نقش سبک های فرزندپروری در پیش بینی انعطاف پذیری روان شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دختران مقطع متوسطه دوم منطقه پنج تهران: بشری اردستانی سامانی
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی،گروه روانشناسی و علوم تربیتی،دانشکده روانشناسی،دانشگاه آزاد اسلامی کرج،کرج،ایران
کلید واژه: سبکهای فرزندپروری, انعطافپذیری روانشناختی, خودکارآمدی تحصیلی, دختران ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سبکهای فرزندپروری (مقتدرانه، مستبدانه و سهلگیرانه) در پیشبینی انعطافپذیری روانشناختی و خودکارآمدی تحصیلی دختران مقطع متوسطه دوم منطقه پنج تهران انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر این منطقه در سال تحصیلی ۱۴۰۰–۱۳۹۸ بود. نمونهای ۸۲ نفره به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه سبکهای فرزندپروری بامریند (Baumrind, 1971)، مقیاس انعطافپذیری روانشناختی (CFI)؛ دنیس و وندروال،(2010)، و مقیاس خودکارآمدی تحصیلی مورگان و جینکز (۱۹۹۹) بود. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه رابطه مثبت و معناداری با هر دو متغیر انعطافپذیری روانی و خودکارآمدی تحصیلی دارد، در حالی که سبک مستبدانه رابطه منفی و معناداری با انعطافپذیری دارد. سبک سهلگیرانه با هیچیک از متغیرها رابطه معناداری نشان نداد. یافتهها نشان میدهد والدگری مقتدرانه میتواند از طریق ایجاد امنیت هیجانی، استقلال و مسئولیتپذیری در نوجوان، به رشد تابآوری روانی و خودباوری تحصیلی او کمک کند.
The present study aimed to investigate the role of parenting styles (authoritarian, authoritarian, and permissive) in predicting psychological flexibility and academic self-efficacy in high school girls in District 5 of Tehran. The statistical population included all female students in this region in the academic year 1400-1398
The results of the regression analysis showed that the authoritative parenting style has a positive and significant relationship with both psychological flexibility and academic self-efficacy variables, while the authoritarian style has a negative and significant relationship with flexibility.
Permissive style did not show a significant relationship with any of the variables. The findings show that authoritative parenting can help develop psychological resilience and academic self-confidence in adolescents by creating emotional security, independence, and responsibility.
منابع فارسی
1. بامریند، د.(1370)۰سبکهای فرزندپروری و رشد اجتماعی–عاطفی کودکان. ترجمه: گروه مترجمان. تهران: انتشارات رشد.#
2. بندورا، ا. (1380).نظریه یادگیری اجتماعی. ترجمهی سیدمهدی سیف. تهران: انتشارات دوران.#
3. علیزاده، س.، رستمی، م.، و موسوی، ن. (1391).رابطه سبکهای فرزندپروری با خودکارآمدی و اضطراب امتحان در دانشآموزان دبیرستانی. مجله پژوهش در روانشناسی تربیتی، ۹(۲)، ۷۳–۹۱.#
4. زارعی، م.، صادقی، ر.، و حبیبی، س. .(1398).پیشبینی تابآوری بر اساس سبکهای فرزندپروری و خودپنداره در نوجوانان. مجله روانشناسی معاصر ایران، ۱۴(۴)، ۵۵–۶۹.#
5. استاینبرگ، ل. (1394).والدگری در دوران نوجوانی. ترجمهی فرزانه طاهری. تهران: نشر نی.#
# Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman.
#Baumrind, D. (1971). Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph, 4(1), 1–103.
Bond, F. W., Hayes, S. C., Baer, R. A., Carpenter, K. M., Guenole, N., Orcutt, H. K., ... & Zettle, R. D. (2011). Preliminary psychometric properties of the #Acceptance and Action Questionnaire–II: A revised measure of psychological inflexibility and experiential avoidance. Behavior Therapy, 42(4), 676–688.
#Darling, N., & Steinberg, L. (1993). Parenting style as context: An integrative model. Psychological Bulletin, 113(3), 487–496.
Hayes, S. C., Strosahl, K. D., & Wilson, K. G. (2012). Acceptance and Commitment Therapy: The process and practice of mindful change (2nd ed.). New York: Guilford Press.#
Maccoby, E. E., & Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent-child interaction. In P. H. Mussen (Ed.), Handbook of Child Psychology (Vol. 4). New York: Wiley.#
Schunk, D. H., & Pajares, F. (2009). Self-efficacy theory. In K. R. Wentzel & A. Wigfield (Eds.), Handbook of motivation at school (pp. 35–53). New York: Routledge.#
Steinberg, L. (2011). Adolescence (9th ed.). New York: McGraw-Hill.#
Williams, J., & Deci, E. (2009). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Journal of Educational Psychology, 101(1), 1–18.#