تحول مهارتهای خودیاری در کودکان خردسال
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - دانشجوی دکترا روانشناسی تربیتی
کلید واژه: مهارتهای خودیاری, کودکان خردسال, جدول تحول مهارتهای خودیاری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، ارزیابی تحول مهارت های خودیاری کودکان یک تا 5 ساله مهدکودک های شهر تهران بود. با روش نمونهبرداری مرحلهای، شش مهدکودک از مناطق مختلف شهر تهران انتخاب و مهارت های چهارگانه غذا خوردن، لباس پوشیدن، رعایت بهداشت و استفاده از توالت 169 کودک با استفاده از جدول تحول مهارت های خودیاری (آکرز و سدجو، 1992)، مشاهده و ارزیابی شدند. نتایج نشان دادند که نمره های مهارت های چهارگانه خودیاری در همه گروه های سنی دارای توزیع نرمال بودند، اما کودکان به¬گونه متوسط به ملاک مورد نظر دست نیافته بودند. نتایج این پژوهش ضرورت آموزش تحول مهارتهای خودیاری کودکان را به والدین و مربیان برجسته ساخت و اهمیت برنامههای مداخله زودهنگام برای دستیابی کودکان به نخستین مهارت ها را مطرح ساخت
The purpose of this research was to assess self-help skills development in children aged 1-5 in Tehran’s preschools. 169 children from six preschools were randomly chosen from different districts and their 4 self-help skills of eating, dressing, personal hygiene and toileting were observed and evaluated by the Self-Help Skills Developmental Chart (Akers Sedjo, 1992). Results indicated that the distribution of children's scores in all age groups was normal, but on average these children did not meet the desired criterion. Findings were discussed in terms of the necessity of teaching parents and instructors about self-help skills development in children and the importance of early intervention programs in providing the opportunity to acquire primarily skills.