• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - شناسایی و رتبه بندی معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی در کشور
        طهمورث حسنقلیپور سید محمد هاشمی نژاد محمد جواد عزیزان محسن صیقلی
        اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسبو کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزهآگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی چکیده کامل
        اینترنت به عنوان یک کانال جدید برای مبادلات اقتصادی، منابع جدیدی برای ایجاد درآمد و فرصت در اختیار کسبو کارها قرار داده و به طور اساسی انتظارات مشتریان را در مورد سرعت، دقت، قیمت و خدمات تغییر داده است. امروزهآگاهی از انتظارات و خواسته های مشتریان الکترونیکی، نقش کلیدی در تامین رضایت آنها و بقای چنین کسب و کارهاییدارد. از این رو در تحقیق حاضر معیارهای موثر در زمینه خرید الکترونیکی با استفاده ازمطالعات کتابخان های، بررسیپژوهش های قبلی انجام گرفته و انجام مصاحبه ها شناسایی شده و سپس به کمک روش دلفی فازی کلیدیترین آنهاانتخاب شدند و به صورت پرسشنامه ای با طیف لیکرت 5 تایی در اختیار مشتریان یک فروشگاه اینترنتی قرار داده شدندکه با استفاده از داد ههای جم عآوری شده از 120 پرسشنامه، معیارهای موثر بر خرید الکترونیکی از نگاه مشتریان با کمکروش تاپسیس فازی اولویت بندی شدند ودر انتها نیز، براساس نتایج حاصله، پیشنهاداتی در راستای ارتقاء سطحرضایت مندی و تمایل به خرید مشتریان ایرانی از فروشگاه های الکترونیکی ارایه گردیده است. امید است انجام چنینتحقیقاتی در ایران زمینهساز گسترش روز افزون کسب و کارهای اینترنتی شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی تأثیر اجرای تسهیم شغل در ایجاد توازن بین کار و زندگی کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی
        مهدی ایران نژاد پاریزی فاطمه عزیز آبادی فراهانی فاطمه السادات رضوی
        امروزه تعارض بین کار و زندگی مسأله اغلب افراد، سازمانها و جوامع است. یکی از مهمترین تعارضات در اینرابطه طولانی شدن ساعات کار به علت تغییر شرایط اجتماعی و در نتیجه کاسته شدن از وقتی است که میتوان در اختیارخانواده گذاشت(گیدنز:925،1387)این تعارض منجر به عدم رضایت و استرس ش چکیده کامل
        امروزه تعارض بین کار و زندگی مسأله اغلب افراد، سازمانها و جوامع است. یکی از مهمترین تعارضات در اینرابطه طولانی شدن ساعات کار به علت تغییر شرایط اجتماعی و در نتیجه کاسته شدن از وقتی است که میتوان در اختیارخانواده گذاشت(گیدنز:925،1387)این تعارض منجر به عدم رضایت و استرس شغلی برای کارکنان میشود. علاوه بر این، افزایش میزان غیبت، اخراج و نرخ بیماریهای جسمی و روانی کارکنان و کاهش انگیزه، بهرهوری و کیفیت زندگیآنان از دیگر پیامدهای این تعارض است. برای فائق آمدن بر این مشکلات، باید به بدنبال اجرای سیاستهایی بود که ضمنپاسخگویی به نیاز سازمانها، فشار روحی کمتری را بر کارکنان تحمیل نماید و منجر به ارتقاء میزان بهرهوری آنان گردد.در تحقیق حاضر به دنبال بررسی نقش استراتژی تسهیم شغل به عنوان یکی از الگوهای منعطف کاری در ایجاد توازن بینکار و زندگی کارکنان وزارت کار و امور اجتماعی هستیم. حجم نمونه آماری این پژوهش 276 نفر است که به روش نمونه-گیری تصادفی طبقهبندی شده انتخاب شدهاند. همچنین از روش تحقیق کمی و ابزار پرسشنامه به منظور جمعآوریدادهها استفاده شده است.با توجه به پیشینه تحقیقات انجام شده برای سنجش توازن بین کار و زندگی که متغیر وابسته این تحقیق بود، چهارمولفه رضایت شغلی، انگیزش شغلی، استرس شغلی و کیفیت زندگی در نظر گرفته شد. فرضیات تحقیق از طریق کایاسکویر تک نمونهای آزمون شدند. به طور کلی، نتایج به دست آمده تأثیر تسهیم شغل بر ایجاد توازن بین کار و زندگیکارکنان را مورد تأیید قرار داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - بررسی ارتباط بین هوش معنوی و تعهد سازمانی کارکنان شرکت گاز استان خراسان رضوی
        محمدرضا ذبیحی سیما ساغروانی
        اگر چه واژه هوش معنوی آشنا به نظر میرسد، اما بیشتر افراد، هرگز چنین واژه ای را نشنیده و ممکن است، معنایهوش معنوی را با معنویت اشتباه بگیرند. مقاله حاضر که به یکی از جدیدترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی پرداخته استدر نوع خود منحصر به فرد است؛ چرا که نه تنها نگاهی جدید به چکیده کامل
        اگر چه واژه هوش معنوی آشنا به نظر میرسد، اما بیشتر افراد، هرگز چنین واژه ای را نشنیده و ممکن است، معنایهوش معنوی را با معنویت اشتباه بگیرند. مقاله حاضر که به یکی از جدیدترین مفاهیم در حوزه علوم انسانی پرداخته استدر نوع خود منحصر به فرد است؛ چرا که نه تنها نگاهی جدید به مفهوم معنویت دارد، بلکه مفهوم هوش معنوی(SQ) را برای اولین بار در ایران با مفاهیم مدیریتی مرتبط کرده است. در این تحقیق سعی بر آن شد تا رابطه میان هوش معنویکارکنان شرکت گاز استان خراسان رضوی با میزان تعهد سازمانی آنها مورد بررسی قرار گیرداطلاعات جمع آوری شده از این سازمان با استفاده از نرم افزارSPSSتجزیه و تحلیل شد و فرضیه های مبتنی بر مدل تحقیق مورد آزمون قرار گرفتند. نتایج تحلیل تجربی نشان داد که هوش معنوی کارکنان با تعهد عاطفی آنها همبستگیمثبت دارد.لازم به ذکر است که مدل مورد استفاده برای تبیین فرضیات و ارائه پرسشنامه در خصوص هوش معنوی، مدلISIS (شاخص جامع هوش معنوی ارائه شده در سال 2007 )بوده، همچنین در رابطه با تعهد سازمانی از مدل آلن و می یراستفاده شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان(مطالعه موردی)
        احمد ودادی محمود رضائی زاده علی میرهاشمی حسین علی نجفی
        تحقیق حاضر، به منظور بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری اینتحقیق کارکنان شرکت مهر کام پارس تهران می باشد. نمونه آماری متشکل از 196 نفر کارکنان شرکت مهر کام پارستعیین شده است. جهت بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و م ییر و برای بررسی تر چکیده کامل
        تحقیق حاضر، به منظور بررسی تاثیر تعهد سازمانی بر ترک خدمت کارکنان صورت گرفته است. جامعه آماری اینتحقیق کارکنان شرکت مهر کام پارس تهران می باشد. نمونه آماری متشکل از 196 نفر کارکنان شرکت مهر کام پارستعیین شده است. جهت بررسی تعهد سازمانی از مدل آلن و م ییر و برای بررسی ترک خدمت از مدل تحقیق تاملینسون وجنکینز استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از آزمون همبستگی رتب های اسپیرمنو روش تحلیل مسیر، مؤلفه های سنجش متغیرها با "مدل اندازه گیری" یا تحلیل عاملی تاییدی و آزمون رابطه بینمتغیرها با استفاده از "معادلات ساختاری" یا مدل علی از طریق نرم افزارLisrelیافته های تحقیق بدست آمد. با توجه به نتایج حاصل از فرضیه اول تحقیق مشخص شده بین تعهد سازمانی و ابعاد آن (تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهدهنجاری) با ترک خدمت همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد. به علاوه نتایج حاصل از فرضیه دوم نشان دهنده ایناست که در بین ابعاد تعهد سازمانی، تعهد عاطفی بیشترین تاثیر را بر ترک خدمت دارد و تعهد هنجاری و مستمر دررتبه های بعدی قرار دارند. در ضمن در بین متغیرهای تعدی لگر، متغیرهای پست سازمانی و سنوات خدمتی تعدیل گرن س ب ت ا ق و ی و م ت غ ی ر ه ا ی نو ع استخدام و جنسیت تعدیل گر ن س ب ت ا ض ع یف ی م ی باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک)
        پروانه زینالی صومعه علی اصغر پورعزت پروین دودانگه
        هدف از استقرار دولت الکترونیک ارائة آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها میباشد. لذا مقتضیاست دولتها به مثابة نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستمهای اینترنتی و گروه افزارها و سیستمهایجمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسانتر چکیده کامل
        هدف از استقرار دولت الکترونیک ارائة آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها میباشد. لذا مقتضیاست دولتها به مثابة نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستمهای اینترنتی و گروه افزارها و سیستمهایجمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسانتر و سریعتر مشتریان و کسب و کارها به خدماتالکترونیکی و پرداخت هزینههای دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعة بانکداری الکترونیک به مثابة یکیاز مهمترین زیرساختهای دولت الکترونیک است . این پژوهش بر آن است تا کارکردهای استقرار دولت الکترونیک دربخش بانکداری الکترونیک را از منظر مجریان ارائهکنندة خدمات در ابعاد شفافیت خدمات الکترونیکی ، میزان پاسخگوییبه انتظارات شهروندان ، تشریفات اداری و میزان اعتماد شهروندان در بهرهگیری از خدمات الکترونیکی بررسی نماید . دراین مقاله از روش پیمایش استفاده شده است و 92 نفر از مدیران پایه بانک رفاهکارگران به عنوان نمونة آماری جهت نظرسنجی انتخاب شدهاند . یافتههای پژوهش حاک ی از آ ن ست که ، ا ولا با تو سعة با نکد ا ی ا لکترو نیک میزا ن پا سخگو یی دولت به شهروندان، میزان اعتماد شهروندان به دولت افزایش یافته و میزان تشریفات اداری کاهش مییابد ولیکن افزایش شفا فیت د ر سیستم ا ر ا ئه خد ما ت د و لتی مور د تأ یید قرا ر نگرفت و ثا نیًا میان کا هش تشر یفا ت اداری و افزایش سطح اعتماد مردم به دولت رابطة معنی داری وجو د دارد و ثالثا میان شفافیت در سیستم ارائة خد ما ت و سطح اعتماد مردم به دولت و نیز میان پاسخگویی دولت به شهروندان و سطح اعتماد مردم به دولت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارائه الگویی جهت اعتبارسنجی در دانشگاه آزاد اسلامی
        کیومرث نیاز آذری
        اعتبارسنجی 1 مکانیسمی است که با استفاده از آن وضعیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی 2 از نظر وضعیتآموزشی، پژوهشی و خدماتی با زبانی کمی و کیفی مشخص شده است. در بسیاری از کشورهای جهان اصلاحات دانشگاه هاو مؤسسات آموزشی بعنوان یک تحول در آموزش عالی به حساب آمده و بعنوان یک ن چکیده کامل
        اعتبارسنجی 1 مکانیسمی است که با استفاده از آن وضعیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی 2 از نظر وضعیتآموزشی، پژوهشی و خدماتی با زبانی کمی و کیفی مشخص شده است. در بسیاری از کشورهای جهان اصلاحات دانشگاه هاو مؤسسات آموزشی بعنوان یک تحول در آموزش عالی به حساب آمده و بعنوان یک نوسازی و تجدید نظر در مدیریت واداره مؤسسات، مورد توجه قرار گرفته است. خود تنظیم کنندگی، استقلال، نظام تأمین اعتبار مبتنی بر اندازه گیری بازدهو تضمین کیفیت 3 برخی از عناصر تشکیل دهنده اصلی این اصلاحات بشمار می روند که افزایش این عوامل و نیاز بهارزشیابی 4 و اعتبارسنجی واحدهای دانشگاهی را بیش از بیش مورد تأکید قرار داده است. در این پژوهش الگویی 5 جهتاعتبارسنجی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعهآماری را رؤسای دانشگاه ها، معاونین آموزشی، رؤسای دانشکده ها، مدیران گروه آموزشی و اعضای هیأت علمی شاغل درواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که 796 نفر بودند، شامل شدند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 260 نفر تعیینگردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که با مقیاس هفت گزینه ای0 محاسبه گردید. در تحلیل داده های مستخرجه از پرسشنامه ها، در سطح آمار توصیفی / لیکرت طراحی و پایایی آن 83از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای آماری همبستگی،Tتحلیل واریانس و رگرسیون بهره گیری و از نرم افزار آماریSPSSجهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، الگو از نظر جامعه آماری( 91 درصد) بسیار مناسب تشخیص داده شد و برای واحدهای دانشگاهآزاد اسلامی ارسال گردید پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - آینده مدیریت رسانه و مدیریت رسانه های آینده
        علی اکبر فرهنگی عطاءاله ابطحی
        مقدمه و هدف پژوهش: این نوشتار پژوهش یک سؤال بسیار روشن دارد"آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود که بایک سؤال کمکی م یتوان آن را روش نتر کرد"مدیریت رسانه های آینده چگونه خواهد بود چراکه رسانه های کنونی پیوسته درحال دیگرگونه شدن اند چه رسد به رسان ههای سنتی که به تاریخ پ چکیده کامل
        مقدمه و هدف پژوهش: این نوشتار پژوهش یک سؤال بسیار روشن دارد"آینده مدیریت رسانه چگونه خواهد بود که بایک سؤال کمکی م یتوان آن را روش نتر کرد"مدیریت رسانه های آینده چگونه خواهد بود چراکه رسانه های کنونی پیوسته درحال دیگرگونه شدن اند چه رسد به رسان ههای سنتی که به تاریخ پیوسته اند. و این دو سؤال، بی درنگ ما را با این اندیشه به چالش خواهندسپس با تعمق در این اندیشه و همچنین از طریق معماری سازمانی ؟ رسانه های آینده ، خود چگونه خواهند بود کشید که. ؟ فرم ، محتوا، و زیرساخت خواهد بود درخواهیم یافت که این چگونگی دربرگیرندهبه عبارت واض حتر؛ چگونگی آینده مدیریت رسانه یا چگونگی مدیریت رسانه های آینده ، با روشن شدن چگونگی فرم ، محتوا، وزیرساخت رسانه های آینده روشن شده است.روش پژوهش: بر حسب روش مطالعه، این پژوهش در زمره پژوه شهای توصیفی قرار می گیرد و برای انجام آن از متدلوژیمطالعات کتابخان های و منابع اینترنتی و میدانی، یعنی روش دلفی استفاده شده است. در این روش ، دیدگاه های حدود 500 تن ازبرترین اندیشه ورزان و متخصصان حوزه ارتباطات، رسانه ، آینده پژوهی ، وICTاخذ شد. یافته ها: در این پژوهش، با بازتعریف رسانه و نشان دادن رابطه رشد رسانه های اجتماعی و جمعی و شش مرحلهو تکمیل رسانه های سنتی با ابعاد دیجیتالی، وچگونگی تولید رسانه های جدید با فرم و محتوای جدید ، و نیازها و انتظارهای رسانهدر رسانه های آینده باید فرم / شکل و امکان ادامه حیات برای رسانه های سنتی وجود ندارد مخاطبان رسانه ها، مشخص شده که. مشخصات این شکل و محتوای تازه در رسانه های آینده ارایه گردیده است و ومحتوای تازه ای شکل بگیردتغییر مداوم اجباری و نابودی قطعی فرم ومحتوا ی : از جمله مشخصات یافت هشده کلیدی این پژوهش می توان اشاره کرد بهکنونی در رسانه های سنتی ، مولتی فرمت و هایپرشدن همه محصولات رسان های، حذف زمان و مکان پخش و دریافت ، تولید دلخواه وپخش دلخواه یا کادCODو پادPODهمراه شدن یا موبایلی شدن ، تعاملی، سایبری، سایبرگی ، سایبهورگی، اجتماعی ، هوشمندو اپلیکیشنی شدن و ده ها مورد دیگر از ویژگی های استخراج شده در حوزه فرم و محتوا بود. افزون بر این ها، مفاهیمی مانند خدمتPGPCکه فرم و ساختار پیشنهادی برای مالکیت رسانه های آینده به شکل خصوصی دولتی ملی تعاونی، مدل معماریمحتوانگاری، رسانه همراه جهانیGMMرسانه جمعی اجتماعی SMM نتیجه گیری: در این پژوهش با بهره گیری از مدل های مختلف معماری سازمانی و مدل های مختلف کسب و کار، کاراترین مدلاست؛ و از این رو، به وضوح نشان فرم، محتوا، و زیرساخت ممکن پیشنهاد گردیده و مشخص شده که آینده رسانه ب همعنای آیندهداده شده که مدیریت رسانه به معنای مدیریت این سه حوزه است. درنتیجه ، چگونگی آینده مدیریت رسان هها با حدود 100 ویژگیدر حوزه های فرم ، محتوا ، و زیرساخت ترسیم گردیده است.. پرونده مقاله