هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات همهگیریشناسی اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در بزرگسالان ایرانی بود. 10 پژوهش انجام شده از 1380 تا سه ماهه اول 1390 با 5208 نفر آزمودنی، نمونه پژوهش را تشکیل داد. دادهها با استفاده از روش نمایش دو جملهای اندازه اثر و روش واریانس معک چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل مطالعات همهگیریشناسی اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در بزرگسالان ایرانی بود. 10 پژوهش انجام شده از 1380 تا سه ماهه اول 1390 با 5208 نفر آزمودنی، نمونه پژوهش را تشکیل داد. دادهها با استفاده از روش نمایش دو جملهای اندازه اثر و روش واریانس معکوس (ولف، 1986؛ هومن، 1387) برای مدل اثرهای ثابت مورد فراتحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند که اندازه اثر ترکیبی پژوهشهای مورد بررسی 029/0 بود که با حذف دو مطالعه به 028/0 کاهش یافت. میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی با حذف دو پژوهش و استفاده از تحلیل حساسیت 76/6 به دست آمد. همچنین با حذف یک پژوهش و تحلیل حساسیت میزان شیوع اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی در مردان و زنان به ترتیب 94/3 درصد و 93/1 درصد و میزان شیوع ریختهای اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی شامل نارسایی توجه، فزونکنشی ـ برانگیختگی و مرکب به ترتیب 72/4، 54/3 و 83/3 درصد به دست آمد. میزان شیوع کلی اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی، نسبت اختلال در زنان و مردان و همچنین شیوع ریختهای این اختلال در بزرگسالان ایرانی با بسیاری از پژوهشها هماهنگ است.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دانش¬آموزان دوره ابتدایی استان قم در سال تحصیلی 1386–1385 انجام شد. بدین منظور 3282 دانش¬آموز پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مناطق هفت¬گانه آموزشی استان به روش نمونهبرداری سهمیه ای انتخاب چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان شیوع اختلال یادگیری ریاضی در دانش¬آموزان دوره ابتدایی استان قم در سال تحصیلی 1386–1385 انجام شد. بدین منظور 3282 دانش¬آموز پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی مناطق هفت¬گانه آموزشی استان به روش نمونهبرداری سهمیه ای انتخاب شدند و به آزمون های تشخیصی اختلال ریاضی (ملک¬پور، 1373؛ فرامرزی، 1375) پاسخ دادند. وضعیت بینایی و شنوایی دانش¬آموزان بر¬مبنای پرونده سلامت آنها بررسی و ماتریس های پیشرونده ریون (ریون، 1956 نقل از ازخوش، 1379) در مورد دانش¬آموزانی که نمره پایینتر از نقطه برش گرفته بودند، اجرا شد و بر این اساس دانشآموزان با نمره هوش پایین تر از هنجار یا دارای مشکل بینایی یا شنوایی از نمونه حذف شدند. یافته های پژوهش نشان دادند که شیوع اختلال یادگیری ریاضی در نمونه پژوهش با میزان شیوع گزارش¬شده در DSM-IV-TR تفاوت معنادار داشت و میزان شیوع آن در استان قم بالاتر از ملاک مورد نظر بود. میزان شیوع اختلال برحسب جنس تفاوت معنادار نداشت اما شیوع آن در مناطق مختلف آموزشی متفاوت بود: منطقه 4 با نواحی 1، 2، 3 و 6 تفاوت معنادار نشان داد و منطقه 1 با 6 متفاوت بود. استلزامهای حاصل از نتایج پژوهش در رابطه با پیشگیری، ارزیابی و تشخیص اختلال و مداخلهگری مورد بحث قرار گرفتند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تحول مهارت های خودیاری کودکان یک تا 5 ساله مهدکودک های شهر تهران بود. با روش نمونهبرداری مرحلهای، شش مهدکودک از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب و مهارت های چهارگانه غذا خوردن، لباس پوشیدن، رعایت بهداشت و استفاده از توالت 169 کودک با استفاده از جدو چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تحول مهارت های خودیاری کودکان یک تا 5 ساله مهدکودک های شهر تهران بود. با روش نمونهبرداری مرحلهای، شش مهدکودک از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب و مهارت های چهارگانه غذا خوردن، لباس پوشیدن، رعایت بهداشت و استفاده از توالت 169 کودک با استفاده از جدول تحول مهارت های خودیاری (آکرز و سدجو، 1992)، مشاهده و ارزیابی شدند. نتایج نشان دادند که نمره های مهارت های چهارگانه خودیاری در همه گروه های سنی دارای توزیع نرمال بودند، اما کودکان به¬گونه متوسط به ملاک مورد نظر دست نیافته بودند. نتایج این پژوهش ضرورت آموزش تحول مهارتهای خودیاری کودکان را به والدین و مربیان برجسته ساخت و اهمیت برنامههای مداخله زودهنگام برای دستیابی کودکان به نخستین مهارت ها را مطرح ساخت
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین مقابله دینی با سلامت روانی و شادکامی در دانشجویان ایرانی بود. 401 دانشجو (234 زن و 167 مرد) با روش نمونهبرداری مرحلهای از بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 9 انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل فرم کوتاه مقیاس مقابله دینی (بیا چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین ارتباط بین مقابله دینی با سلامت روانی و شادکامی در دانشجویان ایرانی بود. 401 دانشجو (234 زن و 167 مرد) با روش نمونهبرداری مرحلهای از بین واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 9 انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل فرم کوتاه مقیاس مقابله دینی (بیاضی و دیگران، زیر چاپ برگرفته از پارگامنت و دیگران، 2000)، پرسشنامه سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) و سیاهه شادکامی آکسفورد (آرگیل و دیگران، 1989) بود. یافتهها نشان دادند الگوی مقابله دینی منفی با عدم سلامتِ روانی همبستگی مثبت معنادار، الگوی مقابله دینی مثبت با شادکامی همبستگی مثبت معنادار، الگوی مقابله دینی منفی با شادکامی همبستگی منفی معنادار و شادکامی با سلامت روانی همبستگی منفی معنادار داشتند. افزون بر آن، دانشجویان بیشتر از مقابله های دینی مثبت استفاده می کردند. الگوهای مقابله دینی، شادکامی و سلامت روانی برحسب جنس نیز تفاوت معنادار نشان دادند.
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت نقش تعدیلکننده ادراک پذیرش والدینی در رابطه با پذیرش همسر و پیامدهای روان‎شناختی آن بود. 120 دانشجوی زن متأهل از دانشگاه های تهران انتخاب و پرسشنامه های پذیرشـطرد و کنترل شریک صمیمی (روهنر و خالق، 2005)، پذیرشـطرد و کنترل والدینی (نسخه چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر شناخت نقش تعدیلکننده ادراک پذیرش والدینی در رابطه با پذیرش همسر و پیامدهای روان‎شناختی آن بود. 120 دانشجوی زن متأهل از دانشگاه های تهران انتخاب و پرسشنامه های پذیرشـطرد و کنترل شریک صمیمی (روهنر و خالق، 2005)، پذیرشـطرد و کنترل والدینی (نسخه مادر و پدر؛ روهنر و خالق، 2005) و ارزیابی شخصیت (روهنر و خالق، 2005) را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان دادند که پذیرش¬ـ طرد و کنترل مادر، پدر و همسر هرکدام به شکل مستقل سازش یافتگی روان‎شناختی را به طور معنادار پیشبینی می کنند، اما صرفاً پذیرشـطرد پدر و همسر و کنترل پدر پس از کنترل متغیرهای دیگر قادر به پیشبینی معنادار سازش یافتگی روان‎شناختی در زنان بودند. همچنین، کنترل مادر و همسر بیش از پذیرش و طرد از سوی آنها قادر به پیشبینی معنادار سازش یافتگی روان‎شناختی زنان نبود. به طور کلی، یافتهها حاکی از آن بودند که هرچند نقش والدین در سازش یافتگی روان‎شناختی زنان معنادار است اما پذیرش همسر می تواند تأثیر نقش آنها، به ویژه مادر را تعدیل کند. بنابراین، تجربه های آتی فرد می توانند تأثیر ادراک پذیرش و طرد والدینی را تغییر دهند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش دلبستگی دوران کودکی، کنش‎وری خانواده و سبکهای اسنادی در اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. 700 دانشجو به روش نمونهبرداری چند¬مرحلهای خوشهای از دو دانشگاه پیام نور و آزاد بیرجند انتخاب شدند و ارزشیابی دلبستگی به هر والد (هازان و شی چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف شناخت نقش دلبستگی دوران کودکی، کنش‎وری خانواده و سبکهای اسنادی در اضطراب اجتماعی دانشجویان انجام شد. 700 دانشجو به روش نمونهبرداری چند¬مرحلهای خوشهای از دو دانشگاه پیام نور و آزاد بیرجند انتخاب شدند و ارزشیابی دلبستگی به هر والد (هازان و شیور، 1986)، مقیاس ارزیابی سازشپذیری و پیوستگی خانواده (السون، پرتنر و لاوی، 1985)، پرسشنامه سبک اسنادی (پترسون و سلیگمن، 1984) و مقیاس اضطراب اجتماعی (واتسون و فرند، 1969) را تکمیل کردند. یافتهها نشان دادند سبکهای اسنادی، دلبستگی ناایمن به مادر و پیوستگی با خانواده به طور مستقیم پیشبینیکننده اضطراب اجتماعی هستند. همچنین، دلبستگی به والد از طریق پیوستگی و اسناد موفقیت بر کاهش و افزایش اضطراب اجتماعی مسیرهای معناداری نشان دادند. با توجه به یافتههای این پژوهش میتوان دریافت که پیوستگی اعضای خانواده و اسناد موفقیت باعث کاهش اضطراب اجتماعی و ناایمنی به مادر و اسناد شکست موجب افزایش اضطراب اجتماعی میشوند.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش، شناخت نقش متغیرهای خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در پیش‎بینی رفتارهای ضداجتماعی و سلامت روانی نوجوانان بود. 241 دانش¬آموز (117پسر و 124دختر) به روش نمونه‎برداری چندمرحله ای از دبیرستان¬های شهرستان فارسان از توابع استان چها چکیده کامل
هدف این پژوهش، شناخت نقش متغیرهای خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در پیش‎بینی رفتارهای ضداجتماعی و سلامت روانی نوجوانان بود. 241 دانش¬آموز (117پسر و 124دختر) به روش نمونه‎برداری چندمرحله ای از دبیرستان¬های شهرستان فارسان از توابع استان چهارمحال و بختیاری انتخاب شدند و مقیاس خودمهارگری (تانجنی و بامیستر،2004)، مقیاس والدـکودک (فاین، مورلند و شوبل،1983)، سیاهه محیط کلاس و مدرسه (آلفرد و دیگران، 2004)، مقیاس افسردگی، اضطراب و تنیدگی (لاویباند و لاویباند، 1995) و سیاهه رفتارهای ضد¬اجتماعی (محمدی¬مصیری و دیگران، 1389) را تکمیل کردند. برای تحلیل یافته های این پژوهش از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دادند که بین خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و فضای مدرسه با رفتارهای ضداجتماعی و عدمسلامت روانی رابطه منفی معنادار وجود دارد. نتایج رگرسیون چندگانه نشان دادند که از طریق متغیرهای خودمهارگری، کیفیت رابطه مادر، جنس و فضای مدرسه می توان 33 درصد از واریانس سلامت روانی و از طریق متغیرهای کیفیت رابطه با مادر، خودمهارگری و کیفیت رابطه با پدر می توان 14 درصد از واریانس رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان را تبیین کرد. در مجموع، می‎توان نتیجه گرفت که متغیرهای فردی، خانوادگی و مدرسه نقش مهمی در افزایش سلامت روانی و کاهش رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان ایفا می کنند.
پرونده مقاله
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای، از بین کودکان 6-5 ساله منطقه 3 تهران، 30 کودک (16 دختر، 14 پسر) انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر چکیده کامل
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای، از بین کودکان 6-5 ساله منطقه 3 تهران، 30 کودک (16 دختر، 14 پسر) انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله طی پنج هفته (دو جلسه یک ساعته در هفته) در فعالیتهای نمایش خلاق شرکت داده شد. تحول اجتماعی دو گروه در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (بعد از گذشت دو ماه از مداخلهگری) با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1984) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که نمایش خلاق، تحول اجتماعی کودکان را بهطور معناداری افزایش داد. همچنین، نتایج آزمون t نشان دادند که تأثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام نیافت. چگونگی تأثیر فعالیتهای نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان مورد بحث قرار گرفت
پرونده مقاله