بررسی تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی در بانک تجارت شعب منطقه جنوب غرب شهر تهران
محورهای موضوعی : مدیریتپریسا کاشانی نژاد 1 , فریده حقشناس کاشانی 2
1 - گروه مدیریت دولتی، گرایش سیستم اطلاعاتی مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران
2 - عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
کلید واژه: چابکی سازمانی, عملکرد سازمانی و بانک تجارت, قابلیت های فناوری اطلاعات,
چکیده مقاله :
چکیده زمینه: یکی از چالش های امروزه سازمان ها با توجه به سرعت و حجم بالای اطلاعات و همچنین ارتقاء فناوری، استفاده بهینه از امکانات موجود می باشد؛ به عبارت دیگر مساله اصلی آن است که سازمان ها چگونه قادر خواهند بود از منابع انسانی و تجهیزات فناوری اطلاعات، به عنوان عوامل تاثیرگذار در فرآیند توسعه، به بهترین نحو استفاده کنند. ارزیابی عملکرد سازمانها از دید فناوری اطلاعات ضمن نیل به این اهداف، امکان نحوه اثربخشی سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمان را برای مدیران سازمان فراهم می سازد هدف: هدف این تحقیق بررسی تاثیر قابلیت های فناوری اطلاعات بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی در بانک تجارت شعب منطقه جنوب غرب شهر تهران می باشد. روشها: این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی، بر اساس ماهیت توصیفی و میدانی است. جامعه آماری این تحقیق 400 نفر از کارمندان شاغل در شعب جنوبغرب بانک تجارت در شهر تهران می باشند که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه این تحقیق 196 نفر اعلام شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار spss و لیزرل استفاده گردید. نتیجه گیری: با بکار گیری و تقویت قابلیت های فناوری اطلاعات می توان ضمن افزایش چابکی سازمانی به بهبود عملکرد سازمانی دست یافت.
- Adrian, E.Coronado, M.Sarhadi, M.Colin, M.(2002) “Defining a Framework for information system requirements for agile manufacturing”, International Journal of production economics 75
- Borjesson, A.& Mathiassen, L.(2005) “Improving software organizations: agility challenges and implications”.Information technology & people, 18(4), 359-382.
- Baversad, B.Shojaei, S.E.& Taheri, M.(2015) “Influence of Information and Communication Technology (ICT) on Fajr Petrochemical Company Performance by using Balanced Scorecard Model (BSC).Iranian Marketing Articles Bank.(In Persian).
- Baghban, M.(2012) “Investigating Information Technology and Organizational Structure of Boein-Zahra University”, Quarterly Journal of Educational Management, Third Year, No.4, P.28-15.(In Persian).
- Colin, M.Galindo, R.& Hernandez, O.(2015) “Information and communication technology as a key strategy for efficient supply chain management in manufacturing SMEs”, Procedia Computer Science, 55, 833-842.
- Chen, J.S.& Tsou, H.T.(2012) “Performance effects of IT capability, service process innovation, and the mediating role of customer service”, Journal of Engineering and Technology Management, 29(1), 71-94.
- Dahmardeh, Nazar; Banihashemi, Seyyed Ali.(2010) “Organizational Agility and Agile Manufacturing”, European Journal of Economics, Finance and Administrative Science, Issue 27, PP.178-184.
- Dustar, M.Esmaeilzadeh, M.& Hosseini, H.(2014) “Assessing the Relationship between Organizational Silence, Organizational Justice, and Emotional Commitment”, Scientific-Research Journal of Management, 10: 23-96, (In Persian).
- Ehtesham Rati, R.Reza Mehrabi, J.(2017) The Impact of Information Technology on Improving Organizational Performance in Smart Banking Systems (Case Study: Saderat Bank of Tehran Branch), Governmental Administration Mission, Volume 7, Issue 21.(In Persian).
- Farhangi, A.Abbaspour, A.& Abbighian Ghasemi, R.(2015) “The Effect of New Information and Communication Technologies on the Organizational Structure and Performance of Service Companies: A Survey on Consulting Engineers”, Faculty of Management, Tehran University, Volume 5, No.3, 123 – 146.(In Persian).
- Gomez-Mejia L.R.Balkin D.B.Cardy R.L.(2001) Managing Human Resources (3rd Ed).New Jersey: Prentice Hall.
- Grant, A.E.and Meadows, J.H.(2008) Communication Technology Update and Fundamentals, 11th Edition, Focal Press, USA.
- Ghobadi, F.(2003) “Information Technology and its Role in Improving Government Organizations”.Agricultural and Industrial Journal, No.44, pp.27-23.(In Persian).
- Karimi, J.Somers, T.M.Bhattacherjee, A.(2007) “The role of information systems resources in ERP capability building and business process outcomes”, Journal of Management Information Systems, 24 (2), 221–260.
- Kuleelung, T.& Ussahawanitchakit, P.(2015) “Organizational agility and firm performance: evidence from information and communication technology (ICT) businesses in Thailand”, The Business & Management Review, 7(1), 206.
- Khoshkalam Khosroshahi, M.Khataei, M.& Jahangard, E.(2009) “The Effect of Information and Communication Technology on Technical Efficiency in a Group of MENA Countries”, Master's Thesis, Faculty of Governmental Management, Allameh Tabatabaei University, (In Persian).
- Liu, H., Ke, W., Wei, K.K., & Hua, Z.(2013) “The impact of IT capabilities on firm performance: The mediating roles of absorptive capacity and supply chain agility”, Decision Support Systems, 54(3), 1452-1462.
- Mazidi, A.R.K., Amini, A., & Latifi, M.(2014).The impact of information technology capability on firm performance; a focus on employee-customer profit chain.Iranian Journal of Management Studies, 7(1), 95.
- Movahedi, M.M., Motamedi, M., & Katal, A., (2010) “Investigating the Role of Information Technology on Corporate Performance of Mobile Communications Company”, Management Quarterly, Eighth, No.21, pp.67-78.(In Persian).
- Nasr Esfahani, M., Torabi, H., & Razavi, S.A., (2011) “Evaluating the Performance of Information Technology-Based Organizations (IT), Managing Tomorrow Journal, Year 10, No.26, pp.33-54.(In Persian).
- Noe R.A., Hollenbeck J.R., Gerhart B., Wright P.M.(2005) Human Resource Management: Gaining a Competitive Advantage (5th ed.), McGraw-Hill Education.
- Oltean, F.D., Gabor, M.R., & Conţiu, L.C.(2014) “Relation between Information Technology and Performance: An Empirical Study Concerning the Hotel Industry in Mures County”.Procedia Economics and Finance, 15, 1535-1542.
- Pollack, J., & Adler, D.(2017) “Skills that improve profitability: The relationship between project management, IT skills, and small to medium enterprise profitability”, International Journal of Project Management, 34(5), 831-838.
- Sleezer C.M.Wentling T.L., Cude R.L.(2002) Human Resource Development and Information Technology: Making global Connections, Norwell, Massachusetts: Kluwer Academic Publishers.
- Seethamraju, R., & Sundar, D.K.(2013) Influence of ERP systems on business process agility.IIMB Management Review, 25(3), 137-149.
- Tan, F.T.C., Tan, B., Wang, W.& Sedera, D.(2017) “IT-enabled operational agility: An interdependencies perspective”, Information & Management, 54(3), 292-303.
- Turban E.Leidner, McLean E.Wetherbe J.(2003) Information technology for management, New York: John Willy and Sons.
- Vazquez-Bustelo, D.& Avella, L.(2006) “Agile manufacturing: Industrial case studies in Spain”, Technovation, 26(10), 1147-1161.
- Worley, C.G.& Lawler, E.E.(2010) Agility and Organization Design: A Diagnostic Framework.Organizational Dynamics, 39(2), 194-204.
- Zargar, M.(2004) “Principles and Concepts of Information Technology, Central Library and Information Center of Isfahan Municipality”, (In Persian).
- Zhang, Z.and Sharifi, H.(2000)“A methodology for achieving agility inmanufacturing organizations”, International Journal of Operations & Production Management, Vol.20, No.4, pp.496-512.