تاثیر حسابداری محافظه کاری شرطی و غیر شرطی بر ارزش شرکت
محورهای موضوعی : حسابداری مدیریتغلامحسین اسدی 1 , مرتضی بیات 2
1 - استادیار حسابداری دانشگاه شهید بهشتی،تهران
2 - کارشناس ارشد حسابداری دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه: محافظه کاری شرطی, محافظه کاری غیر شرطی, ارزش شرکت,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضرارتباط گزارشگری مالی محافظه کاریشرطی و غیر شرطی با ارزش شرکت را مورد بررسی قرار میدهد.در این پژوهش داده های 76 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سالهای 1384تا1390 جمع آوری وفرضیات تحقیق با استفاده از تحلیل ضرایب رگرسیونی آزمون شده است. ابتدا محافظه کاری در حسابداری با استفاده از مدل بال وشیوا کومار (2005)و معیار MTBاندازه گیری و سپس تاثیر حسابداری محافظه کاری بر ارزش شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.شواهد تجربی نشان میدهد، محافظه کاری شرطی و غیر شرطی با ارزش شرکتدارای رابطه مستقیم و معنادار میباشد، هرچه میزان محافظه کاری بین مدیران بیشتر باشد سبب افزایش ارزش شرکتها میشود.در واقع میتوان اظهار داشت از آنجائیکه ارزش شرکت تابع عرضه وتقاضای سهام آن میباشد، بنابراین حسابداری محافظه کاری بر روی عرضه وتقاضای سهام تاثیر گذار میباشد واز این رو سبب تغییر در ارزش شرکت میشود.
Available research consider relationship between financial reporting conservatism conditional and unconditional with firm value. In this research collect data of 76 accepted firm in stock exchange.for2005 to 2012 and test research hypotheses by analyses regression coefficient. First conserconservatism in accounting by Ball. and Shivakumar model( 2005) and MTB Standard measured and then influence conservatism accounting consider with firm value .We find a significant positive relationship between conditional and unconditional conservatism accounting withfirm value.it means with increasing conservatism level increase the firm value. To really exposition and suit stock transaction bias firm value thus Conditional and UnconditionalConservatism upon exposition and suit stock sensation therefore cause change to firm value