• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش حسابداری مدیریت در پیش گیری از پرولتاریایی شدن حرفه حسابداری (قهرمانان مدرنیسم حرفه حسابداری)
        فریدون رهنمای رودپشتی افشین احمدی لویه
        مارکس و انگلس در کتاب مانیفست حزب کمونیست به معرفی دو طیف از جوامع سرمایه داری پرداختند وبرای اولین بار مفهوم پرولتاریا و بورژوا را تعریف نمودند . پرولتاریا در ادبیات سیاست به عنوان قشر کارگر و بیتخصص جامعه تعریف شده است که صرفا دستورات صاحب کار را اجرا نموده و از هیچ گ چکیده کامل
        مارکس و انگلس در کتاب مانیفست حزب کمونیست به معرفی دو طیف از جوامع سرمایه داری پرداختند وبرای اولین بار مفهوم پرولتاریا و بورژوا را تعریف نمودند . پرولتاریا در ادبیات سیاست به عنوان قشر کارگر و بیتخصص جامعه تعریف شده است که صرفا دستورات صاحب کار را اجرا نموده و از هیچ گونه مهارت و تخصصیدر کار خود استفاده نمی نماید. حسابداری مدیریت در گذشته تحت تاثیر و دخالت های بیش از اندازه مدیران بودهاست ٬ به گونه ای که مدیران نظرات غیر تخصصی خود را بر حسابداران مدیریت تحمیل می کردند و از نظراتحسابداران مدیریت بهره چندانی نمی بردند. از این رو حسابداران مدیریت در گذشته پرولتاریا بوده اند. با گذشتزمان و ایجاد تغییر در حسابداری مدیریت رفته رفته مدیران دریافتند که در راستای موفقیت در کسب و کار وماندن در بازار های رقابتی نیازمند راهبردهایی در راستای انطباق با رئوس مثلث بقاء هستند و بدین ترتیب جایگاهارزشمند حسابداران مدیریت بر آنها آشکار گردید. از این رو مدیران در زمان کنونی از نظرات حسابداران مدیریتدر راستای هدایت و کنترل کسب و کار خود استفاده می کنند و حسابداران مدیریت را به عنوان اشخاصی ارزشآفرین ٬ شریک تصمیمات خود می دانند. نتیجه پژوهش حاضر بیانگر این موضوع است که حسابداران مدیریت درزمان کنونی دیگر پرولتاریا نیستند و در انجام وظایف خود بیشتر بر تخصص و مهارت خود تاکید می نمایند،حسابداران مدیریت در زمان کنونی با ارائه راهبرد و ایجاد بالاترین سطح آگاهی )بصیرت( در مدیران، آنها را در امرتصمیم گیری یاری می نمایند. مدیران نیز جایگاه حسابداران مدیریت را به رسمیت شناخته و از دخالتهای نابجا درکار آنها خوددداری می کنند. از جمله مزایا و پیامدهای مثبت غیر پرولتاریا بودن حسابداران مدیریت برای حرفهحسابداری در عصر حاضر، استقلال حرفه از دخالت های غیر تخصصی مدیران و افزایش جذابیت و چهره علمیاین رشته تخصصی می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مهندسی بهای تمام شده ایمنی در محیط کار از دیدگاه حسابداری مدیریت و استفاده از روش‌های نوین ارزیابی عملکرد
        رویا منعم مژگان سعیدی
        تمرکز بر مهندسی هزینه از طریق محاسبه دقیق و مربوط بهای تمام شده در بخش ایمنی محیط کار بر اساس اصل هزینه فایده و به تبع آن سنجش عملکرد منطقی و کارآمد از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در حال حاضر با ارزش ترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی متخصص و ماهر آن سازمان بوده و چکیده کامل
        تمرکز بر مهندسی هزینه از طریق محاسبه دقیق و مربوط بهای تمام شده در بخش ایمنی محیط کار بر اساس اصل هزینه فایده و به تبع آن سنجش عملکرد منطقی و کارآمد از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا در حال حاضر با ارزش ترین منابع هر سازمانی، نیروی انسانی متخصص و ماهر آن سازمان بوده و تامین شرایط مناسب و ایمن در محیط کار برای آن از اهمیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. در همین راستا هدف این مقاله حاضر تمرکز بر شیوه های اندازه‌گیری بهای تمام شده ایمنی و طراحی الگوی های بهای تمام شده و استفاده از این اطلاعات در تصمیم گیری های سازمانی و ارزیابی عملکرد سازمان می باشد. روش های غالب برای محاسبه هزینه های مربوط به ایمنی در محیط کار، براساس برآورد بهای تمام شده استوار بوده و در این رابطه اقدامات معمول شامل محاسبه بهای هر آسیب و یا بهای تمام شده کلی حوادث می شود. حسابداری مدیریت همچنین باید بر جنبه های غیر مالی مانند میزان احساس امنیت کارکنان و روش های افزایش ایمنی تمرکز داشته باشد. در سرمایه گذاری های مسائل ایمنی،اگرچه هزینه ها مشخص هستند، ولی محاسبه ارزش مزایای حاصل از این مخارج دشوار است و باید از روش های نوین ارزیابی عملکرد مانند کارت ارزیابی متوازن استفاده کرد. علاوه بر این، درباره قابلیت اجرای روش های خاص حسابداری مدیریت برای تصمیم گیری در ارتباط با ایمنی در محیط کار و چگونگی استفاده از آنها در جهت بهبود شیوه های فعلی بحث می شود. این روش ها شامل کارت ارزیابی متوازن، دوره بازپرداخت و تحلیل هزینه - فایده است. تعیین ارزش ایمنی نیروی انسانی نیز در آنالیزهای هزینه-فایده نیز مورد بحث قرار می گیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - عدم شفافیت اطلاعات مالی، همزمانی و ریسک ریزش قیمت سهام
        مریم دولو
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدم شفافیت اطلاعات مالی، همزمانی و ریسک ریزش قیمت سهام است. انتظار می‌رود عدم شفافیت مالی به منزله افشای کمتر اطلاعات خاص شرکت بوده و منجر به افزایش همزمانی و متعاقباً ریزش قیمت سهام می‌گردد.برای این منظور نمونه‌ای متشکل از شرکت‌های پذیرفته شد چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه عدم شفافیت اطلاعات مالی، همزمانی و ریسک ریزش قیمت سهام است. انتظار می‌رود عدم شفافیت مالی به منزله افشای کمتر اطلاعات خاص شرکت بوده و منجر به افزایش همزمانی و متعاقباً ریزش قیمت سهام می‌گردد.برای این منظور نمونه‌ای متشکل از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1381 تا 1393 مورد بررسی قرار گرفته است.جهت بررسی رابطه فوق از روش‌های رگرسیون لجستیک، داده‌های تابلویی و مدل فاما مک‌بث (1973) استفاده شده است.نتایج حاصل از پژوهش موید آن است که ریزش قیمت سهام را نمی‌توان به عدم شفافیت اطلاعات مالی منعکس در صورت‌های مالی منتسب دانست.نبود رابطه عدم شفافیت و جهش قیمت سهام نیز محرز گردید. همچنین، نمی‌توان ادعا کرد عدم شفافیت اطلاعاتی به منزله ارائه اطلاعات اختصاصی کمتر به بازار و نهایتاً افزایش همزمانی می‌گردد. یافته‌های اخیر نسبت به تغییر شیوه آزمون و سنجه‌های همزمانی و ریزش قیمت سهام حساس نیست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - کیفیت افشا و پیامد اقتصادی اطلاعات حسابداری
        رویا دارابی حسن چناری بوکت مرجان محمودی خاتمی
        هدف این پژوهش مطالعه‌ی ارتباط کیفیت افشا با پیامد اقتصادی اطلاعات حسابداری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از صورت‌های مالی 81 شرکت در دوره‌ی زمانی 1393-1389 گردآوری شده است. در این پژوهش به پیروی از پژوهش نیکومرا چکیده کامل
        هدف این پژوهش مطالعه‌ی ارتباط کیفیت افشا با پیامد اقتصادی اطلاعات حسابداری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از صورت‌های مالی 81 شرکت در دوره‌ی زمانی 1393-1389 گردآوری شده است. در این پژوهش به پیروی از پژوهش نیکومرام و همکاران (1393)، الزهار و همکاران (2015) برای متغیر پیامد اقتصادی اطلاعات حسابداری از معیارهای کیو توبین و هزینه‌ی حقوق صاحبان سهام استفاده شده است. یافته‌های حاصل از پژوهش نشان می‌دهد که بین کیفیت افشا و معیارهای پیامد اقتصادی ارتباطی معکوس و معنی‌دار وجود دارد. به عبارتی با بهبود کیفیت افشا پیامد اقتصادی اطلاعاتی حسابداری کاهش می‌یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تاثیر شفافیت اطلاعاتی بر رابطه اجتناب مالیاتی و ارزش شرکت
        نیلوفر عابدی مهدی صفری گرایلی
        پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی با ارزش شرکت و مطالعه اثرتعدیل کنندگی شفافیت اطلاعاتی بر این رابطه می‌پردازد.بدین منظور، برای سنجش اجتناب مالیاتی از دو سنجه تفاوت دفتری مالیات (BTD) و نرخ مؤثر مالیاتی(ETR) و همچنین از نسبت Q توبین به عنوان سنجه ارزش شرکت اس چکیده کامل
        پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی با ارزش شرکت و مطالعه اثرتعدیل کنندگی شفافیت اطلاعاتی بر این رابطه می‌پردازد.بدین منظور، برای سنجش اجتناب مالیاتی از دو سنجه تفاوت دفتری مالیات (BTD) و نرخ مؤثر مالیاتی(ETR) و همچنین از نسبت Q توبین به عنوان سنجه ارزش شرکت استفاده گردید. فرضیه‌های تحقیق نیز با استفاده از نمونه ای متشکل از 94 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1389 تا 1393 و با بهره گیری از مدل های رگرسیون چندگانه مبتنی بر تکنیک داده های تلفیقی مورد آزمون قرارگرفت. یافته های بدست آمده حاکی از آن است که اجتناب مالیاتی، سبب کاهش ارزش شرکت می‌گردد. علاوه بر این، نتایج نشان می‌دهد که شفافیت اطلاعاتی اثر منفی اجتناب مالیاتی بر ارزش شرکت را تعدیل می‌کند. یافته های تحقیق ضمن پر کردن خلاء تحقیقاتی صورت گرفته در این حوزه می تواند برای سرمایه گذاران، تدوین کنندگان قوانین مالیاتی و سایر ذینفعان اطلاعات حسابداری در امر تصمیم گیری راهگشا باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت
        سمیه رحمانی رضا غلامی جمکرانی
        دراین پژوهش ارتباط بین تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت با سه معیار مالی (بازده دارایی ها)، اقتصادی (ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده) و عملیاتی (نسبت گردش موجودی ها) مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز مشتری به عنوان عاملی برای کاهش هزینه های فروش، عمومی از جمله هزینه های جذب مش چکیده کامل
        دراین پژوهش ارتباط بین تمرکز بر مشتری و عملکرد شرکت با سه معیار مالی (بازده دارایی ها)، اقتصادی (ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده) و عملیاتی (نسبت گردش موجودی ها) مورد بررسی قرار گرفته است. تمرکز مشتری به عنوان عاملی برای کاهش هزینه های فروش، عمومی از جمله هزینه های جذب مشتری جدید و بهبود عملکرد شرکت تعریف گردیده است. برای این منظور مدل رگرسیون چند متغیره، برای داده های ترکیبی برآورده شده است. داده های مورد نظر از 104 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با بازده مثبت و منفی طی سال های 1393-1386 جمع آوری شده است. نتایج پژوهش رابطه معنادار و منفی تمرکز بر مشتری با معیار بازده دارایی‌ها و عدم وجود رابطه معنادار بین تمرکز بر مشتری با معیار ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده و معیار نسبت گردش موجودی ها را نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - لزوم بکارگیری مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) در مهندسی هزینه سیستمهای بانکی
        سیدعرفان رضوی محمد پرویزی علی عباسی‌فرد
        رقابت برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات، سرنوشت همه صنایع و مؤسسات خدماتی را رقم می زند. تاکنون مطالعات متعددی در ارتباط با بهبود کیفیت و تنوع محصولات و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته اما کم تر به مؤسسات اعتباری پرداخته شده است. نظام بانکی دولتی ایران و مؤسسات اعتباری، به ع چکیده کامل
        رقابت برای بهبود کیفیت محصولات و خدمات، سرنوشت همه صنایع و مؤسسات خدماتی را رقم می زند. تاکنون مطالعات متعددی در ارتباط با بهبود کیفیت و تنوع محصولات و عوامل مؤثر بر آن صورت گرفته اما کم تر به مؤسسات اعتباری پرداخته شده است. نظام بانکی دولتی ایران و مؤسسات اعتباری، به عنوان مراکز مالی که اکثریت مردم با آ نها سروکار دارند، امروزه با چالشهای بیشماری مواجه است. حضور بانک های خصوصی، زمزمه فعالیت بانکهای خارجی و همچنین پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی، نیاز به تغییر نگرش در نحوه ارائه خدمات را به یک الزام تبدیل نموده است. اصولا سیستم های اطلاعاتی بانکها و موسسات مالی برای ارائه صورتهای مالی برون سازمانی و گزارشگری خارجی طراحی شده اند و در صورت سود و زیان آنها هزینه تمام شده فعالیتهای بانکی بر مبنای روشهای سنتی مدیریت محاسبه و فراهم می شود، اما اطلاعاتی در مورد هزینه تمام شده فعالیتهای خاص یا بهای تمام شده هر یک از خدمات و محصولات به صورت جداگانه و دقیق ارائه نمی شود. امروزه با رشد پیچیدگیها و متنوع شدن فعالیتهای بانکی، درک این پیچیدگیها و سنجش تاثیر آن بر هزینه ها و منابع سازمان اهمیت زیادی دارد، بانکها خدماتی را تولید کرده و به مشتریان خود عرضه می کنند، از اینرو لازم است که از هزینه ها تمام شده این خدمات مطلع بوده تا بتوانند منفعت و هزینه آنها را ارزیابی کنند. شناخت فعالیتها و خدمات و ارائه اطلاعات دقیق در خصوص بهای تمام شده هریک از این فعالیتها و خدمات مستلزم طراحی و استفاده از یک سیستم مناسب مدیریت یا تخصیص صحیح هزینه ها به فعالیتها و خدمات می باشد. در این مقاله ابتدا نا رسایی روشهای سنتی مدیریت بر مبنای فعالیت (ABM) را تشریح می کنیم، سپس سیستم مدیریت بر مبنای فعالیت را تعریف کرده و در ادامه به لزوم بکارگیری این نوع سیستم مدیریت در بانک می پردازیم. پرونده مقاله