
محورهای موضوعی : مدیریت دولتی
1 - دانش آموخته مدیریت، گروه حسابداری و مدیریت، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی، سبزوار، ایران.
کلید واژه: بهبود راندمان, سرمایه گذاری های صادراتی, بازاریابی, تجارت الکترونیکی, توزیع-ارتقا.,
چکیده مقاله :
هدف از این مطالعه، بهبود راندمان در سرمایه گذاری های صادراتی بانک ملی با واکاوی اثرات گسترش توان بازاریابی تجارت الکترونیکی و کارآیی بود. روش پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی–پیمایشی و علی-همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش تمامی کارکنان بانکهای ملی شهر سبزوار بودهاند و طبق آماری که گرفته شده، در سال 1402 تعداد کارکنان 204 نفر بوده است. حجم نمونه پژوهش با استفاده از فرمول کوکران شامل 133 برآورد شد، که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدهاند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه تجارت الکترونیکی گریگوری و همکاران (2017) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره) با کمک نرم افزار spss ویراست 23 تجزیهو تحلیل شد. نتایج نشان داد بین گسترش بازاریابی تجارت الکترونیکی و کارآیی توزیع، بین گسترش بازاریابی تجارت الکترونیکی و ارتقاء کارآیی، بین کارایی توزیع و بهبود راندمان سرمایهگذاریهای صادراتی، بین ارتقاء کارایی بر بهبود راندمان سرمایه گذاری های صادراتی، بین بهبود راندمان سرمایهگذاریهای صادراتی بر فروش سرمایه گذاری صادراتی بانک ملی رابطهی معناداری وجود دارد، همچنین نتایج نشان داد ارتقاء کارایی و کارایی توزیع رابطه ی بین گسترش بازاریابی تجارت الکترونیکی و بهبود راندمان سرمایه گذاری های صادراتی بانک ملی را میانجی گری می کند.
The purpose of this study was to improve the efficiency of Bank Melli's export investments by analyzing the effects of e-commerce marketing expansion and efficiency. The present research method is descriptive-survey and causal-correlation research. The statistical population of the research was all the employees of national banks in Sabzevar city, and according to the statistics, in 1402, the number of employees was 204. The sample size of the research was estimated using Cochran's formula to include 133, which were selected using available sampling method. In order to collect data, the e-commerce questionnaire of Gregory et al. (2017) was used. The collected data were analyzed using descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation and multivariate regression) with the help of spss version 23 software. The results showed that there is a relationship between the expansion of e-commerce marketing and the efficiency of distribution, between the expansion of e-commerce marketing and the improvement of efficiency, between the efficiency of distribution and the improvement of the efficiency of export investments, between the improvement of efficiency and the improvement of the efficiency of export investments, between the improvement of efficiency There is a significant relationship between export investments and the sale of Bank Melli's export investments, also the results showed that improving the efficiency and distribution efficiency of the relationship between the expansion of e-commerce marketing and improving the efficiency of Bank Melli's export investments Mediates.
1- ابراهیمی، حسین(1401). تاثیر جهانی شدن بر قانون تجارت الکترونیکی در ایران، ششمین کنفرانس بین المللی و ملی مطالعات مدیریت، حسابداری و حقوق، تهران.
2- آقازاده، هاشم؛ مهرنوش، مینا؛ استیری، مهرداد(1393). شناسایی بسترهای به¬کارگیری بازاریابی الکترونیکی در بنگاه-های ایران از دیدگاه خبرگان. مدیریت فناوری اطلاعات، 3(3)، 31-14.
3- اکبرزاده، محمد(1393). تحقیقات بازاریابی در تجارت الکترونیکی. اولین کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی.
4- امینی فرد، سمیرا؛ کاوه یی، بهروز(1397). شناسایی قابلیت های شبکه اجتماعیLinkedIn در بازاریابی دیجیتال برای برندسازی کسب و کار. پنجمین کنفرانس ملی پژوهشهای کاربردی در مدیریت و حسابداری، تهران.
5- حسینی، سیداحمد؛ قاضی زاده، سیدمصطفی؛ عباسی اسفنجانی، حسین(1393). بررسی تاثیر به کارگیری بازاریابی الکترونیکی بر عملکرد صادراتی صادرکنندگان نمونه بخش صنعت در سال های 79-1393 (با تاکید بر اینترنت). دانشور رفتار، 15(23)، 45-23.
6- شانظری، معصومه (1397). بررسی ورودی ها و خروجی های موثر بر قابلیت بازاریابی الکترونیکی در شرکت های کوچک و متوسط شهر کرمانشاه، کنفرانس بین المللی نوآوری در مدیریت کسب و کار و اقتصاد، تهران.
7- شیرازی مفرد، رضا(1392). بازاریابی اینترنتی با زبان ساده؛ راهکارهای افزایش بازدید و فروش وب سایت¬ها. تهران: نیاز دانش.
8- صنایعی، علی؛ محمودی، سمیه؛ ابراهیم زاده شهری،حمیده(1389). تاثیر بازاریابی اینترنتی بررضایت مشتریان مطالعه موردی: هتلهای 5 ستاره شهر اصفهان، هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت، تهران، گروه پژوهشی آریانا.
9- عسگرنژاد نوری، باقر؛ صائب¬نیا، سمیه؛ محمدی سلطان آباد، رقیه(1398). عوامل تعیین¬کننده و پیامدهای کلیدی توانایی¬های بازاریابی اینترنتی در صنعت بانکداری. تحقیقات بازاریابی نوین، 9(3)، 42-19.
10- نظیرزاده، الهام (1395). بررسی تأثیر پذیرش تجارت الکترونیکی بر عملکرد مالی و تجاری شرکت ها (مورد مطالعه: صنعت مواد غذایی در استان سمنان)، همایش پژوهش های کاربردی در مدیریت صنعتی، سمنان.
11- Ahmad, D., Lutfiani, N., Ahmad, A. D. A. R., Rahardja, U., & Aini, Q. (2021). Blockchain technology immutability framework design in e-government. Jurnal Administrasi Publik (Public Administration Journal), 11(1), 32-41.
12- Andriyanto, I. (2019). Penguatan daya saing usaha mikro kecil menengah melalui e-commerce. BISNIS: Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 6(2), 87-100.
13- Eid, R., & El-Gohary, H. (2013). The impact of E-marketing use on small business enterprises' marketing success. The Service Industries Journal, 33(1), 31-50.
14- Evasari, A. D., Utomo, Y. B., & Ambarwati, D. (2019). Pelatihan Dan Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Di Desa Tales Kecamatan Ngadiluwih Kabupaten Kediri. Cendekia: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 75-84.
15- Gregory, G. D., Ngo, L. V., & Karavdic, M. (2017). Developing e-commerce marketing capabilities and efficiencies for enhanced performance in business-to-business export ventures. Industrial Marketing Management, 78, 146-157.
16- Nurlela, N. (2021). E-Commerce, Solusi di Tengah Pandemi COVID-19. Jurnal Simki Economic, 4(1), 47-56.
17- Pentina, I., Amialchuk, A., & Taylor, D. G. (2011). Exploring effects of online shopping experiences on browser satisfaction and e‐tail performance. International Journal of Retail & Distribution Management, 39(10), 742-758.
18- Rahardja, U. (2022). Social media analysis as a marketing strategy in online marketing business. Startupreneur Business Digital (SABDA Journal), 1(2), 176-182.
19- Rahimi, F. (2021). The impact of developing E-commerce marketing capabilities and efficiency on enhanced petroleum product export performance. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 18(6), 185-195.
20- Sudaryono, S., Rahwanto, E., & Komala, R. (2020). E-Commerce Dorong Perekonomian Indonesia, Selama Pandemi Covid 19 Sebagai Entrepreneur Modern Dan Pengaruhnya Terhadap Bisnis Offline. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(02), 110-124.
21- Suindari, N. M., & Juniariani, N. M. R. (2020). Pengelolaan keuangan, kompetensi sumber daya manusia dan strategi pemasaran dalam mengukur kinerja usaha mikro kecil menengah (UMKM). KRISNA: Kumpulan Riset Akuntansi, 11(2), 148-154.
22- Zalkani Andarvar, F. (2021). Investigating the Impact of Relation-based Marketing and E-Marketing Capabilities on the Commercial Performance of Internet Sales Sites. Journal of value creating in Business Management, 1(1), 19-40.