حکومتگران و تحولات مذهبی آذربایجان (از برافتادن ایلخانان تا برآمدن صفویان)
محورهای موضوعی : تاریخ و تمدن اسلامی
1 - ندارد
کلید واژه: آذربایجان, گسترش تشیع, چوپانیان, جلایریان, قراقویونلوها, آققویونلوها,
چکیده مقاله :
در فاصله زوال ایلخانان تا پیدایش صفویان بر اثر تحولات مختلف سیاسی، اجتماعی و مذهبی، به تدریج نفوذ مذهب اهل سنّت در ایران، از جمله آذربایجان روی به کاهش نهاد. از این رو، مقارن تشکیل دولت صفوی، وضع مذهبی آذربایجان، برای تغییر مذهب مساعدتر بود. در کنار این تحول، دولت های مختلف حاکم بر آذربایجان در این دوره، نه تنها سیاست های مذهبی متعصبانهای در حمایت از تسنن اتخاذ نکردند، بلکه جلایریان و قراقویونلوها، تا بدان حد با شیعیان همدلی نشان دادند که از آن ها به عنوان دولت های شیعی یاد میشود. در این پژوهش، سعی شده با ارائه تصویری از روند تحولات مذهبی درآذربایجان، چگونگی فراهم آمدن زمینهها ی تحول مذهب از تسنن به تشیع در این خطّه در دوره مذکور، تبیین گردد.
Due to different political, social and religious developments, from thefall of the Ilkhanids till the rise of the Safavids, majority of Sunnitesbegan to decrease in Iran, and therefore Azerbaijan. By the time of theestablishment of the Safavids, Azerbaijan was more susceptible to thisreligious shift. Apart from these developments, Azerbaijan’s rulers atthis time did not adopt fanatic policies to support Sunnites.Furthermore, the Jalayirids and the Qara Quyunlu indicated unanimitywith Shi‘ites to the extent that they are considered as Shi’ite states.Presenting an image of the course of religious developments inAzerbaijan, this article is to clarify the formation of backgrounds ofthis religious shift in Azerbaijan of that time.