• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - بررسی نقش تبلیغات بر روی افزایش فروش شرکت ها و ارائه مدلی ریاضی جهت سنجش تاثیر آن بر روی سو دآوری
        علی اکبر فرهنگی امیر اخلاصی پدرام طلوعی
        تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن،مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند. با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایشفروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد. یکی از مشکلاتی که بر سر راه مسئولین تبلیغاتق چکیده کامل
        تبلیغات تاثیر به سزایی در بالا بردن آگاهی مشتری دارد. تبلیغات وسیله ای است که توسط آن،مشتریان از ابداعات و نوآوری های شرکت آگاه می شوند. با وجود اهمیت بالای تبلیغات بر روی افزایشفروش ، ارزیابی تاثیر آن به سادگی صورت نمی گیرد. یکی از مشکلاتی که بر سر راه مسئولین تبلیغاتقرار دارد، چگونگی ارائه رابط های مشخص بین اثر بخش بودن تبلیغات و بالا بردن سود فروش می باشد.در این تحقیق سعی شده است با در نظر گرفتن ارتباط بین تبلیغات و ارزش ویژه نام تجاری، رابطه بیناثر بخش بودن تبلیغات و بالا رفتن سود فروش مشخص گردد. در این تحقیق، سعی شده است با در نظرگرفتن ابزارهای ارتباطی با مشتریان مانند تبلیغات و پیشبرد فروش، میزان دقیق این رابطه از طریقفرمولی ریاضی مشخص شود. همچنین با توجه به تغییرات فروش شرکت به ازای سرمای هگذاری بر رویتبلیغات، مدل های مختلف تاثیر تبلیغات بر روی سودآوری شرکت ارائه شده است. در آخر نیز با ارائه اطلاعات یک شرکت ، سعی بر آن بوده است که با مشخص نمودن اعداد مربوط به هر کدام از المان های ذکر شده، عددی برای نسبت تاثیر تبلیغات بر روی افزایش درآمد شرکت و سود آن شرکت ارائه شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تاثیر جنسیت بر میزان وفاداری مشتریان بانک پارسیان با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطه مند
        کامبیز حیدرزاده حمیدرضا سعیدنیا مهدی بنی اسدی
        این مقاله می کوشد تا تاثیر جنسیت را بر عوامل بازاریابی رابط های (مانند اعتماد، تعهد، ارتباط، رفعتعارض) و وفاداری مشتری مورد بررسی و کاوش قرار دهد، در حقیقت جنسیت نقش مهمی را دروفاداری مشتریان ایفاء می کند. داده های تحقیق با استفاده از نظرخواهی از مشتریان بانک پارسیانگرد چکیده کامل
        این مقاله می کوشد تا تاثیر جنسیت را بر عوامل بازاریابی رابط های (مانند اعتماد، تعهد، ارتباط، رفعتعارض) و وفاداری مشتری مورد بررسی و کاوش قرار دهد، در حقیقت جنسیت نقش مهمی را دروفاداری مشتریان ایفاء می کند. داده های تحقیق با استفاده از نظرخواهی از مشتریان بانک پارسیانگردآوری شده است. برای برآورد اثر تعدیل کنندگی جنسیت بر رابطه بین وفاداری مشتری و بازاریابیرابطه مند از تحلیل رگرسیونی چند متغیره سلسله مراتبی(HMRA)و نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که چهار بنیان بازاریابی رابطه ای با وفاداری مشتری رابطه مستقیمی دارند. در این میان گروه زنان در عوامل "اعتماد / وفاداری" و "تعهد/ وفاداری" حساسیت بیشتری دارند و در این 2 عامل نسبت به مردان وفادارتر می باشند. پس مشتریان زن وقتی بانک از اعتماد و تعهد بالایی برخوردار باشد، به نسبت مردان از خود وفاداری بیشتری نشان می دهند. در عامل رفع "تعارض / وفاداری" مردان حساسیت بیشتری از خود نشان داده اند. پس در صورت رفع تعارض در محیط بانک مردان وفاداری بیشتری از خود به نسبت زنان نشان خواهند داد. در عامل "اطلاع رسانی /وفاداری" چون شیب برای هر دو گروه شیب منفی است تفاوت بین این دو گروه مشاهده نشد و جنسیت بر این عامل تاثیرگذار نبوده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی نقش خصوصیات کیفی محصولات غذایی سنتی (با اسم حمایت شده از مبدأ) بر رفتار مصرف کننده
        حسین وظیفه دوست وحیدرضا میرابی مجید محمدی
        مرور ادبیات در مورد کیفیت محصولات غذایی دو جنبش متمایز را آشکار می کند : اولاً رشد تعدادمصرف کنندگانی که به تدریج به سمت مصرف محصولات غذایی اختصاص داده شده به مبدأ حرکتمی کنند و ثانیاً تولید کنندگان به این تغییر الگوهای مصر ف، بوسیله عرضه مواد غذایی اختصاصی به مبدأ (PDO چکیده کامل
        مرور ادبیات در مورد کیفیت محصولات غذایی دو جنبش متمایز را آشکار می کند : اولاً رشد تعدادمصرف کنندگانی که به تدریج به سمت مصرف محصولات غذایی اختصاص داده شده به مبدأ حرکتمی کنند و ثانیاً تولید کنندگان به این تغییر الگوهای مصر ف، بوسیله عرضه مواد غذایی اختصاصی به مبدأ (PDO) ناشی از کیفیت بالای این محصولات و ادراکات ذهنی مثبت مصرف کنندگان در مورد خصوصیات کیفی این نوع محصولات است. بنابر این وقتی مصرف کنندگان قضاوتی ارزشی را در هنگام درک کیفیت در نظر م یگیرند ، لازم است مفهوم کیفیت به دو گروه فاکتورها تقسیم شود: خصوصیات کیفی ذاتی و خصوصیات کیفی غیر ذاتی و از آنجایی که مصر فکنندگان ارزش بسیاری به کیفیت برندهای اس مهای حمایت شده از مبدأ می دهند ، لازم است که رضایت و وفاداری و قصد خرید مصر فکننده نسبت به خصوصیات کیفی ذاتی و غیر ذاتی این محصولات جهت افزایش در مقدار خرید و تکرار خرید بیش از پیش مورد بررسی قرار گیرد. برای بررسی دقیق نقشی که خصوصیات ذاتی و غیرذاتی محصولات غذایی سنتی ویژه با اسم حمایت شده از مبدأ در ادراک مصرف کننده ایجاد می کنند، گز بلداجی انتخاب گردید تا تمایزی که مصرف کنندگان بین خصوصیات ذاتی و غیر ذاتی ایجاد می کنند به راحتی شناسایی شود. جامعه آماری پژوهش را مصرف کنندگان گز بلداجی در شهر اصفهان تشکیل می دهند و حجم نمونه برابر 384 نفر تعیین گردید، جهت بررسی فرضیه های تحقیق از آزمون های تحلیل رگرسیون و مدل یابی معادلاتساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS 14 وLISREL 8.53استفاده شد که در نهایت تأثیر مثبت و معنادار ادراک خصوصیات ذاتی بر رضایت و رابطه مثبت و معنادار ادراک خصوصیات غی ذاتی محصول بر رضایت و وفاداری مورد تأیید قرار گرفت و تأثیر رضایت بر وفاداری و قصد خرید و همچنین تأثیر وفاداری بر قصد خرید مثبت و معنادار بود اما تأثیر ادراک خصوصیات ذاتی محصول بر وفاداری مصرف کننده مورد تأیید قرار نگرفت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تاثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید در فروشگاه های زنجیره ای
        منصور صمدی حسین فارسی زاده محمد نورانی
        مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بررفتار خرید در فروشگاههای زنجیره ای می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که ویژگی هایشخصیتی مصرف کننده می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون چکیده کامل
        مقاله حاضر تحقیقی میدانی است که هدف از آن بررسی تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بررفتار خرید در فروشگاههای زنجیره ای می باشد. نتایج تحقیقات مختلف نشان می دهد که ویژگی هایشخصیتی مصرف کننده می توانند بر روی رفتار مصرف کننده اثر بگذارند. پژوهش حاضر به دنبال ارائه و آزمون مدلی در حوزه تأثیر ویژگی های شخصیتی مصرف کننده بر رفتار خرید می باشد. جامعه ی تحقیق،مشتریان فروشگاههای ماکسیم در استان تهران می باشد که به روش نمونه گیری تصادفی، 90 نفر ازمشتریان به عنوان نمونه انتخاب شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات ابتدا به بررسی قابل قبولبودن مدل نظری از طریق نرم افزار لیزرل پرداخته شد. نتایج نشان داد که مدل برای جامعه آماری قابلاستفاده می باشد. بخش بعدی تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون همبستگی انجام گرفت. نتایجنشان داد که ویژگ یهای شخصیتی مصر فکننده (نیاز به تعلق، نیاز به احترام و لذت بردن از خرید) ارتباطمعناداری با تمایل مشتری به ارتباط دارند و بین گرایش طبق هبندی محصول (مد) و تمایل مشتری به ارتباط رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین نتایج نشان داد که ویژگی های شخصیتی مصرف کننده تاثیر مثبتی روی رضایت ارتباطی، اعتماد، تعهد ارتباطی و رفتار خرید دارد. این مطالعه می تواند به فروشگاههای خرده فروشی جهت ارتقا اثر بخشی فعالیت های بازاریابی و ارزیابی ویژگی های شخصیتی مصرف کننده کمک کند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ارزیابی تاثیر تصویر ذهنی ادراک شده مصرف کنندگان از شرکت بر تعمیم نام تجاری
        بهرام خیری نغمه نوبندگانی
        این پژوهش دیدگاه جدیدی را در ارتباط با تحقیق در تعمیم نام تجاری در حوزۀ خدمات و کالاهاارائه می کند، که راهبرد فراگیری در ارائه محصولات جدید محسوب می شود. به = خصوص، پژوهش حاضرمدلی را پیشنهاد می کند که با استفاده از آن می توان چگونگی ارزیابی مصر ف کنندگان از تعمیممحصولات چکیده کامل
        این پژوهش دیدگاه جدیدی را در ارتباط با تحقیق در تعمیم نام تجاری در حوزۀ خدمات و کالاهاارائه می کند، که راهبرد فراگیری در ارائه محصولات جدید محسوب می شود. به = خصوص، پژوهش حاضرمدلی را پیشنهاد می کند که با استفاده از آن می توان چگونگی ارزیابی مصر ف کنندگان از تعمیممحصولات را نشان داد. عکس العمل مصرف کنندگان، نسبت به 8 محصول جدید که از 2 نام تجاریواقعی در حوزه خدمات بانکی و 2 نام تجاری واقعی در حوزه کالاهای مصرفی استفاده کرد هاند، در اینپژوهش مورد ارزیابی قرار می گیرد. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و ابزار گردآوری داده هاپرسشنامه است. نتایج تحقیق نشان می دهد که تصویر ذهنی از شرکت هم بر کیفیت ادراک شده از محصولات و همبر تناسب ادراک شده بین محصول جدید و نام تجاری مادر، تأثیر می گذارد که این دو عامل در نهایتتأثیر مستقیم بر گرایش به تعمیم نام تجاری دارند. همچنین کیفیت ادراک شده از محصولات بر تناسبادراک شده بین محصول جدید و نام تجاری مادر تأثیرگذار م یباشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تاثیر رویکردهای بازار محوری و کارآفرینی بر نوآوری: مورد قطعه سازان خودرو
        کیهان تاجدینی علیرضا معطوفی عبدالله ریاحی ناصر بهنام پور
        تغییرات مداوم محیطی، بقا سازما نها را به اشکال مختلف تهدید م یکند. لذا بنگاه جهت ادامه حیاتخود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیکی مناسب جهت حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجهبه نقاط قوت و ضعف خود هستند.علی رغم این که پژوهشگران بازاریابی و مدیریت استراتژیک رابطه ب چکیده کامل
        تغییرات مداوم محیطی، بقا سازما نها را به اشکال مختلف تهدید م یکند. لذا بنگاه جهت ادامه حیاتخود نیازمند اتخاذ رویکرد استراتژیکی مناسب جهت حداکثر بهره برداری از فرصت های محیطی با توجهبه نقاط قوت و ضعف خود هستند.علی رغم این که پژوهشگران بازاریابی و مدیریت استراتژیک رابطه بین بازارمداری و کارآفرینی را باعملکرد سازمانی در شرکت های مختلف آشکار کرده اند، اثربخشی چنین متغیرهایی بر نوآوری محصولاتدر بنگاه های تجاری ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته اند. با توجه به اهمیت رویکردهای بازارمحوری وکارآفرین محوری در جهت بقا سازمان ها و مقابله با رقبا، این پژوهش با استفاده از داده های بدست آمدهاز بنگاه های تولیدکننده قطعات خودرو استان تهران، درصدد بررسی تاثیر این متغیرها بر نوآوریمحصولات جدید می باشد. نتایج پژوهش حاضر نشان م یدهد، اگرچه میزان حمایت مدیران از نوآوری محصول در بنگاه هایکارآفرین محور و بازارمحور دارای تفاوت معنی دار است، اما وجود تفاوت در سایر متغیرها از قبیل کیفیتمحصول، هم افزایی بازاریابی و تخصص در عرضه محصول جدید به بازار بین بنگاه های فوق معنادارنمی باشد. یافته های تحقیق ضمن ارتباط با ادبیات موجود در حوزه مورد بررسی، اطلاعات مناسبی راجهت اتخاذ رویکرد متعادل استراتژیک در اختیار مدیران قرار می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - مدلی برای تعیین و اولویت بندی عوامل موثر در بازاریابی مالیاتی و افزایش رضایت مودیان سازمان امور مالیاتی کشور
        حسین نزاکتی علیزاده رامین گلزار ادبی
        تحقیق حاضر برای نخستین بار در ایران کوشش نموده تا بر اساس الوی ت بندی الزامات سازمان امورمالیاتی با استفاده از یکپارچگی مدل هایSERVQUAL وKANOرابطه بین عوامل موثر بررضایتمندی مودیان مالیاتی را شناسایی و اولویت بندی نماید. با توجه به این که مالیات به عنوان مهم ترین ابزار چکیده کامل
        تحقیق حاضر برای نخستین بار در ایران کوشش نموده تا بر اساس الوی ت بندی الزامات سازمان امورمالیاتی با استفاده از یکپارچگی مدل هایSERVQUAL وKANOرابطه بین عوامل موثر بررضایتمندی مودیان مالیاتی را شناسایی و اولویت بندی نماید. با توجه به این که مالیات به عنوان مهم ترین ابزار سیاست های مالی دولت در جهت نیل به توسعه اقتصادی، تأمین و برقراری عدالت اجتماعی و یکی از عمد هترین اهر م های تنظیم کننده بخش های مختلف اقتصادی کشور از اهمیت وافری برخوردار است و تجارب گذشته نظام مالیاتی ایران و دیگر نظام های جهان گویای این حقیقت است که جلب اطمینان و همکاری مودیان مالیاتی یکی از موثرترین راه حل ها برای توفیق نظام مالیاتی هر کشور در زمینه تشخیص و وصول مالیات به شمار م یرود، در اینتحقیق سعی شده با طرح سه فرضیه و با استفاده از یکپارچگی مدل هایSERVQUAL وKano الزامات مودیان مالیاتی شناسایی و هر کدام در یکی از گروه های الزامات اساسی، عملکردی و انگیزشی طبقه بندی شوند. با استفاده ازطرح تحقیق توصیفی - پیمایشی و نمونه گیری خوش ه ای، اطلاعات مورد نیاز از 297 نفر از مودیان ادارات کل مالیا تهای شمال، جنوب، شرق و غرب تهران با استفاده از پرسشنامه های معتبر (استاندارد شده و مورد تائید اساتید محترم راهنما و مشاور ) و پای ا (با استفاده از شاخص آلفای کرونباخ و کسب نتایج بیش از 85 % ) گردآوری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهند که اولویت بندی الزامات سازمان امور مالیاتی براساس مدلSERVQUAL (قابلیت اعتبار، پاسخگوئی، ملموس بودن، اطمینان خاطر و همدلی)، براساس مدل Kano (الزامات اساسی، عملکردی، انگیزشی) و بر اساس مدل یکپارچه (قابلیت اعتبار، پاسخگوئی،عوامل ملموس، اطمینان خاطر و همدلی) است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بازاریابی معاصر در ایران: بررسی روایی بازاریابی رابطه مند (مراوده مند) در شرکت های بزرگ تولیدی
        هاشم نیکومرام سعید سمیعی پژمان جعفری
        پژوهش حاضر پژوهشی بین پارادایمی است. این پژوهش با لحاظ هر دو پارادایم اصلی بازاریابی -در هر دو بعد گرایش و عمل - در یک چارچوب مفهومی، م یکوشد به بررسی وضعیت امروزین بازاریابیدر شرکت های بزرگ تولیدی ایرانی بپردازد. گرچه پژوهش های متعددی از اثر مثبت اتخاذ گرایش وعمل بازار چکیده کامل
        پژوهش حاضر پژوهشی بین پارادایمی است. این پژوهش با لحاظ هر دو پارادایم اصلی بازاریابی -در هر دو بعد گرایش و عمل - در یک چارچوب مفهومی، م یکوشد به بررسی وضعیت امروزین بازاریابیدر شرکت های بزرگ تولیدی ایرانی بپردازد. گرچه پژوهش های متعددی از اثر مثبت اتخاذ گرایش وعمل بازاریابی مراوده مند بر خروجی های کسب و کار خبر داده اند، اما نتایج این پژوهش به شکل محکمو معناداری به چنین نتیجه ای دست نیافته است. اگر گرایش و عمل بازاریابی را در یک دسته بندی کلیبه دو پارادایم معاملاتی و مراوداتی تفکیک کنیم، نتایج پژوهش با استفاده از تکنی کهای کلاسترینگنشان می دهد که گرایش و عمل پلورالستیک م یتواند نتایج بهتری را برای کسب و کارها به ارمغان آورد.این بدان معناست که شرکت های بزرگ تولیدی ایرانی می توانند از طریق تقویت کارآمدی خود در هر دوحوزه پارادایمی به خروج یهای عملکردی بهتری نسبت به رقبا و گذشته شرکت دست یابند. پرونده مقاله