تحول کنشهای اجرایی در کودکان بهنجار و فزون کنش: از پیشدبستان تا پایان دبستان
محورهای موضوعی : روان درمانگری
1 - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی
2 - دانشیار دانشگاه اصفهان
کلید واژه: کنشهای اجرایی, فزونکنشی, کودکان پیشدبستانی و دبستانی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر مقایسه تحول کنشهای اجرایی در کودکان بهنجار و فزونکنش بود. 420 کودک (210 نفر بهنجار، 210 نفر فزونکنش) 5 تا 12 ساله مراکز پیشدبستانی و دبستانهای شهر اصفهان به روش نمونهبرداری چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه کانرز والدین (کانرز، 1997) و خرده آزمون برج نپسی (کورکمن،کرک و کمپ، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس دو راهه نشان دادند بین میانگین نمرههای کنشهای اجرایی کودکان عادی و فزونکنش تفاوت معنادار وجود دارد و عملکرد کودکان فزونکنش به طور معناداری پایینتر است. همچنین بر اساس این یافتهها میتوان نتیجه گرفت روند تحول کنشهای اجرایی در کودکان فزونکنش و عادی، با توجه به سن سیر صعودی دارد.
This study aimed to investigate the development of executive functioning in children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) and normal children. Four hundred and twenty children (210 normal children, 210 ADHD children) were selected using multistage cluster random sampling .The participants completed the Connors Parental Questionnaire (Connors, 1997) and the NEPSY Tower Test (Korkman, Kirk, & Kemp, 1998). The results of two ways analysis of variance indicated significant differences in executive functioning between normal children and ADHD children in different age groups. The ADHD children performances were significantly lower than normal children. The findings suggest that the developmental trend of executive functioning in normal children increase with age.