پیش بینی اختلال بدریخت انگاری بدن بر اساس عزت نفس و اعتیاد به فضای مجازی در دانشآموزان دختر: مهسا فرحنژاد / منوچهر لرنی / سیده زهرا سید میرزایی
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسیمهسا فرح نژاد 1 * , منوچهر لرنی 2 , سیده زهرا سید میرزایی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی کرج
2 - دانشگاه آزاد کرج، کرج، ایران
3 - دانشگاه آزاد کرج، کرج، ایران
کلید واژه: اختلال بدريخت انگاری بدن, اعتیاد به فضای مجازی, عزت نفس ,
چکیده مقاله :
هدف از پژوهش حاضر پيش بيني اختلال بدريخت انگاری بدن بر اساس عزت نفس و اعتياد به فضاي مجازي در دانش آموزان دختر بود. روش تحقیق از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در شهر هشتگرد در سال 1404-1403 بود. در پژوهش حاضر 266 نفر از دانش آموزان دختر به صورت تصادفی ساده و بر اساس فرمول كوكران انتخاب شدند. ابزار پژوهش در این تحقیق شامل سه پرسشنامه اختلال بدشكلي بدن فليپس و همكاران (1997)، عزت نفس روزنبرگ (1965)و اعتیاد به اینترنت یانگ(1988) بود. بمنظور بررسی فرضیات تحقیق از تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افراز spss 26 با رعایت پیش فرض های این تحلیل استفاده گردید. بررسی نتایج حاصل از تجریه رگرسیون نشان داد 41 درصد از تغییرات اختلال بدريخت انگاری بدن به متغیرهای عزت نفس و اعتياد به فضاي مجازي وابسته می باشد و متغیر عزت نفس با ضریب منفی (pv<0/01) و بتای (270/0-) و اعتياد به فضاي مجازي (pv<0/01) با ضریب مثبت و بتای (467/0) وارد معادله رگرسیونی اختلال بدريخت انگاری بدن در دانش آموزان دختر گردیده است. لذا می توان نتیجه گرفت که وجود عزت نفس می تواند باعث کاهش اختلال بدريخت انگاری بدن و اعتیاد به فضای مجازی باعث افزایش اختلال بدريخت انگاری بدن در دانش آموزان دختر می گردد.
The Purpose of the research study was to predict body dysmorphic disorder based on self-esteem and cyberspace addiction in female students. The research method was correlational and the statistical population included all female high school students in Hashtgerd city in 1403-1404. In the present study, 266 female students were selected by simple random sampling based on the Cochran formula. The research tools in this study included three questionnaires for body dysmorphic disorder: Phillips et al. (1997), Rosenberg self-esteem (1965), and Young's Internet addiction (1988). In order to examine the research hypotheses, regression analysis was used using the SPSS 26 software, observing the assumptions of this analysis. The results of the regression analysis showed that 41% of the changes in body dysmorphic disorder depend on the variables of self-esteem and cyberspace addiction, and the self-esteem variable with a negative coefficient (pv<0.01) and beta (-0.270) and cyberspace addiction (pv<0.01) with a positive coefficient and beta (0.467) entered the regression equation of body dysmorphic disorder in female students. Therefore, it can be concluded that the presence of self-esteem can reduce body dysmorphic disorder and cyberspace addiction increases body dysmorphic disorder in female students.