بهبود حرمت خود و خودکارآمدی در نوجوانان
محورهای موضوعی : روان درمانگریعلی زاده محمدی 1 , علیرضا عابدی 2 , مهدی خانجانی 3
1 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی
3 - کارشناس ارشد روانشناسی
کلید واژه: حرمت خود, خود کارآمدی, هنر رواندرمانگری, رویآورد شناختی ـ رفتاری, نوجوانان بیسرپرست و بدسرپرست,
چکیده مقاله :
در ایـن پژوهش 20 نوجـوان پسر (14 تا 16 سـاله) از یک مرکز شبانهروزی پسران بیسرپرست و بد سرپرست انتخاب و بهطور تصادفی و مساوی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی به مدت 12 هفته در جلسههای دو ساعته هنر رواندرمانگری شرکت کردند. گروه کنـترل مداخلـهای دریافـت نکرد. حرمـت خود و خودکـارآمدی آزمودنیها، در آغاز و پایان 12 جلسه با استفاده از مقیاس حرمت خود روزنبرگ (1979) و فهرست خودکارآمدی شرر و دیگران (1982) اندازهگیری شدند. یافتهها نشان دادند که حرمت خود و خودکارآمدی گروه آزمایشی افزایش یافته بود ((05/0P <). بهنظر میرسد تمرینهای شناختی ـ رفتاری هنر رواندرمانگری میتواند خودکارآمدی و حرمت خود را در نوجوانان با تقویت اعتماد به توانایی ابراز خود و مثبتاندیشی افزایش دهد.
In this study, 20 male juveniles (aged 14-16) residing in a boys’ home were randomly and equally assigned either to a control or an experimental group. For 12 weeks, the experimental group received a two-hour session of art psychotherapy. The control group received none. Self-esteem and self-efficacy were measured at the beginning and at the end of 12 weeks, using the Rosenberg’s (1979) Self-Esteem Scale and Sherer et al’s (1982) Self efficacy Inventory. Results showed that the selfesteem and self-efficacy of the experimental group increased (P 0.05). It seems that cognitive-behavioral exercises of art psychotherapy can enhance self-efficacy and self-esteem in juveniles by bolstering confidence in self assertion and positive thinking.