شناسایی مضامین توسعه حرفه ای مدیران آموزش در سازمان های صنعتی با تاکید بر فرهنگ دیجیتال
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیشهناز محققیان 1 , محمد علی نادی 2 * , فریبا کریمی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2 - استاد گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران (نویسنده مسئول).
3 - دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
کلید واژه: توسعه حرفه ای, سازمانهای صنعتی, فرهنگ دیجیتال, مدیران آموزش,
چکیده مقاله :
هدف: رشد و توسعه هر سازمانی مرهون حرفه ای کردن مدیران در راستای تحول برای نیل به اهداف سازمان است. فرهنگ دیجیتال در حال تبدیل شدن به موضوع اصلی صنایع در عصر دیجیتال در جهت حرفه ای کردن مدیران است. لذا هدف از پژوهش حاضر شناسایی مضامین توسعه حرفهای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی با تاکید بر فرهنگ دیجیتال بوده است.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نوع اکتشافی و با روش تحلیل مضمون انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش شامل مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی بوده که به صورت هدفمند و با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند. بدین منظور مصاحبههایی نیمه ساختارمند با 10 نفر از آنان انجام شد. اعتبار و روایی پژوهش بر اساس انتقالپذیری، قابلیت اطمینان و قابلیت تأیید بررسی و تأیید گردید.
یافتهها: یافتههای بدست آمده از مصاحبههای انجام شده در مجموع 33 مضمون پایه و 9 مضمون سازماندهنده (چشمانداز دیجیتال، مشتریمداری دیجیتال، استراتژیهای دیجیتال، نگرش دیجیتال، چابکی ذهنی و محیطی، سواد دیجیتال، تفکر اکوسیستمی، رؤیاپردازی دیجیتال، سفیران دیجیتال) ذیل 1 مضمون فراگیر (توسعه حرفهای مبتنی بر فرهنگ دیجیتال) شناسایی شد.
اصالت / ارزشافزوده علمی: توسعه حرفهای مدیران آموزش در سازمانهای صنعتی مبتنی بر فرهنگ دیجیتال بر مبنای مضامین شناسایی شده در این پژوهش زمینهساز رشد و توسعه حرفه ای مدیران آموزش در حوزه صنعت است و مدیران آموزش باید از لحاظ حرفهای توسعه یابند تا زمینه تعالی سازمانی را بسمت تحول دیجیتال فراهم سازند.
Purpose: The purpose of this study was to identify the themes of professional development of education managers in industrial organizations with an emphasis on digital culture.
Research methodology: This research was exploratory and conducted using thematic analysis. The participants in the research included training managers in industrial organizations who were selected purposefully using the snowball technique. For this purpose, semi-structured interviews were conducted with 10 of them. Findings from the interviews identified a total of 33 basic themes and 9 organizing themes (digital vision, digital customer orientation, digital strategies, digital attitude, mental and environmental agility, digital literacy, ecosystem thinking, digital dreaming, and digital ambassadors) under 1 overarching theme.
Findings: This section states the main findings of the study (usually by stating statistical significance)
Originality/scientific added value: The professional development of education managers in industrial organizations based on digital culture, based on the themes identified in this research, is the foundation for the growth and professional development of education managers in the industry, and education managers must develop professionally to provide the basis for organizational excellence towards digital transformation
Ahmadi, M; Ardalan, M.R; Ghanbari, S; Afzali, A. (2023). The Role of Digital Leadership in Intelligent Decision-Making with the Mediation of Team Reception. Journal of Research in Educational Systems, 17(60): Pp. 18-32. (In Persian) https://doi.org/10.22034/jiera.2023.391188.2946
Barari, M., Ross, M. & Surachartkumtonkun, J. (2020). Negative and positive customer shopping experience in an online context. Journal of Retailing and Consumer Services, 51. In Press. DOI: 10.1016/j.jretconser.2019.101985
Banit, O. (2017). The influence of external and internal factors on forming the system of managers' professional development at transnational corporations in Poland. Comparative Professional Pedagogy; 7(3): 62-69. DOI: 10.1515/rpp-2017-0037
Bondar, I; Gumenyuk, T; Horban, Y; Karakoz, O & Chaikovska, O. (2020). Distance e-learning in the system of professional development of corporation managers: challenges of COVID-19. Journal of Education and e-Le, arning Research; 7(4): 456-463. DOI: 10.20448/journal.509.2020.74.456.463
Borg, S. (2018). Evaluating the Impact of Professional Development. RELC. 49(2): 195–216. https://doi.org/10.1177/0033688218784371
Dubey, R., Gunasekaran, A., Childe, S.J., Roubaud, D., Fosso Wamba, S., Giannakis, M. (2019). Examining the effect of external pressures and organizational culture on shaping performance measurement systems (PMS) for sustainability benchmarking: Some empirical findings. International Journal of Production Economics. DOI: 10.1016/j.ijpe.2017.06.029
Cathala, X; Ocho, O.N; Moorley, C & Watts, P.N. (2021). Demographic profiling of Caribbean and United Kingdom student nurses' use of social media for professional development. Journal of Professional Nursing; 37(6): 1036-1043. Doi:10.1016/j.profnurs.2021.08.01
GhelichKhani, M, Y Samadi Moghadam, Y, Fathi Hafashjani, K. (2021). Identifying Main Dimensions of Digital Transformation Maturity at Industrial Organizations through Systematic Literature Review. 8 (4): 11-47. Doi:10.22104/jtdm.2021.4192.2521
Haj Khazemeh, M, Abili, kh, Pourkrimi, J. (2021). Designing and explaining the professional development model for managers of Tehran University educational groups Based on lean approach. Quarterly Journal of Training & Development of Human Resources. 8 (28): 91-114 (In Persian).
Hernandez-de-Menendez, M., Morales-Menendez, R., Escobar, C. A., & McGovern, M. (2020). Competencies for industry 4.0. International Journal on Interactive
Javanak Liavali, M, Abili Kh, Porkarimi, J, Soltani Arabshahi, SK. (2017). Providing a Pattern of Professional Development of Clinical Department Chairs: A Case of State Universities of Medical Sciences in Tehran. Educ Strategy Med Sci. 10 (3): 202-218 (In Persian)
Hinterhuber, A. & Nilles, M. (2021). Digital transformation, the Holy Grail and the disruption of business models, Business Horizons, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.042.
Hosseini, S.M; Ghourchian, N.GH; Jafari, P. (2021). A Model for the Professional Development of Managers. Journal of Resource Management in Police, 9(3): 289-316. (In Persian)
Jandaghi, GH; Esfidani, M. R; Mohsenin, Sh; Yazdani, H. R; Kimasi, M. (2019). Designing a planned journey map for customers of mobile-based services (case study: Bank Mellat). Journal of Business Administration, 12(1): 116-142. (In Persian) https://doi.org/10.22059/jibm.2018.268675.3306
Kane, G.C., Palmer, D., Phillips, N., Kiron, D., Buckley, N., (2015). Strategy, Not technology, Strategic Management, 23(1): 29-35.
Kwiotkowska, A., Wolniak, R., Gajdzik, B., & Gębczyńska, M. (2022). Configurational Paths of Leadership Competency Shortages and 4.0 Leadership Effectiveness: An fs/QCA Study. Sustainability, 14(5): 2795. https://doi.org/10.3390/su14052795
Linjenberg, M. (2021). A professional development practice to enhance principals ‘instructional leadership–enabling and constraining arrangements. Journal of Professional Capital and Community, 6(4): 354-366. DOI: 10.1108/JPCC-12-2020-0102
Lewnes, A. (2020). Commentary: The Future of Marketing Is Agile. Journal of Marketing, 85(1): 64-67. DOI: 10.1177/0022242920972022
Lianto, B., Dachyar, M. & Soemardi, T. P. (2018). Continuous innovation: A literature review and future perspective. International Journal on Advanced Science, Engineering and Information Technology, 8(3), 771. Doi:10.18517/ijaseit.8.3.4359.
Meffert, J., & Swaminathan, A. (2018). Leadership and the urgency for digital transformation. Leader to leader, (88): 44-49. https://doi.org/10.1002/ltl.20357
Martínez-Caro, E., Cegarra-Navarro, J. G., & Alfonso-Ruiz, F. J. (2020). Digital technologies and firm performance: The role of digital organisational culture. Technological Forecasting and Social Change, 154(C). DOI: 10.1016/j.techfore.2020.119962
Namdari, Z; Delgoshaei, Y; Abbasi L. (2021). Identify the Components of Educational Managers' Professional Development in the Banking Industry. Journal of Islamic Life Style, 5: 144-152 (In Persian) http://dx.doi.org/10.61186/ijes.5.2.144
Riemann, T., Kreb, A., Roth, L. (2020). Agile Implementation of Virtual Reality in Learning Factories, Elsevier, Procedia Manufacturing, 45, 1-6. DOI: 10.1016/j.promfg.2020.04.029
Shawcross, M.C. (2023). Preferred Professional Development Methods for Health Science Librarians. Hospital Librarianship, 23(4): 225-241. DOI: 10.1080/15323269.2023.226291
Shami Zanjani, M. (2019). Digital human resources, digital culture. Available at: http://shamizanjani.ir (In Persian)
Shami Zanjani, M. (2021). Major characteristics of a digital leader. https://shamizanjani.ir (In Persian)
Yu, p.L. (2017). Innovative culture and professional skills: the use of supportive leadership and individual power distance orientation in IT industry, International Journal of Manpower, 38(2): 198-214. DOI: 10.1108/IJM-10-2014-0214
Yousefi, A., Maleki Avarsin, S., & Talebi, B. (2020). Designing a Professional Development Model for Primary School Principals in Horizon 1404 with a Data Theory-Based Approach. Management on Organizations; 9 (1): 13-51. (In Persian)
Zeggelaar, A., Vermeulen, M., & Jochems, W. (2022). Evaluating effective professional development. Professional Development in Education. 48 (5): 806-826. https://doi.org/10.1080/19415257.2020.1744686