تأثیر آموزش همدلی در کاهش پرخاشگری نوجوانان
محورهای موضوعی : روان درمانگریشهرام وزیری 1 , افسانه لطفی عظیمی 2
1 - استادیار دانشگاه ازاد واحد رودهن
2 - مربی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: نوجوانی, آموزش همدلی, کاهش پرخاشگری,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناخت میزان اثربخشی آموزش همدلی (وزیری و لطفیکاشانی،1390) در کاهش رفتارهای پرخاشگرانه بود. 48 دانشآموز از دو دبیرستان پسرانة منطقة یک شهر تهران (هر مدرسه 24 نفر) بر اساس نمونهبرداری داوطلبانه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. 12 جلسة دو ساعتی آموزش همدلی برای گروه آزمایشی اجرا شد. میزان رفتارهای پرخاشگرانه هر یک از افراد دو گروه قبل و پس از آموزش با مقیاس ارزیابی رفتارهای پرخاشگرانه (وزیری و لطفیکاشانی، 1390) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند آموزش مهارت همدلی توانسته است رفتارهای پرخاشگرانه را کاهش دهد. همچنین یافتههای این پژوهش نشان می¬دهند آموزش مهارت همدلی در مدارس، بهویژه در سنین نوجوانی، با فراهم کردن توانایی درک دیگران میتواند به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه منجر شود.
The purpose of this study was to examine the effectiveness of empathy training (Vaziri & Lotfi Kashani, 2011) in decreasing the aggressive behaviors. Forty eight students were selected from two boys high schools of the first educational district of Tehran (24 students per school) using voluntary sampling. The participants were assigned randomly to either experimental or control groups. The experimental group received 12 empathy training sessions (2 hours a session). Both groups' aggressive behaviors were assessed using Aggressive Behavior Evaluation Scale (Vaziri & Lotfi Kashani, 2011) before and after training. The results of covariance analysis indicated that empathy training was effective in decreasing the aggressive behaviors. Also findings suggested that empathy training in schools, especially in adolescence could result in decreasing the aggressive behaviors by providing the ability to understand others.