نقش فرهنگ و اقتصاد فرهنگ در ایجاد و بسط کارآفرینی و اشتغال در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیMarzieh Heydari 1 , حدیث جعفری 2
1 - islamic azad university
2 - کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: فرهنگ, اقتصاد فرهنگ, ایجاد و بسط کارآفرینی, اشتغال, مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی.,
چکیده مقاله :
این پژوهش، با هدف نقش فرهنگ و اقتصاد فرهنگ در ایجاد و بسط کارآفرینی و اشتغال در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی انجامشده است. شرکتکنندگان در این تحقیق شامل 104 نفر از اساتید و کارمندان فعال در بخش کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که از طریق تمام شماری انتخاب شدند. روش تحقیق، شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از رویکرد فراترکیب و در بخش کمی از شیوه توصیفی- همبستگی استفاده شد. همچنین روایی از طریق شیوه محتوایی و مثلث سازی در هر دو شیوه بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخصهای لينكلن و گوبا (2017) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخصهای جمعیت شناختی با استفاده از نرمافزار SPSS) و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج در نهایت نشان داد، عوامل فرهنگی، اقتصادی، فنی- فناورانه و حمایتهای حقوقی-مدنی در ایجاد و بسط کارآفرینی و اشتغال در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی تأثیر معنادار داشت. بنابراین به نظر میرسد، جهت توسعه مسیر کارآفرینی در حوزه آموزش پزشکی، نیاز به زیرساختهای فرهنگی، حمایتهای دولتی و بخش خصوصی، دسترسی به فناوریهای نوین و همچنین پشتیبانی اقتصادی احساس میشود.
, this research has been carried out with the aim of "the role of culture and the economy of culture in the creation and development of entrepreneurship and employment in the field of medical information technology management". The participants in this research included 104 professors and employees of the entrepreneurship department of Shiraz University of Medical Sciences who were selected through the entire population. The research method was a mixed method (qualitative and quantitative), which was used in the qualitative part of the metacomposite approach and in the quantitative part of the descriptive method of causal correlation based on the modeling of structural equations in a new way. the validity through the content method as well as triangulation in both methods were confirmed acceptably, and the reliability in the metacomposite approach was confirmed based on Lincoln and Goba (2017) indices and in the preliminary study of the quantitative part, using Cronbach's alpha coefficients. To analyze the findings of this study in the qualitative part of document mining with emphasis on domestic and foreign studies and in the quantitative part of descriptive statisticsand inferential statistics with Smart PLS software) The results showed, "Cultural, economic, technical-technological factors and legal-civil support had a significant impact on the creation and expansion of entrepreneurship and employment in the field of medical information technology management". Therefore, it seems that the direction of development Entrepreneurship in the field of medical education requires cultural infrastructure, government and private sector support, access to new technologies, and economic support.
ارشادی، محمدجواد، رضایی، نسا و باقری حسینآبادی، رضا. (1399). ارزیابی تأثیر عوامل فرهنگی و اجتماعی بر کارآفرینی زنان در خانههای کارآفرینی شهرداری تهران. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان. 18 (4)، 33-68.
چاوش باشی، فرزانه. (1390). طراحی مدلی جهت سنجش تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه اقتصاد فرهنگی ایران. مدیریت فرهنگی. 5 (1) (پیاپی 11). 110-123.
حقیقی، مرتضی، تقوایی، مریم و صفاریان همدانی، سعید. (1400). کارآفرینی و اشتغالزایی در حوزه کسبوکارهای دانشبنیان مبتنی بر ظرفیت موقوفات؛ ارائه مدل با استفاده از تکنیک دیمتل و مدل یابی معادلات ساختاری. پژوهشنامه خراسان بزرگ. 11(42). 106-85.
صفوی، زینب و مرادی، خدیجه. (1392). چالشها و موانع ترغیب دانشآموختگان رشته کتابداری و اطلاعرسانی به ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی. نظامها و خدمات اطلاعاتی. 2 (2)، 55-66.
عزیزی، شهریار، حاجی پور، بهمن و علی عسکری، محمدرضا. (1397). طراحی و تبیین الگوی توسعه کارآفرینی در فضای مجازی ایران با تأکید بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی. مطالعات راهبردی بسیج. 21 (81)، 104-136.
یاقوتی، سپیده، موسوی لر، اشرف السادات و فربود، فریناز. (1398). استراتژی توسعه اقتصاد فرهنگی صنعت مد در ایران. باغ نظر. 16 (80)، 63-74.
Adenutsi, D. E. (2009). Entrepreneurship, job creation, income empowerment and poverty reduction in low-income economies.
Brownson, C.. (2013). Fostering entrepreneurial culture: a conceptualization. 5(31), 146-155.
Card, N. A. (2015). Applied meta-analysis for social science research: Guilford Publications.
Castaño, M.-S., Méndez, M. T., & Galindo, M.-Á. (2015). The effect of social, cultural, and economic factors on entrepreneurship. 68(7), 1496-1500.
Connell, J., Carlton, J., Grundy, A., Taylor Buck, E., Keetharuth, A. D., Ricketts, T., . . . Brazier, J. J. Q. o. l. r. (2018). The importance of content and face validity in instrument development: lessons learnt from service users when developing the Recovering Quality of Life measure (ReQoL). 27, 1893-1902.
Cronbach, L. J. J. p. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. 16(3), 297-334.
Davis, S. M. J. A. a. S. (2002). Social entrepreneurship: Towards an entrepreneurial culture for social and economic development.
Decker, R., Haltiwanger, J., Jarmin, R., & Miranda, J. J. J. o. E. P. (2014). The role of
Fayolle, A., Basso, O., Bouchard, V. J. E., & Development, R. (2010). Three levels of culture and firms’ entrepreneurial orientation: A research agenda. 22(7-8), 707-730.
Flick, U. (2018). Triangulation in data collection. In: The SAGE handbook of qualitative data collection.
Glaser, B., & Strauss, A. (2017). Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research: Routledge.
Hair Jr, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2016). A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): Sage publications.
Heo, M., Kim, N., & Faith, M. S. J. B. m. r. m. (2015). Statistical power as a function of Cronbach alpha of instrument questionnaire items. 15, 1-9.
Lee, C. C., Wang, C.-W., Ho, S. J. (2022). The dimension of green economy: Culture viewpoint. 74, 122-138.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (vol. 75). In: Sage Thousand Oaks, CA.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry: sage.
Machado, L.P. (2010), ‘Does destination image influence the length of stay in a tourism destination?’, Tourism Economics, Vol 16, pp 443–456.
Markéta, A. J. E. W. P. (2022). The Influence of Corporate Culture on the Development of Employee Training System in Enterprises of the New Economy. 6(2), 5-54.