طراحی الگوی جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین ورزشیار در ورزش بانوان
محورهای موضوعی : نوآوری در مدیریت ورزشیفروزان شرفی 1 , حسن قاسمعلیپور 2 * , فروغ فتاحی مسرور 3 , طیبه زرگر 4
1 - دانشجوی دکتری تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
2 - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
3 - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (ره)، تهران، ایران
4 - استادیار گروه تربیت بدنی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران
کلید واژه: حامیان مالی, خیرین, نوع دوستان ورزشیار, ورزش بانوان.,
چکیده مقاله :
هدف کلی پژوهش حاضر طراحی الگوی جذب وحفظ حامیان مالی و خیرین و نوع دوستان ورزشیار در ورزش بانوان بود. تحقيق حاضر يك پژوهش کیفی با رویکرد تحلیل تماتیک بود. همچنین این تحقیق بر اساس دستهبندی تحقیقات بر مبنای هدف، به صورت بنیادی- اکتشافی است. جامعۀ آماری این تحقیق را معاونین ورزش قهرمانی، همگانی، ورزش بانوان، مالی و منابع انسانی وزارت ورزش و جوانان، مدیران منتخب باشگاه های لیگ های برتر بانوان به تعداد 5 نفر و خیرین فعال در حوزۀ ورزش بانوان تشکیل داد که در مجموع حدود 20 نفر را شامل می شود. روش نمونهگیری به صورت گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. پس از انجام مصاحبه کدگذاری انتخابی، محوری و کدهای باز استخراج و سپس پارادایم کیفی تحقیق ارائه شد. الگوی جذب و حفظ حامیان مالی و خیرین و نوع دوستان ورزشیار در ورزش بانوان از 4 مقوله (بسترهای حمایتی و ورزشی، عوامل ساختاری و سازمانی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل انگیزشی)، 9 مفهوم ثانویه و 66 مفهوم اولیه تشکیل شد.
The general purpose of the current research was to design a model for attracting and retaining financial sponsors and benefactors and friends of athletes in women's sports. The current research was a qualitative research with thematic analysis approach. Also, this research is based on the classification of research based on the goal, in a fundamental-exploratory way. The statistical community of this research was made up of the vice-presidents of championship sports, public sports, women's sports, finance and human resources of the Ministry of Sports and Youth, elected managers of women's premier league clubs in the number of 5 people and active benefactors in the field of women's sports, which are about 20 people in total. Includes the snowball sampling method continued until theoretical saturation was reached. After the interview, selective coding, central and open codes were extracted and then the qualitative paradigm of the research was presented. The pattern of attracting and maintaining financial sponsors and benefactors and friends of sportsmen in women's sports consisted of 4 categories (supporting and sports platforms, structural and organizational factors, cultural and social factors, motivational factors), 9 secondary concepts and 66 primary concepts.
Afroozeh, M. S., Afrouzeh, H., & Kameli, F. (2018). Identifying the effective factors of donors and endowment attracting in sport. Sport management studies, 9(46), 157-174.( in Persian)
Amiriparian, S., Doroudian, A. A., Honari, H., & Safania, A. (2021). Designing a comprehensive model for attracting donors in sports with the foundation s data theory approch. Sociological cultural studies, 11(4), 29-57. (in Persian)
Aquino, K., & Reed II, A. (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83(6), 1423.
Bennett, R., & Gabriel, H. (2003). Image and reputational characteristics of UK charitable organizations: An empirical study. Corporate reputation review, 6, 276-289.
Heydari Fard, S., & Sharifian, E. (2017). Identification and comparison of barriers to donor’s contributions to development of sport facility. Sport management studies, 9(41), 81-96. (in Persian)
Inoue, Y., Heffernan, C., Yamaguchi, T., & Filo, K. (2018). Social and charitable impacts of a charity-affiliated sport event: A mixed methods study. Sport Management Review, 21(2), 202-218.
Sargeant, A. (2001). Managing donor defection: Why should donors stop giving? New directions for philanthropic fundraising, 2001(32), 59-74.
Taslimi, Z. (2016). Designing the financial framework in sports federations. Doctoral dissertation in sports management, Gilan University. (in Persian)
Westerbeek, H. M., & Shilbury, D. (2003). A conceptual model for sport services marketing research: Integrating quality, value and satisfaction. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 5(1), 3-23.
Wolverton, B. (2008). College giving rose 6.3% last year, report finds.(electronic version). Chronicle of Philanthropy, 20(10).
Wood, L., Snelgrove, R., & Danylchuk, K.(2010). Segmenting volunteer fundraisers at a charity sport event. Journal of Nonprofit & Public Sector Marketing, 22(1), 38-54
Yaghobi, A., Pourkiani, M., Emami, F., & Alavi, S. H. (2021). Identifying Factors Affecting in Attracting Donors to the Iranian Student Sports and Developing a Model. New Trends in Sport Management, 9(33), 169-185. (in Persian)
Yaghobi, A., Pourkiani, M., Emami, F., Alavi, S.H (2020). Designing a Qualitative Model of Factors Affecting the Attraction of the Country's Student Sports Donors. Research on Educational Sport, 21 (8),59-84. (in Persian)