بررسی تأثیر نگرش فلسفی بر درک سطح خوانایی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتپریناز کوزه گر 1 , زهرا پورزمانی 2 , افسانه توانگر 3 , مهدی معدنچی زاج 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه حسابداری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، گروه حسابداری، تهران ،ایران
3 - استادیار گروه حسابداری، دانشکده اقتصاد و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران
4 - گروه مدیریت مالی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران
کلید واژه: نگرش فلسفی, خوانایی, استانداردهای بینالمللی گزارشگ,
چکیده مقاله :
استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی، همان زبان مشترک برای جهانیسازی فعالیتهای مالی است و همسانسازی این استانداردها برای اقتصاد جهانی ضروری است زیرا منافع سرمایهگذاران را تأمین میکند و هزینههای دسترسی به بازارهای سرمایه در سراسر جهان را کاهش میدهد.در مطالعه حاضر به بررسی تأثیر نگرش فلسفی بر درک سطح خوانایی استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی پرداخته شد و در این راستا از نظرات اساتید حسابداری، حسابداران (به عنوان افراد آکادمیک) و حسابرسان فعال (به عنوان افراد حرفه ای) استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از سنجش شاخص خوانایی فلش، سنجش شاخص خوانایی کلوز و آزمون t دونمونه ای استفاده شد. نتایج بررسی ها نشان داد که بین افراد حرفه ای، خوانایی متن استانداردها در گروه دارای نگرش فلسفی، بیشتر از گروه فاقد نگرش فلسفی است و در بین افراد آکادمیک، خوانایی متن استانداردها متأثر از نگرش فلسفی نیست؛ و در بین افراد حرفه ای (اعم از دارای نگرش فلسفی و فاقد نگرش فلسفی)، از نظر خوانایی بین ساده ترین و دشوارترین استانداردها تفاوت معناداری وجود دارد و این تفاوت در بین افراد آکادمیک (اعم از دارای نگرش فلسفی و فاقد نگرش فلسفی) وجود ندارد.
International financial reporting standards are the common language for globalizing financial activities and matching these standards is essential for the global economy because it benefits investors and reduces the cost of access to capital markets around the world. the present study investigates the effect of philosophical attitude on understanding the readability level of international financial reporting standards. In this regard, the opinions of accounting professors, accountants (as academics) and active auditors (as professionals) were used. To test the hypotheses, the Flash readability index, the Close readability index, and two-sample t-test was used. The results of the studies showed that among professionals, readability of standard texts in the group with a philosophical attitude is higher than the group without a philosophical attitude. Among academics, readability of standard texts is not influenced by philosophical attitudes; there is a significant difference between the simplest and most difficult standards among professionals (both those with a philosophical attitude and those without a philosophical attitude). There is no such difference between academics (both with and without philosophical attitude).
* توانا، بهنام. (1391). رابطه عملکرد شرکتها با خوانایی گزارشهای مالی در بورس اوراق بهادار تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد حسابداری، بهراهنمایی دکتر هاشم ولیپور، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
* حساس یگانه، یحیی و پیفه، احمد. (1390). تأثیر مذهب در جهانی سازی استانداردهای حسابداری، نهمین همایش سراسری حسابداری ایران، زاهدان، دانشگاه سیستان و بلوچستان، اردیبهشت 1390.
* حساس یگانه، یحیی. (1393). فلسفه حسابرسی. چاپ هشتم، انتشارات علمی و فرهنگی.
* سلطانی، ایرج. (1375). پرسشنامه ذهن فلسفی براساس مدل فلیپ ج اسمیت طراحی شده. وبسایت مدیران آموزشی.
* علیخانی، سمیرا. (1396). بررسی ارتباط بازده با سطح خوانایی گزارشهای پیشبینی سود و گزارشهای حسابرسی آن. پایاننامه کارشناسی ارشد، بهراهنمایی دکتر رضا حصارزاده، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اقتصادی.
* فروغی، داریوش و اشرفی، مجید. (1388). استانداردهای جهانی حسابداری چالشها و فرصتها، مجله حسابدار رسمی، 8، 96-103.
* Bonsall, S.B. and Miller, B.P. (2017). The impact of narrative disclosure readability on bond ratings and the cost of debt. Rev. Acc. Stud., 22 (2), 608–643.
* Brown, P. (2011). International Financial Reporting Standards: what are the benefits? Accounting and business research, 41(3), 269-285.
* Brown, P., Preiato, J. and Tarca, A. (2014). Measuring country differences in enforcement of accounting standards: An audit and enforcement proxy. Journal of Business Finance & Accounting, 41(1-2), 1-52.
* Daske, H. (2006). Economic Benefits of Adopting IFRS or US‐ GAAP–Have the Expected Cost of Equity Capital Really Decreased?. Journal of Business Finance & Accounting, 33(3‐ 4), 329-373.
* Daske, H., Hail, L., Leuz, C. and Verdi, R. (2008). Mandatory IFRS reporting around the world: Early evidence on the economic consequences. Journal of accounting research, 46(5), 1085-1142.
* Daske, H., Hail, L., Leuz, C. and Verdi, R. (2013). Adopting a label: Heterogeneity in the economic consequences around IAS/IFRS adoptions. Journal of Accounting Research, 51(3), 495-547.
* Department of Philosophy, Florida State University. (2015). What is Philosophy?. Florida State University Press.
* DuBay, W.H. (2004). The Principles of Readability. Impact Information, Costa Mesa, CA.
* Fakhfakh, M. (2015). The readability of international illustration of auditor’s report: An advanced reflection on the compromise between normative principles and linguistic requirements, Journal of Economics, Finance and Administrative Science, 20, 21-29.
* Grayling, A.C. (1999). Editor's Introduction. In A.C. Grayling, ed. Philosophy 1: A Guide through the Subject. vol. 1. Oxford University Press.
* Oxford University. (2015). Definition of "philosophy. Oxford English Dictionary Online. June 2015. Oxford University Press.
* Parkinson, G.H.R. (1988). An Encyclopaedia Of Philosophy, Routledge.
* Selling, T. I. (2013). Bumps in the road to IFRS adoption: is a U-turn possible?. Accounting Horizons, 27 (1), 155-167.
* Teichmann, J. and Evans, K.C. (1999). Philosophy: A Beginner's Guide. Blackwell Publishing.
* Watson, G. W., Berkley, R. A. and Papamarcos, S. D. (2018). Ambiguous Allure: The Value–Pragmatics Model of Ethical Decision Making. Business and Society Review, 114(1), 1-29.
_||_