درمانگری افسردگی : تألیف شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی، مهارت آموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان ـ والدین
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
کلید واژه: اختلالهای افسردهوار نوجوانان, شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی, مهارت آموزی والدین, جلسههای مشترک والدین ـ نوجوانان,
چکیده مقاله :
در این پژوهش به بررسی اثربخشی شناخت ـ رفتار درمانگری گروهی نوجوانان همراه با مهارت آموزی والدین و جلسههای مشترک نوجوانان والدین در کاهش نشانههای افسردهوار نوجوانان ایرانی پرداخته شد. تعداد 64 نفر از نوجوانانی که براساس آزمون افسردگی بک (BDI؛ بک و استیر، 1993) نمره 10 یا بالاتر کسب کرده بودند انتخاب شدند و به طور مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. نوجوانان گروه آزمایش در خلال 6 هفته، 12 جلسه شناخت ـ رفتار درمانگری و مادران آنها 6 جلسه مهارت آموزی والدین را دریافت کردند. سپس 5 جلسه مشترک نوجوانان ـ مادران متمرکز بر تمرین عملی مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی برگزار شد در حالی که در گروه کنترل هیچ گونه مداخلهای صورت نگرفت. نتایج تحلیلهای آماری نشان دادند که نشانههای افسردهوار پس از شناخت درمانگری گروهی توأم با مهارتـ آموزی والدین به طور معناداری کاهش یافتند و معناداری تفاوت میانگینهای پس آزمون نخست و پس آزمون نهایی نیز تأثیر جلسههای مشترک والدین ـ نوجوانان را برجسته کرد. اهمیت عملی یافتههای پژوهش در قلمرو پیشگیری و درمانگری اختلالهای افسردهوار نوجوانان مورد بحث قرار گرفت.
This study examined the efficacy of group cognitivebehavior therapy, when combined with parent skill training and joint parent-adolescent sessions, in reducing depressive symptoms among Iranian adolescents. 64 highschool students in Tehran, who scored equal or above the Beck Depression Inventory’s cut point (10), were assigned to either a treatment or control group. The treatment group received 12 CBT sessions for 6 weeks and their mothers received six sessions of parent skill training. Then five joint parent-adolescent sessions were held for the treatment group. Control group did not receive any treatment. Significant reduction in depressive symptoms resulted from applying the CBT together with PST (before joint sessions). The effectiveness of adding joint parent – adolescent sessions was supported by statistical different between second and third assessment though Beck Depression Inventory. The findings provide practical support for prevention and treatment of adolescents’ depressive disorders.