هدف پژوهش حاضرتبیین رابطه اخلاق حرفهای وسلامت سازمانی با اثر بخشی کارکنان اداره کل آموزش وپرورش فارس میباشد که به روش همبستگی به اجراگذاشته شده است جامعه آماری پژوهش حاضرشامل 300نفرکارکنان اداره کل آموزش وپرورش فارس اعم اززن ومرد درسال 94-93می باشد که ازمیان آنها نمون چکیده کامل
هدف پژوهش حاضرتبیین رابطه اخلاق حرفهای وسلامت سازمانی با اثر بخشی کارکنان اداره کل آموزش وپرورش فارس میباشد که به روش همبستگی به اجراگذاشته شده است جامعه آماری پژوهش حاضرشامل 300نفرکارکنان اداره کل آموزش وپرورش فارس اعم اززن ومرد درسال 94-93می باشد که ازمیان آنها نمونه آماری شامل 169نفر کارکنان به روش تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش متشکل از سه پرسشنامه استاندارد اثربخشی سرجیوانی وهمکاران،پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و همکاران و پرسشنامه اخلاق حرفهای کادوزیر می باشد.جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون همزمان استفاده شده است. نتایج مبتنی بر فرضیه اصلی پژوهش نشان میدهدکه بین اخلاق حرفهای و سلامت سازمانی با اثربخشی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.یافتههای پژوهش موید وجود رابطه مثبت ومعنادار بین اخلاق حرفهای با اثربخشی کارکنان وهمچنین رابطه مثبت و معناداربین سلامت سازمانی با اثربخشی کارکنان میباشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که اخلاق حرفه ای به طور معناداری قادر به پیش بینی اثربخشی کارکنان بوده و سلامت سازمانی نیز به طور معناداری قادر به پیش بینی اثربخشی کارکنان می باشد.در پیش بینی اثربخشی کارکنان ازسلامت سازمانی و اخلاق حرفهای؛ ابعادتاکیدعلمی،رعایت، نفوذمدیر، یگانگی نهادی ازمتغیرسلامت سازمانی و ابعاد مسئولیت پذیری،برتری جویی و رقابت طلبی،همدردی با دیگران ،احترام،رعایت هنجارها،از متغیر اخلاق حرفه ای پیش بینی کننده قوی تری برای اثربخشی بوده اند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت کوانتومی با اشتیاق شغلی و سازگاری شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش توصیفی نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه اصفهان در سال 1393 که تعداد آنها 1654 نفر بود. حجم نمونه تعیین شده بر اساس جدول کرجیس و مورگان (1970 چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت کوانتومی با اشتیاق شغلی و سازگاری شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان بود. پژوهش توصیفی نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه کارکنان دانشگاه اصفهان در سال 1393 که تعداد آنها 1654 نفر بود. حجم نمونه تعیین شده بر اساس جدول کرجیس و مورگان (1970) 311 نفر اما پرسشنامه های برگشتی 295 عدد بود. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با جامعه آماری بود.ابزارهای اندازه گیری شامل؛ پرسشنامه 21 سوالی مدیریت کوانتومی محقق ساخته، پرسشنامه 17 سوالی اشتیاق شغلی شوفلی و همکاران (2008) و پرسشنامه 20 سوالی سازگاری شغلی دیویس و لاف کوئیست (1990) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روشهای آماری ضریب رگرسیون و ضریب همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد کهr مشاهده شده در سطح 05/0 همبستگی مثبت و معناداری را بین مدیریت کوانتومی با اشتیاق شغلی و سازگاری شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان وجود داشت. Rمشاهده شده در سطح 05/0 همبستگی مثبت و معناداری را بین مؤلفه های دیدن کوانتومی،تفکر کوانتومی، احساس کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی، اعتماد کوانتومی و وجود کوانتومی با اشتیاق شغلی کارکنان نشان داد. r مشاهده شده در سطح 05/0 همبستگی مثبت و معناداری را بین مؤلفه های دیدن کوانتومی،تفکر کوانتومی، شناخت کوانتومی، عمل کوانتومی، اعتماد کوانتومی و وجود کوانتومی با سازگاری شغلی کارکنان دانشگاه اصفهان نشان داد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری-نفوذوپویایی) در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی می باشد و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداری دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات در سال 1394 تشکیل داد چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه رابطه بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری-نفوذوپویایی) در دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات بود. روش تحقیق توصیفی، از نوع همبستگی می باشد و جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداری دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه هرات در سال 1394 تشکیل دادند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان (1970) به تعداد 530 محاسبه شد. برای جمعآوری اطلاعات از دو پرسشنامه رهبری اصیل اوولیو و همکاران (2007) و پرسشنامه جوسازمانی هالپین و کرافت (1963) استفاده شد. دادهها در دو سطح توصیفی و استنباطی و با استفاده از آمارههای میانگین، انحراف معیار، همبستگی پیرسون، آزمون T تک نمونه، آزمون T مستقل و تحلیل رگرسیون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت و این دادهها با نرمافزار SPSS13 تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد میانگین نمرات حاصل از پرسشنامههای رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری - نفوذ و پویایی) در هر دو دانشگاه در حد متوسط به بالابود. نتایج آزمون T مستقل حاکی از آن بود که بین دو دانشگاه اصفهان و هرات ازنظر اعمال رهبری اصیل و جوسازمانی تفاوت معناداری وجود دارد (P=0/00). علاوه بر آن بین رهبری اصیل و جوسازمانی (ملاحظه گری - نفوذ و پویایی) رابطه معنادار و مثبتی مشاهده شد (P=0/00)؛ و در هر دو دانشگاه جوسازمانی، بیشترین همبستگی را با مؤلفههای رهبری اصیل را به ترتیب با شفافیت رابطهای، اخلاقمداری، پردازش متوازن و خودآگاهی داشت. ضمناً تحلیل رگرسیون دادهها حاکی از آن بود که رهبری اصیل تغییرات مربوط به جوسازمانی را پیشبینی مینماید و در بین مؤلفههای رهبری اصیل به ترتیب شفافیت رابطهای، اخلاقمداری و خودآگاهی بیشترین توانایی در پیشبینی تغییرات مربوط به جوسازمانی را داشتهاند و مؤلفه پردازش متوازن قابلیت پیشبینی و تبیین تغییرات جوسازمانی را نداشته است
پرونده مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهر قیدار به صورت توصیفی و پیمایشی انجام یافته است. جامعه آماری در این پژوهش شامل مدیران و معاونین آموزش و پرورش شهر قیدار که 195 نفر بود که با استفاده ازروش نمونه گیری مورگان انجام شد 130 ن چکیده کامل
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در آموزش و پرورش شهر قیدار به صورت توصیفی و پیمایشی انجام یافته است. جامعه آماری در این پژوهش شامل مدیران و معاونین آموزش و پرورش شهر قیدار که 195 نفر بود که با استفاده ازروش نمونه گیری مورگان انجام شد 130 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید.ابزار گردآوری و تجزیه تحلیل داده ها: برای گردآوری داده ها در این پژوهش از دو پرسشنامه استفاده شدکه پایایی پرسشنامه مدیریت دانش لاوسن با 24 گویه دارای 88 درصد پایایی می باشد و پایایی پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کویین با 24 گویه دارای 91 درصد پایایی می باشدکه ضرایب (آلفا) کرونباخ نشان می دهد که پرسشنامه های به کار برده شده توسط مححق از پایایی بالایی برخوردار می باشد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش از طریق نرم افزارSpss20 در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) مورد انجام قرار گرفت. یافته ها و نتیجه گیری : پاسخ دهندگان وضعیت فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش را در آموزش و پرورش قیدار قوی ارزیابی کرده اند و یافته های پژوهش حاکی از آن است که بین نماد فرهنگ وضعیت سالار، نماد فرهنگ خانواده، نماد فرهنگ سلسله مراتب با مولفه های مدیریت دانش به صورت کلی همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین براساس نتایج تحلیل رگرسیون، از کل مقدار 9/29 درصدی ضریب تعیین ملاک،درگام اول تحلیل رگرسیون متغیر نماد فرهنگ وضعیت سالار با ضریب بتای 480/0، 23 درصد، درگام دوم متغیر نماد فرهنگ خانوادگی با ضریب بتای 239/0، 2/5 درصد و در گام سوم متغیر نماد فرهنگ سلسله مراتب با ضریب بتای 142/0، 7/1 درصد توانستند مولفه های مدیریت دانش را پیش بینی و تبیین کنند.
پرونده مقاله
هدف ازاجرای این پژوهش بررسی رابطه نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرری درسال تحصیلی 95-94 تشکیل می دادند (138 نفر). برای تعیین حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده چکیده کامل
هدف ازاجرای این پژوهش بررسی رابطه نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بود. روش پژوهش، توصیفی- همبستگی بوده و جامعه آماری پژوهش را کلیه مدیران مدارس شهرری درسال تحصیلی 95-94 تشکیل می دادند (138 نفر). برای تعیین حجم نمونه ازروش سرشماری استفاده گردید که کل تعداد 138 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند.جمع آوری داده ها براساس دو پرسشنامه نگرش نسبت به تغییرویادگیری سازمانی صورت گرفت که ضریب آلفای کرونباخ آن هابه ترتیب 0.86و0.83 بدست آمد.جهت تعیین روایی پرسشنامه ، ازروایی صوری و محتوایی استفاده شد.تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss نسخه 22 صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان دادکه وضعیت نگرش مدیران به نوآوری و یادگیری سازمانی درمدارس ناحیه یک شهرری بالاتر از حد متوسط قرار داردو بین نگرش مدیران به نوآوری با یادگیری سازمانی رابطه مثبت و معناداری در سطح 01/0 وجود دارد. همچنین یافته های پژوهش نشان داد که ازبین سه بعد نگرش مدیران به نوآوری، بعد نگرش رفتاری به نواوری یادگیری سازمانی را تبیین می نماید ولی دو بعد نگرش شناختی و نگرش عاطفی پیش بینی کننده مناسبی برای یادگیری سازمانی مدارس نمی باشد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال 1393 انجام گرفت، به این منظور 1057 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به پرسشنامه انطباق پذیری مسیر شغلی ساویکاس پاسخ دادند؛ و چهار بعد از ابعاد انطباق پذیری ش چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی تعیین میزان انطباق پذیری شغلی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه تهران در سال 1393 انجام گرفت، به این منظور 1057 نفر از دانشجویان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. به پرسشنامه انطباق پذیری مسیر شغلی ساویکاس پاسخ دادند؛ و چهار بعد از ابعاد انطباق پذیری شغلی دغدغه، کنترل، کنجکاوی و اعتماد و عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفت. با استفاده از روش آماری میانگین، انحراف معیار و شاخص تحلیل واریانس جهت بررسی تفاوت بین ابعاد انطباق پذیری مسیر شغلی با عوامل مرتبط با آن مورد بررسی قرارگرفت؛ تفاوت معناداری بین ابعاد انطباق پذیری شغلی با عوامل مرتبط بدست آمد. نتایج توصیفی ابعاد انطباق پذیر شغلی دانشجویان بیانگر این بود که حدود 49 درصد دانشجویان دغدغه بالا دارند وحدود 3/43 درصد دانشجویان کنترل بالا دارند و حدود 3/53 درصد دانشجویان کنجکاوی بالا دارند و حدود 4/47 درصد از دانشجویان اعتماد بالا در مسیر شغلی خود دارند و در کل حدود 2/50 درصد دانشجویان از انطباق پذیری شغلی بالایی برخوردار بودند.تفاوت میزان ابعاد انطباق پذیری شغلی باجنسیت (دختر و پسر) بررسی و نشان داد که دختران دغدغه بیشتری نسبت به پسران دارند و تفاوت بین آنها معنادار بود، میزان ابعاد انطباق پذیری شغلی با سن، تفاوت معناداری نشان نداد. می توان از این نتایج در رشد و ارتقاء سطح انطباق پذیری شغلی دانشجویان استفاده نمود.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبک های مدیریت تعارض (مصالحه، اجتناب، رقابتی) با تاب آوری در مدیران آموزشی می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع آن همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 179 نفر از مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول شهر کرمانشاه (در سه ناحیه آموزشی) چکیده کامل
هدف این پژوهش بررسی ارتباط سبک های مدیریت تعارض (مصالحه، اجتناب، رقابتی) با تاب آوری در مدیران آموزشی می باشد. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و نوع آن همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل 179 نفر از مدیران آموزشی دبیرستان های دوره اول شهر کرمانشاه (در سه ناحیه آموزشی) است که در سال تحصیلی ۹۵- ۹۴ مشغول به کار می باشند که نمونه ای به حجم 118 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای سهمیه ای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری داده ها، از پرسشنامه ویژگی های دموگرافیک، پرسشنامه تاب آوری کونور و دیویدسون (۲۰۰۳) و پرسشنامه سبک مدیریت تعارض استیفن پی.رابینز (1991) استفاده شده است. دادهها بهکمک نرمافزار SPSS22 و آمار توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون چند متغیره و آزمونهای T مستقل) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین سبک های اجتناب و رقابتی مدیریت تعارض با تاب آوری مدیران آموزشی رابطه معکوس و بین سبک مصالحه مدیریت تعارض با تاب آوری مدیران آموزشی رابطه مثبت وجود دارد.
پرونده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت استعداد در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کمی، و سپس بر اساس یافته های آن، داده های کیفی نیز گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی، 253 چکیده کامل
هدف از پژوهش حاضر بررسی وضعیت مدیریت استعداد در بین اعضای هئیت علمی دانشگاه محقق اردبیلی بود. برای نیل به این هدف از مطالعه موردی استفاده شد که در ابتدا داده های کمی، و سپس بر اساس یافته های آن، داده های کیفی نیز گردآوری و تحلیل شدند. جامعه آماری پژوهش در مرحله کمی، 253 نفر از اعضای هیئت علمی داشگاه محقق بودند که از طریق نمونه گیری خوشه ای تعداد 121 نفر برای نمونه گیری برآورد شدند. در بخش کیفی و با استفاده از نمونه گیری هدفمند تعداد 9 نفر تحت مصاحبه های عمیق قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته با پایایی 92% و ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه بدون ساختار بود و از روش سه بعدی نگری و بازخورد مشارکت کننده برای اعتباریابی آن استفاده شد . به منظور تحلیل داده های کمی از آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد و در بخش کیفی از تحلیل محتوای استقرایی مبتنی بر کدگذاری باز استفاده شد . یافته های پژوهش نشان داد که مولفه های جذب و انتخاب و ارزیابی استعداد دارای وضعیت مطلوب و مولفه های نگهداشت استعداد و توسعه استعداد از وضعیت نامطلوبی در بین اعضای هیئت علمی برخوردار است. یافته ها همچنین نشان داد که عدم ارائه تسهیلات لازم و ساختار سنتی سیستم موجب قرار گرفتن توسعه و نگهداشت استعداد در وضعیت نامطلوب بوده اند.
پرونده مقاله