کارکردهای استقرار دولت الکترونیک در ایران (مورد مطالعه: بانکداری الکترونیک)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیپروانه زینالی صومعه 1 , علی اصغر پورعزت 2 , پروین دودانگه 3
1 - (مسئول مکاتبات)
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: دولت الکترونیک, حکمرانی الکترونیک, ادارة الکترونیک, تجارت الکترونیک, بانکداری الکترونیک خدمات الکتر,
چکیده مقاله :
هدف از استقرار دولت الکترونیک ارائة آسان و سریع خدمات دولتی به شهروندان و کسب و کارها میباشد. لذا مقتضیاست دولتها به مثابة نخستین گام برای استقرار دولت الکترونیک، سیستمهای اینترنتی و گروه افزارها و سیستمهایجمعی را ایجاد و از آن حمایت نمایند به عبارتی ایجاد ارتباط آسانتر و سریعتر مشتریان و کسب و کارها به خدماتالکترونیکی و پرداخت هزینههای دریافت خدمات از سوی ایشان مستلزم ایجاد و توسعة بانکداری الکترونیک به مثابة یکیاز مهمترین زیرساختهای دولت الکترونیک است . این پژوهش بر آن است تا کارکردهای استقرار دولت الکترونیک دربخش بانکداری الکترونیک را از منظر مجریان ارائهکنندة خدمات در ابعاد شفافیت خدمات الکترونیکی ، میزان پاسخگوییبه انتظارات شهروندان ، تشریفات اداری و میزان اعتماد شهروندان در بهرهگیری از خدمات الکترونیکی بررسی نماید . دراین مقاله از روش پیمایش استفاده شده است و 92 نفر از مدیران پایه بانک رفاهکارگران به عنوان نمونة آماری جهت نظرسنجی انتخاب شدهاند . یافتههای پژوهش حاک ی از آ ن ست که ، ا ولا با تو سعة با نکد ا ی ا لکترو نیک میزا ن پا سخگو یی دولت به شهروندان، میزان اعتماد شهروندان به دولت افزایش یافته و میزان تشریفات اداری کاهش مییابد ولیکن افزایش شفا فیت د ر سیستم ا ر ا ئه خد ما ت د و لتی مور د تأ یید قرا ر نگرفت و ثا نیًا میان کا هش تشر یفا ت اداری و افزایش سطح اعتماد مردم به دولت رابطة معنی داری وجو د دارد و ثالثا میان شفافیت در سیستم ارائة خد ما ت و سطح اعتماد مردم به دولت و نیز میان پاسخگویی دولت به شهروندان و سطح اعتماد مردم به دولت رابطة مثبت و معناداری وجود دارد.
The aim of establishing the electronic government is offer an easygoing and fastgovernmental services to citizens and affairs.So it is advisable that governments as a first stepfor pitch the electronic government,establish and support the internet,collective and groupwaressystems .On the other hand providing easier and faster interactions with custumers and affairs toelectronical services and payment the received services from them,need to creation anddevelopment of electronic banking as a one of the most important fundamentals of electronicgovernment.This research attempt to verify the applications of establishment of electronicgovernment in electronic banking section from view point of services executors for clarifyingthe electronical services,amount of responsiveness to citizens expectations, paperwork and thepercent of citizen trust for utilization of electronical services.In current article , the surveymethod is used and 92 subjects from Refah Karegaran Bank base managers are selected as astatistical sample for poll.Findings show that first of all with development of electronic bankingthe percent of government responsiveness to citizens,their trust to government has increased andofficial formality has decreased so hence of clarity in presenting the governmental servicessystem wasn't approved. Second,there is a significant relationship between the decrease ofofficial formality and increase of people trust towards government and third that there is apositive and significant relation between clarity in offering the services and people trust level togovernment and also between goveerment responsiveness to citizens and people trust level togovernment