هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رهبری زهر آگین با مدیریت برداشت در دانشگاه آزاد واحد اصفهان بود. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی(مدل سازی معادله ساختاری( بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه کارکنان شاغل در دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) به تعداد 550 نفر تشکیل دادند که از طریق فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 242 نفر به عنوان نمونه از طریق روش تصادفی ساده انتخاب شدند و ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد رهبری زهرآگین اشمیت (2008 (وپرسشنامه استاندارد مدیریت برداشت بولینو و ترانلی(1999) بود . که روایی پرسشنامه ها بر اساس روایی محتوایی با استفاده از نظر صاحب نظران،صوری بر مبنای دیدگاه تعدادی از جامعه آماری و سازه با روش تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفتند و پس از اصلاحات لازم روایی مورد تائید قرار گرفت و از سوی دیگرپایایی پرسش نامه ها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب برای رهبری زهرآگین 90/0 و مدیریت برداشت88/0 برآورد شد و تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی مشتمل بر ضریب همبستگی پیرسون و الگوسازی معادله ساختاری (SEM )انجام گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که رهبری زهرآگین با مدیریت برداشت دربین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان رابطه معنی دار داشت(p<0/05) و همچنین نتایج نشان داد که ابعادرهبری زهرآگین(رهبری توهین آمیز، غیر قابل پیش بینی، رهبری خودکامه، خودشیفتگی و جاه طلبی )با ابعاد مدیریت برداشت(ارتقاء خود،خود شیرینی،تظاهر به نمونه بودن،تهدید و ارعاب و تظاهر به ناتوانی )در بین کارکنان دانشگاه آزاد واحد اصفهان(خوراسگان) رابطه معنی دار داشت (p<0/05 )و نتایج حاصل از الگوسازی معادله ساختاری((SEMنشان داد که رهبری توهین آمیز، غیر قابل پیش بینی، رهبری خودکامه، خودشیفتگی و جاه طلبی به صورت مستقیم با ارتقاء خود،خود شیرینی،تظاهر به نمونه بودن،تهدید و ارعاب و تظاهر به ناتوانی دارای رابطه بودند.
پرونده مقاله
هدف اصلی از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه های فرهنگ سازمانی اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه است. این پژوهش از جمله پژوهش های کیفی است که از نظر هدف در رده پژوهش های کاربردی و از نظر روش انجام در رده پژوهش های توصیفی و از نظر گردآوری داده ها و چکیده کامل
هدف اصلی از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفه های فرهنگ سازمانی اعضاء هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه است. این پژوهش از جمله پژوهش های کیفی است که از نظر هدف در رده پژوهش های کاربردی و از نظر روش انجام در رده پژوهش های توصیفی و از نظر گردآوری داده ها و جمع بندی روش گراندد تئوری یا زمینه بنیاد است. برای شناسایی مؤلفه های فرهنگ سازمانی در این پژوهش: در گام اول با مراجعه به متون تخصصی فرهنگ سازمانی از جمله مقالات داخلی و خارجی ، کتاب ها و نشریات معتبر، شاخص های فرهنگ سازمانی شناسایی، بررسی و با روش مطالعه کرنل خلاصه نویسی شد. در این مرحله حدود 400 مؤلفه تا حد اشباع نظری شناسایی شد. در گام دوم برای اطمینان از موثر بودن شاخص های شناسایی شده به عنوان فرهنگ سازمانی از روش مصاحبه عمیق کانونی بین خبرگان استفاده شد . خبرگان برگزیده ،گروهی از کارشناسان امر مدیریت آموزشی بودند که سال ها در مشاغل آموزشی سابقه داشته و در رابطه با شاخص ها و مؤلفه های منتخب، با تجربه و صاحب نظر و دارای مقالات متعدد در این زمینه بودند. در گام دوم پژوهش با توجه به نتایج مصاحبه کانونی با خبرگان تعدادی از مؤلفه ها ریزش پیدا کرد و در نهایت تعداد11بعد و 136 مؤلفه فرهنگ سازمانی اعضاء هیأت علمی دانشگاه مشخص و شناسایی گردید.
پرونده مقاله
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با کیفیت تدریس معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان دورود می باشد . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 165 نفر معلم و 41 نفر از مدیران مقطع متوسطه اول شهرستان د چکیده کامل
هدف از انجام تحقیق حاضر، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران با کیفیت تدریس معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان دورود می باشد . این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل 165 نفر معلم و 41 نفر از مدیران مقطع متوسطه اول شهرستان دورود است که به دلیل محدودیت هر دو گروه نمونه گیری انجام نشد و تمامی افراد جامعه به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه سبک رهبری سالزمن و اندر کولک و پرسشنامه استاندارد کیفیت تدریس بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب مقدار 89/0و 86/0 به دست آمد. جهت تجزیه و تحلیل داده های تحقیق، از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک رهبری مدیران با کیفیت تدریس معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان دورود رابطه معنی داری وجود دارد. (0001/0P=). بر اساس یافته های پژوهش چنین نتیجه گیری می شود که سبک رهبری مدیران مدارس می تواند بر کیفیت تدریس معلمان تاثیر مثبت داشته باشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر پیش بینی بهره وری معلمان بر اساس مولفه های سرمایه اجتماعی و فکری می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، معلمان مدارس شهرستان پارس آباد مغان بود که از میان آن نمونه ای چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر پیش بینی بهره وری معلمان بر اساس مولفه های سرمایه اجتماعی و فکری می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش، معلمان مدارس شهرستان پارس آباد مغان بود که از میان آن نمونه ای به حجم 300 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه های استاندارد بود. یافته های پژوهش بیانگر این است که به طور کلی سرمایه های اجتماعی و فکری بهره وری معلمین را پیش بینی می کند و هریک از مولفه های متغیرهای پیش بین، سرمایه های اجتماعی (r=0/31) و فکری (r=0/28) به طور مثبت و معنادار متغیر ملاک را پیش بینی می کنند. در نتیجه امروزه با توجه به تغییرات محیطی که سازمانها بخصوص سازمانهای آموزشی با آن روبرو هستند. مدیران آموزش و پرورش برای افزایش عملکرد و بهره وری معلمان، باید سرمایه های فکری و اجتماعی را در معلمان نهادینه کنند. زیرا امروزه دلیل اینکه سازمانها در مقابل تغییرات محیطی مقاوم بوده و عملکرد کارکنانشان افزایش یافته ارج نهادن به سرمایه های جدیدی همچون سرمایه اجتماعی و فکری در داخل سازمان بوده است.
پرونده مقاله
روی آوردن به بین المللی سازی در نظام آموزشی عالی ایران یک ضرورت است که شناخت سایر ملل و فرهنگها، شناخت نیاز جامعه جهانی و توان پاسخگویی به آ نها و تبدیل ایران به قدرت علمی اول منطقه در راستای عملیاتی نمودن اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور از دلایل اصلی این ضرورت هستند. چکیده کامل
روی آوردن به بین المللی سازی در نظام آموزشی عالی ایران یک ضرورت است که شناخت سایر ملل و فرهنگها، شناخت نیاز جامعه جهانی و توان پاسخگویی به آ نها و تبدیل ایران به قدرت علمی اول منطقه در راستای عملیاتی نمودن اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور از دلایل اصلی این ضرورت هستند. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت داده ها، کیفی است. مشارکت کنندگان 18نفر خبره دانشگاهی بودند که نمونه گیری به دو صورت هدفمند و گلوله برفی تا حد اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش مصاحبه های نیمه ساختاریافته بوده است. که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و به منظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافته ها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات اساتید و خبرگان آشنا با این حوزه و متخصصان استفاده شده است. عمده ترین یافته ها حاکی از این است که مجموع کدهای بدون تکرار 200 مورد بوده که بر اساس تشابهات مفهومی 126 مفاهیم آزاد از میان آنها استخراج و این مفاهیم در قالب 2 مولفه اصلی (شاخص روبنایی و شاخص زیربنایی) و 14 مولفه فرعی (10 تاروبنایی؛ شاخص های درونداد؛ و 4 تا زیربنایی ؛شاخص های برونداد ؛دسته بندی و براساس مولفه های بین المللی سازی آموزش عالی بدست آمده است. مولفه های شناسایی شده شامل دو عامل درونداد و بیرونداد است که عوامل درونداد به طور مستقیم بر بین المللی سازی تاثیر مستقیم دارد و عوامل برونداد به طور غیرمستقیم تاثیرگذار است.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحوّلآفرین و سرمایه اجتماعی با فرهنگ سازمانی مرکز آموزش عالی خدیجه کبری(س) دزفول بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل هر 20 نفر کارکنان اداری و اساتید این مرکز است که به دلیل مطالعه موردی و کم بودن تعداد ب چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رهبری تحوّلآفرین و سرمایه اجتماعی با فرهنگ سازمانی مرکز آموزش عالی خدیجه کبری(س) دزفول بود. روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش شامل هر 20 نفر کارکنان اداری و اساتید این مرکز است که به دلیل مطالعه موردی و کم بودن تعداد به صورت سرشماری همه آنها و همچنین از بین اساتید این مرکز به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 80 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامهی فرهنگ سازمانی دنیسون (2000)، رهبری تحوّلآفرین مروی (1391) و سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998) است. روایی پرسشنامهها توسط کارشناسان و اساتید متخصص مورد تأئید و پایایی پرسشنامهها با استفاده از روش آلفای کرنباخ به ترتیب 76/0، 73/0 و 76/0 بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزار SPSS23در دو بخش تحلیل توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و تحلیل استنباطی (آزمون رگرسیون خطی و همبستگی و ضریب همبستگی چندگانه پیرسون) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه معناداری بین رهبری تحوّلآفرین و سرمایه اجتماعی با فرهنگ سازمانی وجود دارد؛ رابطه معناداری بین سن و تحصیلات با فرهنگ سازمانی مشاهده نشد؛ همچنین رهبری تحوّلآفرین و سرمایه اجتماعی سبب افزایش فرهنگ سازمانی می شود و سن و تحصیلات بر فرهنگ سازمانی مؤثّر نمیباشند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، روسا و کارشناسان آموزش در واح چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامین اجتماعی انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها توصیفی - پیمایشی محسوب میشود. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونین، روسا و کارشناسان آموزش در واحدهای ستادی و اجرایی و سوپروایزرین آموزشی بیمارستانهای تابعه سازمان تامین اجتماعی (420 نفر) بوده است. حجم نمونه آماری مطابق جدول مورگان 200 نفر برآورد و از طریق روش نمونهگیری تصادفی – طبقهای انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، شامل 17 مولفه و 126 گویه استفاده شد. روایی صوری پرسشنامه از طریق اجرای آزمایشی، روایی محتوایی از طریق مرور جامع ادبیات و قضاوت خبرگان و روایی سازه توسط تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 97/0 برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (جداول فراوانی، میانگین، واریانس، انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف اسمیرنف و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) استفاده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها در سطح 0.01، 17 بعد و 117 مولفه را بعنوان ابعاد و مولفههای آموزش ناب در سازمان تامین اجتماعی نشان داد که میزان اثرات کلی این ابعاد برابر 73/63 درصد بوده و بعد جریان ارزش (شناسایی اتلافها و فعالیتهای ارزشآفرین) بالاترین سهم (52/84) و بعد مدیریت منابع انسانی کمترین سهم (48/0) را داشت. بررسی وضعیت آموزش در سازمان تامین اجتماعی نشان داد که مقادیر هریک از ابعاد کمی بالاتر از میانگین جامعه میباشد لیکن هنوز با وضعیت مطلوب فاصله دارد. بدین ترتیب ضمن ارائه سازوکارهای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب، مدل نهایی ارتقاء کیفیت آموزش بر اساس تفکر ناب در سازمان تامیناجتماعی طراحی، درجه تناسب مدل ارائهشده مشخص و برازش آن با نتیجه عالی مورد تایید قرارگرفت.
پرونده مقاله