نشانه شناسی معماری مساجد معاصر تهران با تکیه بر نظریه پیرس
محورهای موضوعی : معماری
فرناز محمدحسنی
1
,
مجید شهبازی
2
*
,
هومن ثبوتی
3
1 - دانشجوی دکتری معماری، گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
3 - استادیار، گروه معماری، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
کلید واژه: نشانهشناسی, معماری مساجد, معاصرسازی, مساجد سنتی, نظریه پیرس,
چکیده مقاله :
نشانهشناسی علمی است که میتواند با پرداختن به سـازوکارهای تولیـد، انتقـال و دریافـت معنا در یک بنا، نمـود عینـی یک مفهـوم یـا پدیدهای غایـب را جهـت برقراری ارتبـاط بـا مخاطب بیان کند. به دلیل تأثیر عمیقی که نمادها و نشانهها بر روی طرح و ساختار معماری مساجد دارد، تحقیق حاضر باهدف حفظ هویت دینی و فرهنگی در مساجد به دنبال شناسایی نمادها و نشانههای موجود در مساجد معاصر و مقایسه آن با آرایههای نشانهای بهکاررفته در مساجد سنتی است. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی – تطبیقی بوده و در آن از نظریه نشانهشناسی پیرس استفاده شده است. در راستای دستیابی به هدف تحقیق چهار مسجد از مساجد شهر تهران (مسجد دانشگاه تهران، الغدیر و امام رضا (ع) بهعنوان مساجد معاصر و مسجد امام تهران بهعنوان مسجد سنتی) در پنج لایه (محیطی، ساخت، دسترسیها، عملکردی و منظر) و سه سطح (معانی صریح، معانی ضمنی) موردبررسی قرار گرفته است. یافته ها نشان می دهد موقعیت قرارگیری مساجد نسبت به گذشته که در محور اصلي شهر بود، تغییریافته و به لحاظ دسترسی و قلمرو نیز، درونگرایی در مساجد معاصر کنار رفته و سلسلهمراتب فضایی نمودي فرمي پیداکرده است که این امر موجب ایجاد تحول در هندسه ساختاري بهویژه اصل تقارن و تناسبات در مساجد معاصر شده است. نتایج تحقیق بیانگر این است که معماری سنتی مساجد اغلب شامل عناصر و المانهای مشخصی است که بهعنوان نمادها و نشانههای دینی شناخته میشوند اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش رویکردهای مدرن در معماری، طراحان و معماران مساجد معاصر نیز با رویکرد معاصرسازی مساجد به طرحها و الگوهای نو روی آوردهاند. در اثر این تغییر و تحولات، نمادها و نشانههایی که بازتاب فرهنگ و اعتقادات بود و به انتقال معانی مذهبی و فرهنگی کمک میکرد، در حاشیه قرارگرفته و جای خود را به الگوهای جدید داده است.
Semiotics is a discipline that can articulate the mechanisms of meaning production, transmission, and reception within a structure, thereby depicting the tangible representation of a concept or an absent phenomenon to establish communication with the audience. Due to the profound impact that symbols and signs have on the design and structure of mosque architecture, this study aims to preserve religious and cultural identity in mosques by identifying contemporary symbols and signs and comparing them with the semiotic elements used in traditional mosques. The research employs a descriptive-analytical-comparative method, utilizing Peirce's semiotic theory. To achieve its goal, four mosques in Tehran—Tehran University Mosque, Al-Ghadir Mosque, Imam Reza Mosque as contemporary examples, and Imam Mosque as a traditional reference—were examined across five layers (environmental, structural, access, functional, and scenic) and three levels (explicit meanings, implicit meanings). The findings reveal that the positioning of mosques has shifted from their historical central locations to different settings. Moreover, access and spatial hierarchy have transformed in contemporary mosques, leading to changes in structural geometry, particularly concerning the principles of symmetry and proportions. The results indicate that traditional mosque architecture often features specific elements recognized as religious symbols. However, with the advancement of technology and the emergence of modern architectural approaches, contemporary mosque designers have adopted new patterns and designs in an effort to modernize mosques. As a consequence of these changes, symbols and signs that once reflected cultural beliefs and facilitated the transmission of religious and cultural meanings have been marginalized and replaced by new models.