تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق «رانکو و چاد» بر پرورش مهارتهای حسابداری مدیریت دانشجویان رشته حسابداری
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریت
1 - استادیار گروه حسابداری و عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد،شهرکرد، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
این پژوهش برای اولین بار در کشور، با عنوان تأثیر بکارگیری الگوی تفکر خلاق رانکو و چاد بر پرورش مهارتهای حسابداری مدیریت دانشجویان حسابداری و با هدف بررسی بکارگیری روشهای موثر در دوران کارآموزی دانشجویان حسابداری، به منظور تربیت حسابداران مدیریت ماهر، انجام شده است.پژوهش حاضریک مطالعه نیمه تجربی با طراحی دو گروه قبل و بعد از گذراندن دوره کارآموزی رشته حسابداری است که بر روی 50 نفر از دانشجویان ترم آخرکارشناسی حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در سال تحصیلی 95-1394 صورت گرفت. ابزارهای گردآوری داده ها، مقیاس سنجش تفکر خلاق پیتر هانی و فرم ارزشیابی مهار تهای مدیریتی در کارآموزی بر اساس روش بارس بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای t مستقل، t زوجی و آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد 72 درصد دانشجویان درگروه شاهد بعد از مداخله تفکر خلاق، سطح مهارتهای مدیریتی آنان درحد متوسط بود .ولی سطح مهارتهای مدیریتی 68درصد دانشجویان در گروه آزمون، در سطح مهارتی خوب قرار داشت. بعد از بکارگیری الگوی تفکر خلاق رانکو و چاد در کارآموزی، میانگین نمرات مهارتهای مدیریتی هم در گروه آزمون و هم در گروه شاهد افزایش معنادار یافت. البته در گروه آزمون بکارگیری الگوی تفکر خلاق در کارآموزی موجب افزایش بیشتر مهارتهای مدیریتی در ابعاد مهارتهای ویژه و عمومی مدیریت نسبت به گروه شاهد گردیده بود.
This study, for the first time in the country, the impact of the application of creative thinking "El Ranco Province and Chad" on developing students' skills in management accounting, to evaluate the use of effective methods of accounting students during internships, in order to train skilled management accountants conducted Is. This study, a quasi-experimental study design before and after accounting trainee course, is that the 50 students of final year Bachelor of Accounting Branch of Islamic Azad University in the academic year 1394-95, took place. Data collection tools, measure creative thinking Peter Honey and evaluation sheets managerial skills training, based on the BARS. To analyze the data, independent t test, t-test and correlation test was used.The results showed that 72% of students in the control group after the intervention of creative thinking, their managerial skills was moderate. But 68 percent of students in the experimental group level managerial skills, skill level was good.After applying creative thinking model and Chad El Ranco Province in training, management skills mean scores in the experimental group and the control group increased significantly. Of course in Creative Thinking Model in training the experimental group increased more special skills and general management skills in aspects of management were compared to control group.