• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - ارائه الگوی عوامل مؤثر بر پذیرش و اثربخشی سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد
        رسول اسلامی نژاد مسلم چرابین محمد کریمی علیرضا داودی
        هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل موثر بر پذیرش و اثربخشی سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیک (E-HRM) در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق، توصیفی- کمی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی‌‌کارکنان و مدیران واحد منابع انسانی چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی عوامل موثر بر پذیرش و اثربخشی سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیک (E-HRM) در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع تحقیق، توصیفی- کمی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی‌‌کارکنان و مدیران واحد منابع انسانی دانشگاه آزاد اسلامی‌شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که تعداد 280 نفر با روش نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش منابع کتابخانه ای و پرسشنامه محقق ساخته بود. برای اعتبار ابزار از نظر روایی صوری و برای پایایی نیز با آزمون آلفای کرونباخ مقدار 91 درصد حاصل شد. در تحقیق حاضر جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون کفایت میر اولکین و بارتلت و معادلات ساختاری استفاده شد و در کلیه تجزیه‌ و تحلیل‌های آماری این پژوهش از نرم افزار SPSS و Amos استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل فناورانه، سازمانی، رفتاری و محیطی بر پذیرش و اثربخشی سیستم مدیریت منابع انسانی الکترونیک (E-HRM) در دانشگاه آزاد اسلامی ‌واحد مشهد اثرگذار هستند. همچنین، در بین عوامل رفتاری بالاترین اهمیت به ترتیب مربوط به شاخصه‌های "حمایت مدیریت عالی" و "ایجاد کردن دیدگاه مشترک بین مدیران منابع انسانی(HR) و سیتم‌های اطلاعاتی (IS)" و در بین عوامل سازمانی بالاترین اهمیت به ترتیب مربوط به شاخصه‌های "وضوح برنامه‌ریزی و اهداف مدیریت منابع انسانی الکترونیک" و "منابع مالی" و در بین عوامل فناورانه بالاترین اهمیت به ترتیب مربوط به شاخصه‌های "استانداردسازی زبان" و "زیرساخت‌های IT" و در بین عوامل محیطی بالاترین اهمیت مربوط به "توسعه اقتصادی کشور" می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - طراحی و ارائه الگوی برنامه درسی «درس مدیریت انرژی‌های تجدیدپذیر» با تاکید بر رویکرد پرورشی در دوره اول ابتدایی
        مریم صالحی زاده مریم سیف نراقی عزت اله نادری
        هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی برنامه درسی مدیریت انرژی‌های تجدید‌پذیر با رویکرد پرورشی برای دوره اول ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر رویکرد کیفی بود. جامعه اماری پژوهش نیز برخی از متخصصان و اساتید دانشگاهی مرتبط با تخصص برنامه درسی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای چکیده کامل
        هدف از مطالعه حاضر طراحی الگوی برنامه درسی مدیریت انرژی‌های تجدید‌پذیر با رویکرد پرورشی برای دوره اول ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر رویکرد کیفی بود. جامعه اماری پژوهش نیز برخی از متخصصان و اساتید دانشگاهی مرتبط با تخصص برنامه درسی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. برای اعتبار نتایج نیز ار روش صوری استقفاده شد. برای پاسخگویی به سوال‌های تحقیق، در ابتدا نسبت به مطالعه منابع نظری، ادبیات موضوع و تحلیل محتوای این منابع اقدام شد و پس از آن الگوی برنامه درسی مورد نظر طراحی گردید. درگام بعدی از پرسشنامه تکنیک دلفی محقق‌ساخته استفاده شد تا نسبت به غربالگری و اخذ نظر متخصصان برنامهریزی درسی، متخصصان انرژیهای تجدیدپذیر و معلمان نمونه دوره اول ابتدایی اقدام شود و سپس با انجام تحلیل آماری مبتنی بر آزمون کندال، الگوی طراحی شده از منظر تخصصان و معلمان غربال شد. نتایج این پژوهش حاکی از این است که تمامی عناصر برای برنامه درسی درس مدیریت انرژی‌های تجدید‌پذیر (هدف، محتوا، روش‌های یاددهی-یادگیری و روش‌های ارزشیابی) از تناسب و اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در بخش تحلیل آماری با توجه به مقدار ضرایب کندال و پایان دادن به دوره‌های دلفی، ابعاد و شاخص های الگوی ارائه شده از حیث تناسب و اهمیت این برنامه درسی، مورد تایید قرار گرفت. لذا بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که الگوی مناسب برنامه درسی مدیریت انرژی‌های تجدید‌پذیر با رویکرد پرورشی برای دوره اول ابتدایی شامل ابعاد اهداف برنامه درسی انرژی‌های تجدید‌پذیر، محتوای برنامه درسی انرژی‌های تجدید‌پذیر، روش تدریس برنامه درسی انرژی‌های تجدید‌پذیر، بازی و نمایش، و روش ارزشیابی برنامه درسی انرژی‌های تجدید‌پذیر می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز با استفاده از تکنیک QFD در دانشگاههای منتخب استان اصفهان
        همایون قائدی زهرا وحیدی
        این پژوهش با هدف اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان انجام گرفت. از نظر هدف، پژوهشی کاربردی می باشد و از طریق روش کمی خانه کیفیت ، پیشایندهای نوآوری باز را بر اساس پیامدهای آن و پیامدها را بر اساس پیشایندهای آن، در مطالعه موردی د چکیده کامل
        این پژوهش با هدف اولویت بندی پیشایندها و پیامدهای نوآوری باز در دانشگاههای منتخب استان اصفهان انجام گرفت. از نظر هدف، پژوهشی کاربردی می باشد و از طریق روش کمی خانه کیفیت ، پیشایندهای نوآوری باز را بر اساس پیامدهای آن و پیامدها را بر اساس پیشایندهای آن، در مطالعه موردی دانشگاههای منتخب استان اصفهان، اولویت بندی نموده است. ابزار تجزیه و تحلیل داده ها در پژوهش حاضر پیشایندها و پیامدهایی است که از طریق روش کیفی تحلیل مضمون در پژوهش قائدی و همکاران(2020) بدست آمده است. جامعه آماری این پژوهش 20 نفر از خبرگان مدیریت که تخصص در زمینه مدیریت و نو آوری داشته اند و مدیران اجرایی دانشگاهها که حداقل 10 سال سابقه مدیریت داشته اند، بوده است که با استفاده از نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان(7نفر)مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی استفاده گردید و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار spss عدد 0.84 بدست آمد. با توجه به یافته های پژوهش حاضر، با اهمیت ترین پیشایندها بر اساس ضرایب اهمیت پیامدهای آن در نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، توسعه روابط صنعت و دانشگاه از بعد ارتباطات و تعاملات، موقعیت و جایگاه رقابتی سازمان از بعد عوامل برون سازمانی، مدیریت فرایند نوآوری از بعد فرایند محوری و همکاری نوآورانه از بعد نوآوری می باشد و با اهمیت ترین پیامد بر اساس ضرایب ارتباطات پیشایندهای نوآوری باز دانشگاههای منتخب استان اصفهان، گویه نوآوری استراتژیک با رویکرد کل نگر و سیستماتیک از بعد هدفمندی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی و ارزیابی مدل مؤلفه های اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس‌ ( رویکرد‌ترکیبی)
        عباس علی بذرافشان مژگان امیریان زاده رضا زارعی عباداله احمدی
        پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس‌ انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس ب چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی و ارزیابی مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس دوره اول متوسطه استان فارس‌ انجام گرفته است. رویکرد این پژوهش آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است. جامعه مورد مطالعه در بخش کیفی شامل تعداد 17 نفر از مدیران خبره و با تجربه مدارس دوره اول متوسطه استان فارس بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند و با استفاده از تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی پژوهش جامعه آماری شامل 1020 نفر از مدیران مدارس دوره متوسطه اول استان فارس بودند که تعداد 302 نفر از آنها بر اساس جدول گرجسی ومورگان به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان حجم نمونه انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی پژوهش، مصاحبه اکتشافی و نیمه ساختار‌یافته با خبرگان و مطلعان کلیدی و در بخش کمی پژوهش، جهت ارزیابی مدیران دوره اول متوسطه استان فارس، براساس یافته‌های بخش کیفی و جمع‌بندی نظرات خبرگان، پرسشنامه‌ای محقق ساخته، طراحی و استفاده گردید. در تأیید پایایی این پرسشنامه، میزان ضریب آلفای کرونباخ 99/0 محاسبه گردید. یافته‌ها در بخش کیفی با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در بخش کمی جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارآماری26 Spss و PLS-Smart استفاده شد. یافته‌ها در بخش کیفی شامل4 مضمون فراگیر(عوامل فردی-شخصیتی، شایستگی‎های حرفه‌ای، عوامل سازمانی و عوامل محیطی)‌و14مضمون سازماندهنده‌(ارزشی، نگرشی، انضباطی، دانش فنی، مسئولیت‌پذیری، همدلی، روابط میان فردی، مدیریتی– راهبردی، مدیریتی– تخصصی، مدیریتی– عملیاتی، مدیریتی– ارتباطی، سیاسی قانونی، فرهنگی اجتماعی، فناوری اطلاعات)‌بودند‌ که در بخش یافته‌های کمی، روایی هر یک از مضامین اخلاق حرفه‌ای با روش تحلیل عاملی اکتشافی، سلسله مراتبی و تاییدی محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که از بین مولفه‌های اخلاق حرفه‌ای، عوامل سازمانی بیشترین سهم را در مدل اخلاق حرفه‌ای مدیران دارد و پس از آن مولفه شایستگی‌های حرفه‌ای، عوامل فردی- شخصیتی و عوامل محیطی به ترتیب بیشترین سهم و نقش را در مدل داشتند.‌ پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تجربه ای بدنمند از تفاوت جنسیتی رفتار و ادراکات حسی دانش آموزان دبستانی از فضای خانه و رفتار خانواده با تاکید بر مدیریت آموزشی (مطالعه موردی دانش آموزن 7-9 سال دختر و پسر مدارس رشت)
        سید کسری میرپادیاب معین ادهم کسمایی محمدرضا تبادار محمدرضا خوش زاد مرکیه
        این پژوهش به دنبال آن است تا بتواند تحلیل درستی را با مشاهده و تجربه ی بدنمند نگارنده جهت رسیدن به فهم تفاوت جنسیتی رفتار و ادراک دانش آموزان ابتدایی از مفهوم خانه و خانواده در ترسیم های آن ها دست یابد. به نحوی که ببینیم کودک چگونه هستی خود و خانواده را درون خانه درک می چکیده کامل
        این پژوهش به دنبال آن است تا بتواند تحلیل درستی را با مشاهده و تجربه ی بدنمند نگارنده جهت رسیدن به فهم تفاوت جنسیتی رفتار و ادراک دانش آموزان ابتدایی از مفهوم خانه و خانواده در ترسیم های آن ها دست یابد. به نحوی که ببینیم کودک چگونه هستی خود و خانواده را درون خانه درک می کند. بنابر این نگارنده مانند یک بومی در بین بومیان تلاش کرد تا در بین دانش آموزان مقطع ابتدایی حضور یابد و علاوه بر این که رفتارشان را مورد بررسی قرار داد تمایز جنسیتی ادراک آن ها را در هنگام ترسیم نقاشی کودکانه مورد کنکاش قرار داده است. در این پژوهش که جامعه ی آماری آن 172 کودک در مقطع ابتدایی به صورت 86 نفر پسر و 86 نفر دختر بودند. داده ها با روایت پردازی های مردم نگاری در قالب واحد های گلچین فیلد نوت- کامنتاری ارائه و مورد تحلیل قرار گرفته است، و سپس با تحلیل محتوی آثار نقاشی دانش آموزان پارامتر های تمایز ادراک جنسشان را شناسایی کردیم و میزان دقت در ترسیم هر جنسیت را در پارامترها مورد تحلیل قرار دادیم. نتایج منطبق بر مطالعات پیشین مبنی بر تفاوت جنسیتی ادراک است و نشان می دهد که کودکان درک درستی از اندازه، سن، تناسبات و واقعیات دارند و دختران بر عکس پسران به زیبایی ظاهری، جزئیات لباس توجه می کنند و پسران در ترسیم های به سمت واقعیات روی می آورند و وسیله ی نقلیه در ترسیم های آن ها مشاهده می شود.بنابراین می توان نتیجه گرفت که در مدیریت آموزشی پسران و ذختران باید به تفاوت های آموزشی انان باید توجه کرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - اعتباریابی مدل پیشایندهای توسعه اخلاق حرفه‌ای با رویکرد توانمندسازی پرستاران شهر بهبهان
        مرضیه قریب نصراله قشقایی زاده فرانک امیدیان
        هدف پژوهش حاضر اعتبار یابی مدل پیشایندهای توسعه اخلاق حرفه‌ای با رویکرد توانمندسازی پرستاران بیمارستان های شهر بهبهان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی و از بعد جمع‌آوری اطلاعات، مطالعه‌ای توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشج چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر اعتبار یابی مدل پیشایندهای توسعه اخلاق حرفه‌ای با رویکرد توانمندسازی پرستاران بیمارستان های شهر بهبهان می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، یک پژوهش کاربردی و از بعد جمع‌آوری اطلاعات، مطالعه‌ای توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجو پرستاران دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز است که بر اساس اطلاعات کسب شده حدود 470 نفر و نمونه آن، شامل 212 نفر می‌باشد. در این تحقیق از پرسش‌نامه محق ساخته استفاده شد که در 6 خرده مقیاس عوامل آموزش، سبک مدیریت، فرهنگ، هوش اخلاقی، ارزش‌های معنوی و ویژگی‌های روان‌شناختی دسته‌بندی شد. پرسش‌نامه بر اساس مقیاس 5 ارزشی لیکرت تنظیم گردید. برای اطمینان از روایی صوری و محتوایی سؤالات، از نظرات چندین نفر از اساتید، که در این زمینه تخصص داشتند، استفاده شد. همچنین اعتبار سازه پرسش‌نامه مذکور نیز توسط تحلیل عامل اکتشافی مورد تائید قرار گرفت و پایایی پرسش‌نامه از ضریب آلفای کرونباخ مورد تائید قرار گرفت. در روند تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق از نرم‌افزارهای SPSS و AMOS نسخه 23 استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که از تحلیل عاملی اکتشافی که به روش مؤلفه‌های اصلی و با چرخش واریماکس انجام گردید، حاکی از آن بود که یک ساختار شش عاملی، روش مناسبی برای توصیف گویه های پیشایندهای توسعه‌ی اخلاق حرفه‌ای با رویکرد توانمندسازی پرستاران بیمارستان های شهر بهبهان است. این شش عامل بر روی هم 85/70 درصد از واریانس مقیاس را تبیین می‌کند. همچنین از میان مؤلفه‌های مدل پیشایندهای توسعه‌ی مدیریت اخلاق حرفه‌ای با رویکرد توانمندسازی پرستاران شهر بهبهان همبستگی وجود دارد که بیشترین همبستگی مربوط به آموزش و هوش اخلاقی با ضریب 748/0 و کمترین همبستگی بین ارزش‌های معنوی و ویژگی‌های روان‌شناختی با ضریب 587/0 می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شناسایی مولفه های آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان و ارائه الگوی مناسب
        حسین کریمی مژگان عبدالهی فاطمه پرسته قمبوانی رمضان جهانیان
        آموزش، به عنوان اصلی‌ترین پایگاه ایجاد نیروی اقتصادی در اقتصاد دانش‌بنیان است. تامین نیازهای آموزشی مستلزم پیگیری اشکال متعدد کسب دانش است. اقتصاد به پیش‌بینی نیروی انسانی موردنیاز بخش‌های مختلف اجتماعی کمک می‌کند و آموزش در کیفیت جمعیت و توانایی‌ های اکتسابی آنها موثر چکیده کامل
        آموزش، به عنوان اصلی‌ترین پایگاه ایجاد نیروی اقتصادی در اقتصاد دانش‌بنیان است. تامین نیازهای آموزشی مستلزم پیگیری اشکال متعدد کسب دانش است. اقتصاد به پیش‌بینی نیروی انسانی موردنیاز بخش‌های مختلف اجتماعی کمک می‌کند و آموزش در کیفیت جمعیت و توانایی‌ های اکتسابی آنها موثر است. به تناسب نوع و کیفیت محتوای آموزش و پژوهش و میزان آن، سرعت تبدیل اقتصاد منبع‌محور به اقتصاد کارآیی‌محور و در نهایت به اقتصاد دانش‌بنیان و نیز رشد اقتصادی متفاوت می‌باشد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی و از لحاظ گردآوری داده ها ترکیبی(آمیخته) انجام شد. دراین راستا، به شیوه تحلیلی پیشینه(نظری و تجربی) آموزش دانشگاهی و اقتصاد دانش بنیان مورد بررسی قرار گرفت و در بخش میدانی به روش نمونه گیری هدفمند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته 15 نفر از خبرگان شامل اساتید و مدیران پژوهشی دانشگاه آزاد استانهای تهران و البرز ، داده‌های گردآوری شده، به روش تحلیل تم (مضمون) با نرم افزار Nvivo تجزیه و تحلیل گردید پس از شناسایی و استخراج حداقل ده مولفه اصلی و موثر بعنوان عوامل زمینه ای و پیشران هر کدام با پنج مولفه در سه طبقه کلی عوامل زمینه ای؛ عوامل پیشران و خروجی ها و پیامدهای آموزش دانشگاهی مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان طبقه بندی ودر نهایت از روش کمی با نرم افزار smart.pls بمنظور اعتبار یابی مدل محقق ساخته پژوهش استفاده گردید. بر اساس نتایج بدست آمده، چشم اندازهای اقتصاد دانش بنیان به میزان 677/0 بر عوامل زمینه ساز تاثیر دارد. عوامل زمینه ساز به میزان 518/0 بر عوامل پیشران تاثیر دارد. عوامل پیشران به میزان 551/0 بر سرمایه انسانی تاثیر دارد. سرمایه انسانی به میزان 336/0 بر نتایج و پیامدها تاثیر دارد. نتایج و پیامدها به میزان 328/0 بر هدف آرمانی (تقویت توسعه پایدار) تاثیر دارد. همچنین موانع و آسیب‌ها نقش تعدیلگر به میزان 346/0 دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ارائه مدل سنجش مدیریت سرمایه انسانی در آموزش و پرورش شهرستان بوشهر به منظور ارتقای سطح رتبه‌بندی معلمان
        نگار زائری فرانک امیدیان سیده سپیده جعفری
        سرمایه انسانی موضوعی مهم برای تمام سازمان ها و نهادی های آموزشی است. امروزه صاحب نظران به این عقیده رسیدند که سرمایه انسانی نقش اول در توسعه جوامع دارد زیرا وقتی تمام ابزارها و امکانات لازم مهیا باشد و سرمایه انسانی مناسب شکل نگیرد شرایط توسعه اتفاق نخواهد افتاد. بر این چکیده کامل
        سرمایه انسانی موضوعی مهم برای تمام سازمان ها و نهادی های آموزشی است. امروزه صاحب نظران به این عقیده رسیدند که سرمایه انسانی نقش اول در توسعه جوامع دارد زیرا وقتی تمام ابزارها و امکانات لازم مهیا باشد و سرمایه انسانی مناسب شکل نگیرد شرایط توسعه اتفاق نخواهد افتاد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل سرمایه انسانی حرفه ای در آموزش و پرورش به منظور ارتقای سطح رتبه بندی معلمان انجام پذیرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی–بنیادی؛ از نظر روش جمعآوری داده‌ها توصیفی – پیمایشی و از نظر نوع داده، ترکیبی (کیفی-کمی) بود. جامعۀ آماری بخش کیفی پژوهش، شامل 20 نفر از خبرگان آموزش‌ و پرورش بود که به روش هدفمند، انتخاب شدند. جامعۀ آماری پژوهش در بخش کمی، شامل کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر تهران بود که با استفاده از جدول مورگان و نمونه گیری خوشه ای مرحله ای، تعداد 300 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی مورد تایید قرار گرفت. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی کدگذاری نظری بود و در بخش کمی، از آزمونهایی نظیرتی تک نمونه ای بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که مولفه های تشکیل دهنده ارائه مدل سرمایه انسانی حرفه ای در آموزش و پرورش به منظور ارتقای سطح رتبه بندی معلمان شامل مولفه های مهارتی، نگرشی- اخلاقی و مدیریتی بود. در نهایت مدل مفهومی برای این پژوهش ترسیم گردید. می توان نتیجه گرفت برای ارتقای سرمایه انسانی در آموزش و پرورش و تاثیر آن در نظام رتبه بندی، پرداختن به مولفه های مهارتی، نگرشی- اخلاقی، مدیریتی و مهارتی بسیار قابل توجه است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی اثرات جهانی‌شدن و لزوم مدیریت آموزش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش
        ابراهیم شیخ بهائی جهانبخش رحمانی زهره سعادتمند
        موضوع جهانی‌شدن به‌عنوان یکی از واقعیت‌های جامعه بشری در زمان حاضر قلمداد می‌شود. جهانی‌شدن فراتر از مرزها عمل می‌کند و همین موجب شکنندگی بسیاری از حوزه‌های زندگی جوامع و تحت تأثیر قرار گرفتن آن شده است. این واقعیت همراه با فرصت‌ها و تهدیدهایی برای جوامع است که توجه به چکیده کامل
        موضوع جهانی‌شدن به‌عنوان یکی از واقعیت‌های جامعه بشری در زمان حاضر قلمداد می‌شود. جهانی‌شدن فراتر از مرزها عمل می‌کند و همین موجب شکنندگی بسیاری از حوزه‌های زندگی جوامع و تحت تأثیر قرار گرفتن آن شده است. این واقعیت همراه با فرصت‌ها و تهدیدهایی برای جوامع است که توجه به آن جدی و ضروری است. جهانی‌شدن در حوزه آموزش دارای تأثیرات عمیقی بوده است به‌گونه‌ای که همه نظام‌های آموزشی نسبت به جهانی‌شدن آموزش و تغییرات پیش رو آگاه شدند. هدف اصلی این پژوهش نیز بررسی اثرات جهانی‌شدن و لزوم مدیریت آموزش با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بود. این پژوهش با کیفی و تحلیل مضمون انجام گرفت. همچنین به لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش تمام متون اسناد سند تحول بنیادین قوانین مرتبط به آموزش‌وپرورش در راستای جهانی‌سازی در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی بود. مراحل تجزیه‌وتحلیل نیز با روش کدگذاری انجام شد. برای اعتبار یافته‌ها ابتدا محقق خود مجدد به کدگذاری پرداخت و تمام مراحل کدگذاری‌ها را در اختیار چند استاد برجسته حوزه تعلیم و تربیت قرارداد تا به داوری و بیان دیدگاه خود راجع یافته‌ها بپردازند که این امر با برخی تغییرات و اصلاحات همراه بود. همچنین برای پایایی نیز چند متن به‌تصادف انتخاب شد و همراه با کدگذار دیگری به کدگذاری مجدد پرداخته شد که ضریب توافق 79/0 حاصل شد. یافته‌ها نشان داد مضامین آموزشی جهانی شدن شامل(بازمهندسی آموزشی و سیاستی، اصلاح محتوا و توسعه ظرفیت پژوهش و نوآوری)؛ مضامین تربیتی شامل (تعمیق تربیت و آداب اسلامی و تربیت شهروند جهانی) و مضامین فرهنگی شامل(تنوع‌بخشی، افزایش مشارکت، ارتقای منزلت اجتماعی و افزایش نقش شوراها) است. پرونده مقاله