نقشهای زنان و مردان در کتابهای فارسی دورة ابتدایی
محورهای موضوعی : روان درمانگری
کلید واژه: تحلیل محتوا, برنامه درسی, کتاب درسی,
چکیده مقاله :
محتوای کتابهای درسی میتواند در شکلگیری دیدگاهها، بازخوردها و ارزشهای کودکان به شدت مؤثر باشد. این بررسی به منظور به تصویر کشیدن نقش زنان و مردان در کتابهای فارسی اول تا چهارم انجام شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که : الف) 262 ارزش مثبت به مردان و 129 ارزش مثبت به زنان نسبت داده شده بودند، ب) 1266 و 507 جمله به ترتیب مشتمل بر مفاهیمی درباره مردان و زنان بودند. افزون بر آن، این مفاهیم بازخورد مثبتتری را نسبت به مردان در مقایسه با زنان ایجاد میکردند. میتوان نتیجه گرفت که کتابهای فارسی دورة ابتدایی بازخوردهای متفاوتی در کودکان، نسبت به مردان و زنان ایجاد میکنند و این بازخورد نسبت به مردان مثبتتر از زنان است.
The content of textbooks can be highly influential in shaping children’s views, attitudes, and values. This study examined the portrayal of women and men in the Farsi textbooks used in grades one to four. The results of women. In addition, these concepts conveyed a more positive attitude towards men than towards women. It can be concluded that elementary-school Farsi textbooks promote dissimilar attitudes towards men and women in children, which is more in favour of men as compared to women. Keywords : textbook, curriculum.