ارائه ی یک مدل پیشنهادی برای پذیرش بانکداری همراه از دیدگاه مشتریان و مقایسه ی آن با مدل های مطرح جهانی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیساجده کارخانه ی 1 , شهریار محمدی 2
1 -
2 -
کلید واژه: بانکداری همراه, پذیرش مشتریان, عوامل موثر, تئوری یکپارچه ی پذیرش و استفاد, مدل تناسب وظیفه- فناوری, تبلیغات,
چکیده مقاله :
پیشرفت فناوری ها و ابزارهای بی سیم در سال های اخیر فرصت جدیدی برای ارائه ی خدمات نوین بانکی، تحت عنوان بانکداری همراه به وجود آورده است. با استفاده از بانکداری همراه، مشتریان می توانند در هر مکان و زمانی، سریع و راحت از خدمات بانکی بهره مند شوند. از آن جایی که ضریب نفوذ استفاده از ابزارهای همراه بیشتر از فناوری های دیگر است، بانکداری همراه در صورت مقبول واقع شدن از سوی مشتریان می تواند تاثیر بسزایی در کاهش هزینه ها برای بانک ها و مشتریان داشته باشد. تحقیقات در سطح جهان نشان داده است با وجود مزایای فراوانی که این شیوه ی بانکداری برای مشتریان و همچنین بانک ها فراهم می کند، از مقبولیت کافی در بین مشتریان برخوردار نیست و چندان مورد پذیرش قرار نگرفته است. بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری همراه از سوی مشتریان می تواند در حل این مسئله مفید واقع شود. تاکنون تحقیقات متعددی در سطح جهان و کشور ایران در این زمینه انجام گرفته است اما هیچکدام از این تحقیقات به بررسی نقش تبلیغات در پذیرش این فناوری نپرداخته اند. از این رو در این تحقیق مدل جدیدی برای پذیرش بانکداری همراه با درنظر گرفتن نقش تبلیغات، ارائه شده است. مدل پیشنهادی از ترکیب تئوری یکپارچه ی پذیرش و استفاده از فناوری و مدل تناسب وظیفه- فناوری و اضافه نمودن عوامل موثر دیگر ایجاد شده است. همچنین در این تحقیق مدل پیشنهادی با مدل های مطرح جهانی مقایسه شده است.
Recent advances in wireless technologies and devices, has created new opportunities to provide innovative banking services named Mobile banking. With mobile banking, customers are able to conduct banking services at anyplace and anytime and to connect banking service easily and quickly with mobile devices. Since the penetration rate of mobile devices is more than other technologies, if mobile banking accepted by the customers can decreases costs of banks and customers effectively. Worldwide researches has shown that despite there are numerous benefits that mobile banking provides for customers and banks, it is not accepted by the customers. Research on factors affecting the adoption of mobile banking by customers can be helpful in resolving this issue. Therefore, in this study a new model for the adoption of mobile banking taking into account the role of advertisement is presented. The proposed model combines the Unified Theory of Acceptance and Usage of Technology (UTAUT) with Task Technology Fit (TTF), and adds other influencing factors. Also, the proposed model is compared with the world known models in this research.