ارائه مدل مفهومی رفتار مصرف کننده در خرید الکترونیکی
محورهای موضوعی : مدیریت بازاریابیحمید شفیع زاده 1 , سید ایمان سیدی 2 , ایمان قاسمی دلارستاقی 3
1 -
2 -
3 -
کلید واژه: مصرف کننده الکترونیکی, رفتار مصرف کننده الکترونیکی, خرده فروش الکترونیکی, خرید الکترونیکی,
چکیده مقاله :
رفتار مشتریان در هنگام خرید از اینترنت همانند مدل رفتار خرید سنتی، ناشی از یک سری عوامل فرهنگی، اجتماعی، فردی، روان شناختی و . . . می باشد. محققان در طی چند سال گذشته رفتار خرید در محیط اینترنت را بررسی و ضمن شناسایی عوامل تاثیرگذار بر آن، مدل های مختلفی را برای رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی طراحی نموده اند. هدف اولیه از این مقاله گردآوری و بررسی دیدگاه های مختلف به ظاهر نابرابر و ارائه ی یک مدل مفهومی یکپارچه از رفتار مصرف کننده الکترونیکی می باشد. این مقاله استدلالی بوده و بر پایه تجزیه و تحلیل و ترکیب و تلفیق ادبیات رفتار مصرف کننده استوار می باشد. یافته های این تحقیق نشان می دهد، با وجود طیف وسیع و تکراری تحقیقات و مطالعاتی که به بررسی رفتار مصرف کننده الکترونیکی پرداخته و می پردازند، هنوز هم حوزه هایی همچون، اعتماد، تعاملات الکترونیکی، تصویر ذهنی، عوامل برانگیزاننده، محرک هاو . . . می توانند حوزه هایی ارزشمند برای بررسی رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی باشند. این تحقیق با بهره گیری از ادبیات رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی و تحقیقات تجربی گذشته و با ارائه ی چندین عامل جدید موثر بر رفتار این نوع مصرف کننده، ضمن کمک به خرده فروشان در فهم رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی، یک مدل یکپارچه از رفتار مصرف کننده ی الکترونیکی را نیز ارائه نموده است.
Consumers' behavior at the time of shopping on the internet like the traditional model of shopping is the result of some cultural, social, individual, psychological, etc factors. In the recent years researchers have considered shopping behavior in the internet environment and also have designed different models for electronic consumer behavior meanwhile identifying influencing factors. Compilation and review of different perspectives seemingly disparate and an integrated model of consumer behavior presentation is the primary purpose of this article. The article is dialectical and based on analysis, combination and integration of consumer behavior literature. Findings show despite the wide and repeated researches and studies about electronic consumer behavior areas like trust, electronic contracts, prospect, motivators, motives, etc. count to survey the electronic consumer behavior still. The paper using electronic consumer behavior literature and previous empirical researches and by presentation some new influencing factors on the consumer behavior has presented an integrated model of electronic consumer behavior while helping retailers in understanding the electronic consumer behavior.