بررسی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهرکرج در حوزه بهداشت و سلامت: محمد هریج / مژگان نینوایی / پریسا ایران نژاد
محورهای موضوعی : علوم سلامت و روانشناسی
مژگان نینوایی
1
*
,
محمد هریج
2
,
پریسا ایران نژاد
3
1 - استادیار، گروه مامایی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، ایران.
3 - گروه علوم تربیتی، ،واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج ، ایران
کلید واژه: عملکرد مدیران, بهداشت مدارس, مدارس ابتدایی,
چکیده مقاله :
هدف از بهداشت مدارس، پرورش کودکانی سالم است. مدیران مدارس می توانند در برآوردن هدف سلامت دانش آموزان به عنوان سکانداران اصلی محسوب شوند و به بهبود وضعیت سلامت دانش آموزن و جامعه کمک کنند. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی عملکرد مدیران مدارس ابتدایی شهر کرج در حوزه بهداشت و سلامت است. روش تحقیق حاضر، توصیفی، پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی مدیران مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی آموزش و پرورش کرج در سال تحصیلی 1402-1401 بوده که تعداد 269 نفر با استفاده از نمونه گیری خوشه ای به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته بهداشت و سلامت مدارس می باشد. داده ها با استفاده از آزمون های تی تک نمونه و فریدمن توسط نرم افزار SPSS26 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد مدیران در حوزه های تامین بهداشت محیط فیزیکی مدرسه، بهداشت محیط کلاس، ایمنی مدرسه و کلاس و بهداشت تغذیه ای دانش آموزان در حد مطلوب بوده است. نتایج آزمون رتبه بندی فریدمن بیشترین امتیاز عملکرد مدیران رابراساس اولویت، به ترتیب در زمینه بهداشت محیط مدرسه، بهداشت کلاس، بهداشت تغذیه ای و ایمنی، نشان داده است. می توان نتیجه گرفت که مدیران می توانند نقش اساسی در تامین بهداشت مدارس ایفا نمایند اما می بایست در زمینه رعایت ایمنی و بهداشت تغذیه ای مدارس توجه بیشتری داشته باشند، لذا در نظر گرفتن مشوق ها و برانگیزاننده های ویژه برای مدیران مدارس با امتیاز بالاتر در حوزه عملکرد بهداشتی و تامین امکانات مناسب بهداشتی، پیشنهاد می شود.
The purpose of school health is to raise healthy children. School principals can be considered the main drivers in achieving the goal of student health and help improve the health status of students and the community. The purpose of this study is to investigate the performance of elementary school principals in Karaj city in the field of health and wellness. The present research method is descriptive and survey. The statistical population included all public and non-public elementary school principals in Karaj Education and Training in the academic year 1401-1402, of which 269 people were randomly selected using cluster sampling. The tool of this study included a researcher-made school health and wellness questionnaire. The data were analyzed using one-sample t-tests and Friedman's test using SPSS26 software. The results showed that the performance of principals in the areas of providing physical school environment health, classroom environment health, school and classroom safety, and students' nutritional health was at the desired level. The results of the Friedman ranking test showed that the highest performance scores of principals were given based on priority in the fields of school environment health, classroom health, nutritional health, and safety, respectively. It can be concluded that principals can play a fundamental role in ensuring school health, but they should pay more attention to observing school safety and nutritional hygiene. Therefore, it is recommended to consider special incentives and motivators for school principals with higher scores in the area of health performance and providing appropriate health facilities.