• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین زندگی و مرگ شرافتمندانه سازمانها با رویکرد استعاره ای ققنوس :موردمطالعه سازمانهای آموزشی
        علی کارگر زنجانی رستم قره داغی زهرا قاسمی
        زمینه: هرچند سازمانها نقش عمده ای را در جهان نوین ما ایفاء می کنند و حضور آنها هر بخشی از زندگی اجتماعی کنونی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما وجود سازمانی ضرورت خواهد داشت که جامعه به آن نیاز داشته باشد و درصورت حذف ، خلاء آن به طور جدی احساس شود.هدف : این مقاله در صدد تب چکیده کامل
        زمینه: هرچند سازمانها نقش عمده ای را در جهان نوین ما ایفاء می کنند و حضور آنها هر بخشی از زندگی اجتماعی کنونی را تحت تأثیر قرار می دهد، اما وجود سازمانی ضرورت خواهد داشت که جامعه به آن نیاز داشته باشد و درصورت حذف ، خلاء آن به طور جدی احساس شود.هدف : این مقاله در صدد تبیین مفهوم زندگی و مرگ شرافتمندانه ی سازمانهای آموزشی به مثابه یک فرصت برای مصرف و تخصیص بهینه منابع، برکاهش هزینه های ناکارآمدی، اسراف و کهولت روشهای منسوخ شده آنها می باشد. روش: پژوهش حاضر از نظر روش اکتشافی(شامل عملیات خواندن متون ، مصاحبه های اکتشافی و روش تکمیلی) وازنوع تحلیل مضمون بوده و برای بسط واقع انگارانه موضوع، روش داستان پردازی را بکار می برد.یافته ها:. در این راستا از رویکرد استعاره ای ققنوس برای درک رفتارهای سازمان در مواجهه با مرگ برنامه ریزی شده استفاده گردیده و قابلیت نسبی آن برای توضیح بعضی از وجوه رفتاری و ساختاری سازمان ارزیابی گردیده است.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که سازمانهای سبز بر عکس سازمانهای نامیرا به هنگام پایان مأموریت، مرگ شرافتمندانه ای را برمی گزینند تا سایر سازمانها زندگی بهتری داشته باشند طراحان سازمان بایستی به گونه ای برنامه ریزی دقیق برای سازمانهای میرا چون سازمان نهضت سواد آموزی داشته باشند که این سازمانها پس از انجام وظایف و مأموریت، تسلیم مرگ شرافتمندانه شده تا بتوانند در شأن نهادی خودشان، حیات اجتماعی ایرانیان را به وجهی پایدار و با قالبی جدید، تحت تأثیر قرار دهند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اعتبارسنجی مدل استقرار مدیریت ناب در آموزش و پرورش از نظر متخصصان
        سمانه قلی مسگرها رمضان جهانیان مهتاب سلیمی
        مدیریت ناب رویکرد نوین جهت بهبود عملکرد سازمان ها می باشد، مدیریت ناب با حداقل سازی هزینه ها حرکت به سوی بهره وری و تعالی سازمانی را فراهم می کند. از رویکرد مدیریت ناب در سازمان های تولیدی برای بهره وری و تعالی سازمانی بهره بسیار گرفته شده است ولی متاسفانه در حوزه سازما چکیده کامل
        مدیریت ناب رویکرد نوین جهت بهبود عملکرد سازمان ها می باشد، مدیریت ناب با حداقل سازی هزینه ها حرکت به سوی بهره وری و تعالی سازمانی را فراهم می کند. از رویکرد مدیریت ناب در سازمان های تولیدی برای بهره وری و تعالی سازمانی بهره بسیار گرفته شده است ولی متاسفانه در حوزه سازمان های خدماتی به ویژه سازمان های آموزشی در ایران تحقیقات اندکی انجام شده است. در این مقاله مدل پیشنهادی استقرار مدیریت ناب متناسب با آموزش و پرورش که از هفت مولفه : مدیریت و رهبری، ساختار، منابع انسانی، ارتباطات، تکنولوژی، فرایند و فرهنگ سازمانی تشکیل گردیده است مورد اعتبارسنجی از نظر متخصصان قرار می گیرد.این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع پیمایشی است و همچنین از نظر نوع و شیوه گردآوری و تحلیل داده ها در زمره پژوهش های کمی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را متخصصان و خبرگان حوزه مدیریت آموزش به تعداد 20 نفر می باشد که با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته با آلفای کرونباخ 0.75 بود. نتایج نشان داد مدل استقرار مدیریت ناب در آموزش و پرورش اعتبار مناسبی دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های ارتقاء مهارتهای مدیریتی مدیران شرکت مترو در قالب یک الگوی مفهومی و پارادایمی
        حمیدرضا اسد امیرحسین محمودی بهارک شیرزاد فاطمه حمیدی فر
        هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبرگان، متخصصین و چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر شناسایی ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های مهارتهای مدیریتی مدیران در قالب ارائه الگوی مفهومی و پارادایمی بود. روش پژوهش از نظر ‌هدف ‌کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها، توصیفی است که با رویکرد پیمایشی مقطعی انجام گرفت. ‌جامعه ‌آماری ‌‌شامل خبرگان، متخصصین و افراد آگاه در زمینه مهارتهای مدیریتی مدیران بود. روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند بودکه30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها بصورت سند پژوهی ومیدانی و ابزار گردآوری داده ها شامل مصاحبه نیمه سازمان یافته بودو پرسشنامه گردآوری داده ها از طریق روش داده بنیاد با رهیافت نظامند انجام شد. روایی پژوهش ااز روش سه سویه سازی و پایایی آن نیز به روش توافق بین کدگذاران تعیین شده است. برای ‌تحلیل‌ داده‌های کیفی ‌از فراترکیب ، تحلیل مضمون ‌و نرم افزار MAXQDIA ‌استفاده‌ شد. در نهایت 3 بعد، 13 مولفه و 65 شاخص نهایی شد. ‌نتایج ‌نشان ‌داد ‌که ابعاد مهارتهای مدیریتی مدیران شامل بعد فردی ( خود آگاهی، مدیریت استرس، مدیرت حل اثربخش مساله ) بعد میان فردی ( مهارت ارتباطات سازنده ، مهارت انگیزش اثربخش ، مهارت تاثیر گذاری، مهارت مدیریت تضاد )و بعد گروهی (مهارت تفویض اختیار، مهارت تیمی ، مهارت هدایت تغییر مثبت ، بکارگیری تکنولوژی، بکارگیری الزامات مدیریتی) بود. با توجه به ابعاد و مولفه‌ها الگوی مفهومی و پارادایمی ارایه شد که برازش مطلوبی برخوردار بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی الگوی آموزش کارآفرینی برای موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط
        علی شعبانی کلاته ملا محمد قلی فریدون آزما پرویز سعیدی طیبه تجری
        هدف پژوهش ارائه الگوی آموزش کارآفرینی برای موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط است. با بررسی مدلها و نظریات مربوط به عوامل موثر در ایجاد کارآفرینی و مصاحبه اکتشافی با صاحبنظران، ابعاد و شاخص های اولیه را شناسایی و الگوی اولیه تدوین، سپس پانل دلفی متشکل از 20 نفر از خبرگان چکیده کامل
        هدف پژوهش ارائه الگوی آموزش کارآفرینی برای موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط است. با بررسی مدلها و نظریات مربوط به عوامل موثر در ایجاد کارآفرینی و مصاحبه اکتشافی با صاحبنظران، ابعاد و شاخص های اولیه را شناسایی و الگوی اولیه تدوین، سپس پانل دلفی متشکل از 20 نفر از خبرگان تشکیل شد. پرسشنامه ها توزیع و نظرات تجزیه و تحلیل گردید. نتیجه نشان داد آموزش کارآفرینی برای کسب و کارهای کوچک و متوسط متشکل از ابعاد مهارتهای it ، فنی، کارآفرینی و مدیریتی است. این ابعاد از 47 شاخص تشکیل شده است. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزاراس پی اس اس وآلفای کرونباخ 0.89 بدست آمد. برای تعیین اولویت ابعاد و شاخص های تشکیل دهنده از تکنیک مقایسات زوجی در نرم افزار اکس پرس چویس استفاده شد. نتیجه نشان داد مهارتهای کارآفرینی مهمترین نقش را در ایجاد شغل های کوچک و متوسط ایفا می نمایند. برای تعیین اثربخشی مدل، نمونه 384 تایی از دانش آموختگان انتخاب و پرسشنامه نهایی ارائه، دراین حالت اختلاف نمرات قبل و بعدآموزش بعنوان متغیر وابسته در نظرگرفته شد. با استفاده از نرم افزاراس پی اس اس و تحلیل رگرسیون چندگانه، رابطه مثبت بین آموزش کارآفرینی با مهارتهای فوق تأئید شد. نتایج مدلسازی با نرم افزار آموس نیز معنادار بودن رابطه مثبت بین مهارتها و آموزش کارآفرینی با موفقیت و استراتژیهای کسب و کارهای کوچک ومتوسط را نشان دادند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - الگویابی ساختاری نواندیشی بر تغییر سازمانی با نقش میانجی خلاقیت مدیران مدارس
        سیده خدیجه معافی مدنی سعیده سعادتی
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر نواندیشی بر تغییر سازمانی با نقش میانجی خلاقیت مدیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونین مقاطع متوسطه اول و دوم (286N=) در شهرستان تنکابن بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب 165 ن چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر نواندیشی بر تغییر سازمانی با نقش میانجی خلاقیت مدیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه مدیران و معاونین مقاطع متوسطه اول و دوم (286N=) در شهرستان تنکابن بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با تخصیص متناسب 165 نفربه عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه نواندیشی مشاوره کسب و کار (1393) (پایایی 735/0)، تغییر سازمانی دانهام و همکاران (1989) (پایایی 721/0)، خلاقیت تورنس (1979) (پایایی760/0) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به روش مدل‌یابی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart PLS3 انجام شد. یافته ها نشان داد، که نو اندیشی بر تغییر سازمانی با نقش میانجی خلاقیت اثر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - شناسایی و اولویت بندی مهارت های رهبران آموزشی مدارس
        حامد رنجبر نادر سلیمانی حمید شفیع زاده
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین مهارت های رهبران آموزشی و با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و صاحبنظران متخصّص و دارای دستاورد علمی در حوزۀ رهبری و مدیریت آموزشی در داخل و خارج از کشور، و در بخش کمّی، تعداد 200 نفر از مدیران با سابقه چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف شناسایی مهمترین مهارت های رهبران آموزشی و با روش آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اساتید و صاحبنظران متخصّص و دارای دستاورد علمی در حوزۀ رهبری و مدیریت آموزشی در داخل و خارج از کشور، و در بخش کمّی، تعداد 200 نفر از مدیران با سابقه مدارس متوسطه شهرستان گرمسار در سال تحصیلی 99-98 بود. روش نمونه گیری در بخش کیفی از نوع گلوله برفی و حجم نمونه با اشباع نظری 15 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمّی، پرسشنامه ساختارمند بود که روایی آن از طریق ارائه به سه نفر از اساتید صاحبنظر در موضوع تحقیق تائید و اعتبار آن نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (82/0 ) در حد مطلوب بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها، در بخش کیفی از روش های کدگذاری باز، محوری و گزینشی، و در بخش کمّی از آزمون فریدمن استفاده شد. نتایج حاصل از اجرای این پژوهش نشان داد که از بین مهارت های رهبران آموزشی، مهارت های بین فردی بترتیب دارای بیشترین اولویت و مهارت های ذهنی-رفتاری، مهارت های سازمانی و مهارت های حرفه ای-تخصصی بترتیب در رتبه های بعدی طبقه بندی شده اند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طراحی و اعتبار سنجی مدل تاثیر کیفیت خدمات آموزشی بر تحلیل رفتگی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه های استان اردبیل)
        سولماز ودودی سعید صفاریان همدانی مریم تقوایی یزدی
        هدف از پژوهش حاضر ،ارائه مدلی برای شناسایی ابعاد و فرایند کیفیت خدمات آموزشی بر تحلیل رفتگی دانشجویان دانشگاه های استان اردبیل بود.به منظور نیل به این هدف از روش آمیخته (اکتشافی)استفاده شد.جامعه آماری پژوهش اساتید علوم تربیتی و روانشناسی و مدیران آموزش دانشگاه های استان چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر ،ارائه مدلی برای شناسایی ابعاد و فرایند کیفیت خدمات آموزشی بر تحلیل رفتگی دانشجویان دانشگاه های استان اردبیل بود.به منظور نیل به این هدف از روش آمیخته (اکتشافی)استفاده شد.جامعه آماری پژوهش اساتید علوم تربیتی و روانشناسی و مدیران آموزش دانشگاه های استان اردبیل بود که در بخش کیفی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 19 نفر تحت مصاحبه قرار گرفتند و در بخش کمی از بین 40000نفردانشجویان دانشگاه های کل استان اردبیل با توجه به جدول مورگان تعداد 264نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی،مصاحبه نیمه سازمان یافته بود که از روش بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد و در بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی ضریب آلفای کرونباخ آن 80/0بود.به منظور تحلیل یافته های پژوهش در مرحله کیفی از روش تحلیل سیستماتیک که مبتنی بر کدگذاری باز ،محوری و گزینشی است،استفاده شد.و در مرحله کمی از مدل معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار های لیزرل8.5 و اکسپرت چویس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت..یافته ها در مرحله کیفی نشان داد که کیفیت خدمات آموزشی بر تحلیل رفتگی دانشجویان دانشگاه های استان اردبیل دارای 2 بعد اساسی (کیفیت خدمات آموزشی،تحلیل رفتگی دانشجویان )می باشد. کیفیت خدمات آموزشی به طور غیر مستقیم از طریق امکانات ،پاسخگویی،جامع نگری،توانمندسازی،عوامل ملموس،همدلی،تدریس با کیفیت و تضمین دارای تاثیر معناداری است.و تحلیل رفتگی دانشجویان به طورغیرمستقیم ازطریق متغیرهای ناکارآمدی آموزشی،رضایت شغلی،بدبینی آموزشی،استانداردسازی،انگیزش،نیروی انسانی،ارائه خدمات و خستگی هیجانی دارای تاثیر معناداری می باشد.سایر یافته ها نیز نشان داد که در الگوی مرحله کمی پژوهش،روابط ارائه شده در قالب فرضیه های منبعث از تحلیل یافته های کیفی بررسی و تایید شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مهم ترین مولفه های یک مدل اثر بخش برای مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان
        مهرداد علی پناه ابراهیم پورحسینی حسین مهرداد
        تحقیق حاضر با هدف تعیین مهم ترین مولفه های یک مدل اثربخش برای مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان می باشد. روش تحقیق پیمایشی از نوع اکتشافی- تاییدی بود. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق شامل 11 نفر از خبرگان و کارشناسان رشته‌ی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی و جامعه چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف تعیین مهم ترین مولفه های یک مدل اثربخش برای مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان می باشد. روش تحقیق پیمایشی از نوع اکتشافی- تاییدی بود. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق شامل 11 نفر از خبرگان و کارشناسان رشته‌ی علوم تربیتی و مدیریت آموزشی و جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 411 نفر (211 مرد و 200 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، با استفاده از آزمون کوکران، تعداد 199 نفر (102 مرد و 97 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک دو نرم‌افزار SPSS و LISREL صورت پذیرفت. روایی ابزار داده‌ها به تایید خبرگان و کارشناسان رسید و پایایی آن نیزبا آزمون آلفای کرونباخ 96/0 بود. نرمال بودن جامعه آماری به وسیله‌ی آزمون چولگی سنجیده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) استفاده شد. نتایج نشان داد که مهم ترین مولفه های یک مدل اثربخش برای مدیران دوره دوم متوسطه عبارتند از : 5 مولفه (مهارت‌های کاربردی، مهارت‌های مدیریت و رهبری، توانایی های هوشی و فکری، توانایی‌های شخصیتی و مهارت‌های ارتباطی) دارای برازش مناسب در بین مدیران مدارس دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - میزان تناسب ابعاد و مؤلفه‌های مدل توسعه سرمایه فکری در مدارس ابتدایی کشور از نظر متخصصان علوم تربیتی و آموزش و پرورش
        علی شکوهی رمضان جهانیان
        سرمایه فکری توانایی ذهنی جمعی یا دانش کلیدی به‌ صورت یک مجموعه است که از مجموع دانش اعضای سازمان و کاربرد دانش آن‌ها نشاًت‌گرفته است و اساساً یک دستاورد اجتماعی است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تناسب ابعاد و مؤلفه‌های مدل توسعه سرمایه فکری در مدارس ابتدایی کشور از چکیده کامل
        سرمایه فکری توانایی ذهنی جمعی یا دانش کلیدی به‌ صورت یک مجموعه است که از مجموع دانش اعضای سازمان و کاربرد دانش آن‌ها نشاًت‌گرفته است و اساساً یک دستاورد اجتماعی است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تناسب ابعاد و مؤلفه‌های مدل توسعه سرمایه فکری در مدارس ابتدایی کشور از نظر متخصصان علوم تربیتی و آموزش و پرورش بود. برای اعتبارسنجی درونی الگوی آموزشی، تعداد 26 نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان دکتری رشته های علوم تربیتی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت آموزشی و مدیران مدارس ابتدایی شاغل در استان البرز، با روش هدفمند انتخاب شدند. برای اعتباریابی درونی مدل از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. به منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه از روش تحلیل تم استفاده گردید. همچنین برای تحلیل آماری پاسخ های داده شده به سوالات پرسشنامه از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. در نهایت استخراج مقولات و زیرمقوله‌ها توسط اساتید راهنما و مشاوره مورد بررسی و اعتبار اولیه قرار گرفت. مقوله‌های نهایی شامل عوامل فردی، عوامل رابطه ای و عوامل ساختاری احصا شدند. پرونده مقاله