ارتباط بین پنج رگه شخصیتی و پیشرفت تحصیلی
محورهای موضوعی : روان درمانگریبهروز آتش روز 1 , شهلا پاکدامن 2 , علی عسگری 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
کلید واژه: پیشرفت تحصیلی, دانشآموز, رگـههای پنجگانه شخصیت,
چکیده مقاله :
بهمنظور پیشبینی پیشرفت تحصیلی براساس رگههای شخصیت، تعداد 200 دانشآموز (100 دختر و 100 پسر) سال اول دبیرستان با نمونهـ برداری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه رگههای پنجگانه شخصیتی NEO-FFI )کاستا و مککری، 1992) پاسخ دادند. برای اندازهگیری پیشرفت تحصیلی از معدل امتحانهای نهایی سال سوم راهنمایی استفاده شد. نتایج نشان دادند که پیشرفت تحصیلی بدون رابطه معنـادار با گشودگی، با رگههای برونـگردی، مقبولیت و وظیفهشنـاسی همبستگی مثبت و با نورزگرایی همبستگی منـفی دارد. نتایج رگرسیون گام به گـام مشخص کرد که تنها دو رگه نـورزگرایی و وظیفهشنـاسی توانست در دو گام حدود 9 درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند. نتایج بر پایه نظریه رگههای شخصیتی مورد بحث قرار گرفت.
In order to predict academic achievement on the basis of personality traits, 200 junior high school students (100 female, 100 male), chosen by multistage sampling method, completed the Five Factor Personality Inventory (NEO-FFI); (Costa & McCare, 1992). Their academic achievement was assessed through national high school entrance exam scores. Academic achievement had a positive correlation with extraversion, agreeableness, and conscientiousness, a negative correlation with neuroticism, and no correlation with openness to experience. Stepwise regression analysis showed that only neuroticism and conscientiousness, in two steps, could explain 9% of variance in academic achievement. The results are discussed in terms of the trait theory of personality.